Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για βιώσιμα τρόφιμα

Έρευνα της Palsgaard

Την άνοιξη του 2020, στην καρδιά του πρώτου κύματος της πανδημίας του κορωνοϊού, οι εταιρείες αγροδιατροφής αντιμετώπιζαν ήδη σημαντικές διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού και μεταστροφές της καταναλωτικής ζήτησης. Τότε, η ερευνητική ομάδα της δανέζικης επιχείρησης Palsgaard ξεκινούσε μια συντονισμένη προσπάθεια καταγραφής του αντικτύπου της υγειονομικής κρίσης στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 600 ερωτηθέντες από τέσσερις χώρες της Ευρώπης, της Βόρειας Αμερικής και της Ασίας, είναι πλέον διαθέσιμα και δείχνουν ξεκάθαρα ότι ο κορωνοϊός έχει τονώσει την έμφαση που δίνουν οι καταναλωτές στην τιμή των προϊόντων. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (55%) αναφέρουν ότι το κόστος έχει αναχθεί σε πιο σημαντικό παράγοντα για αυτούς κατά την αγορά τροφίμων.

Παρ’ όλα αυτά, η πλειονότητα των καταναλωτών δηλώνει πρόθυμη να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για τρόφιμα και ποτά που έχουν παραχθεί με βιώσιμο τρόπο, δείχνοντας το φλογερό ενδιαφέρον του κοινού για την τήρηση υψηλών περιβαλλοντικών προτύπων. Πιο συγκεκριμένα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν σε ποσοστό 82% πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για ένα αγροδιατροφικό προϊόν με συστατικά που παράγονται με βιώσιμο τρόπο. Σχεδόν οι μισοί (46%) θα δαπανούσαν πάνω από 5% περισσότερα χρήματα, ενώ το 17% θα ξόδευε πάνω από 10% περισσότερα.

Τα 3/4 (75%) των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι οι εταιρείες τροφίμων έχουν μεγάλη ευθύνη για την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ το 23% πιστεύει ότι έχουν περιορισμένο καθήκον να ασχοληθούν με το ζήτημα. Περισσότεροι από εννέα στους δέκα (92%) δήλωσαν ότι είναι σημαντικό τα συστατικά στα προϊόντα που αγοράζουν να παράγονται με βιώσιμο τρόπο, με το 49% να υποστηρίζει ότι είναι πολύ σημαντικό.

Ζητείται δέσμευση του κλάδου τροφίμων στα υψηλά πρότυπα

Τα περιβαλλοντικά ζητήματα διαπιστώθηκε ότι αποτελούν σημαντική έγνοια, κυρίως για τους νεότερους καταναλωτές. Για άτομα ηλικίας 18-24 ετών, η κλιματική αλλαγή είναι ένα ηθικό ζήτημα που οι εταιρείες τροφίμων πρέπει να λάβουν πιο σοβαρά υπόψη. Για παράδειγμα, το 46% των ερωτηθέντων συμφωνεί καθολικά συνολικά με τη δήλωση «Μια μέρα, όλα τα τρόφιμα θα παράγονται με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα», ωστόσο ο αριθμός αυτός αυξάνεται στο 57% μεταξύ των ερωτηθέντων του ηλικιακού φάσματος 18-34 ετών. «Οι καταναλωτές, ειδικά οι νεότεροι, επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και θα ανταμείψουν τους παραγωγούς τροφίμων που συμμερίζονται αυτή τη δέσμευση» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Palsgaard, Jakob Thoisen.

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα για τους καταναλωτές είναι αυτό της ιχνηλασιμότητας, με το 79% να αναφέρει ότι οι εταιρείες τροφίμων θα πρέπει να μπορούν να εντοπίζουν τις καταβολές όλων των συστατικών των προϊόντων τους πίσω στο φυσικό περιβάλλον.

Το φοινικέλαιο είναι ένα από τα αμφισβητούμενα συστατικά που έχουν εγείρει ανησυχία και αντιπαραθέσεις. Οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες, ήτοι 58%, έχουν επίγνωση του ηθικού διλήμματος για τη χρήση του εν λόγω συστατικού στα τρόφιμα. Από αυτούς, το 39% πιστεύει ότι οι εταιρείες τροφίμων δεν πρέπει να χρησιμοποιούν καθόλου φοινικέλαιο, ενώ το 54% θεωρεί ότι είναι αποδεκτό να το χρησιμοποιούν όταν είναι πιστοποιημένο ως βιώσιμο. Τέλος, το 7% δεν ενδιαφέρεται καθόλου εάν οι εταιρείες χρησιμοποιούν φοινικέλαιο ή όχι.