Μείωση της σπατάλης τροφίμων μέσω αισθητήρων

Της Ελένης Ριζάκη

Την παρακολούθηση της παραγωγικής διαδικασίας φραουλών στην Ιρλανδία μέσα από αισθητήρες υψηλής τεχνολογίας αναδεικνύει ένα πρόσφατο ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο, το FreshProof, χρηματοδοτούμενο και από το «Horizon» της Eυρωπαϊκής Ένωσης.

Το έργο φιλοξενείται σε πρόσφατο δημοσίευμα του ομώνυμου ηλεκτρονικού περιοδικού της ΕΕ. Βασικός στόχος του έργου είναι η μείωση της τεράστιας ποσότητας φρέσκου φαγητού που πετιέται, επειδή δεν μπορεί να καταναλωθεί. Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιείται ένα σύστημα αισθητήρων, οι οποίοι παρακολουθούν τις περιβαλλοντικές συνθήκες σε κάθε στάδιο της παραγωγικής διαδικασίας στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Μέσω αυτής της καινοτομίας, οι ερευνητές προσπαθούν να είναι πιο ακριβείς αναφορικά με τις επιγραφές που αναφέρονται στις ημερομηνίες «ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από…», για τη μη αλόγιστη σπατάλη φαγητού.

Ακόμα, συνδυάζοντας δεδομένα για τις καλλιεργητικές συνθήκες ενός προϊόντος και για τη διαδρομή του μέχρι το κατάστημα, θα μπορεί, επίσης, να προβλεφθεί καλύτερα η ακριβής διάρκεια ζωής του. Επομένως, περισσότερα αγαθά θα φτάνουν στον καταναλωτή στην ώρα τους, περιορίζοντας, ταυτόχρονα, την απώλειά τους.

Μια υπερφασματική κάμερα κάνει τη διαφορά

Φαίνεται πως τα θεμέλια του ερευνητικού έργου άρχισαν να τίθενται στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, στις ΗΠΑ, όπως αναφέρεται. Ειδικότερα, εκεί αναπτύχθηκε ένα σύστημα, το οποίο αξιοποιούσε πολλαπλούς αισθητήρες και ένα λογισμικό βασισμένο σε υπολογιστικό νέφος, ώστε να προβλεφθεί η διάρκεια ζωής ενός προϊόντος.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές του FreshProof, πέρα από αισθητήρες θερμοκρασίας κατά τη διανομή του προϊόντος, αξιοποίησαν και μια υπερφασματική κάμερα, η οποία δίνει μια λεπτομερή εικόνα σχετικά με το πότε αλλοιώνεται ένα φρούτο. Όλα αυτά οδήγησαν σε θετικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, οι προβλέψεις για τη διάρκεια ζωής των φραουλών ήταν σε περίπου διπλάσιο βαθμό ακριβείς, συγκριτικά με πριν.

Συνεπώς, βασισμένοι σε όλα τα παραπάνω, η ερευνητική ομάδα τώρα θέλει να ανεβάσει υψηλότερα τον πήχη, να ανεβάσει το επίπεδο της δουλειάς της, βρίσκοντας νέους εμπορικούς συνεργάτες και επενδυτές και εφαρμόζοντας την ιδέα του FreshProof και σε άλλα φρούτα, αλλά και σε λαχανικά.