Οι νέες καταναλωτικές τάσεις σε φρούτα και λαχανικά

Από το σούπερ μάρκετ μέχρι την online παραγγελία από το κινητό, η καταναλωτική ζήτηση για φρούτα και λαχανικά αλλάζει με ιλιγγιώδη ρυθμό. Η ευκολία, η πανδημία, η κλιματική αλλαγή, η οικονομική πίεση και η τεχνολογική πρόοδος είναι μόνο μερικοί από τους παράγοντες που διαμορφώνουν νέες τάσεις στην αγορά. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι, απαιτώντας φρέσκα, ασφαλή, ποιοτικά, αλλά και… ηθικά σωστά παραγόμενα προϊόντα. Μέσα σε αυτό το νέο τοπίο, παραγωγοί, λιανέμποροι και πλατφόρμες τεχνολογίας προσπαθούν να ανταποκριθούν σε ανάγκες που δεν θυμίζουν σε τίποτα το παρελθόν.
Τοπικότητα
Οι λαϊκές αγορές γεμίζουν ξανά, όχι μόνο από νοικοκυρές, αλλά και από νέους ανθρώπους που αναζητούν τοπικά και εποχικά προϊόντα. Η στροφή προς την τοπική καλλιέργεια συνδέεται άμεσα με την επιθυμία για διαφάνεια, ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. Οι καταναλωτές, πλέον, ρωτούν τον παραγωγό για το πώς καλλιεργήθηκε ένα φρούτο, πότε μαζεύτηκε και αν χρησιμοποιήθηκαν γεωργικά φάρμακα. Η έννοια του «από το χωράφι στο πιάτο» δεν είναι πια μόδα, αλλά απαίτηση.
Βιολογικά
Πριν από μερικά χρόνια, τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά ήταν προνόμιο μιας περιορισμένης μερίδας καταναλωτών. Σήμερα, το ράφι με τα βιολογικά στα σούπερ μάρκετ έχει διευρυνθεί και οι τιμές έχουν γίνει πιο προσιτές. Σύμφωνα με έρευνα της Eurostat, πάνω από το 15% των νοικοκυριών στην ΕΕ αγοράζει πλέον συστηματικά βιολογικά προϊόντα. Η εμπιστοσύνη σε πιστοποιημένα προϊόντα, η ανησυχία για την υγεία και η αναζήτηση αγνών γεύσεων ενισχύουν αυτή την τάση.
Διατροφικές μόδες και social media
Αβοκάντο, μύρτιλα, σμέουρα, ροζ μαρούλια και άλλα φωτογενή φρούτα έχουν μετατραπεί από ακριβά είδη delicatessen σε καθημερινές επιλογές για χιλιάδες καταναλωτές. Η επιρροή των social media, και ιδιαίτερα του Instagram και του TikTok, έχει μετατρέψει τα φωτογενή αυτά φρούτα σε σύμβολα ενός υγιεινού και μοντέρνου lifestyle. Οι διατροφολόγοι προειδοποιούν για υπερβολές, αλλά δεν αμφισβητούν τη διατροφική αξία πολλών από αυτών των τροφών, ειδικά όταν καταναλώνονται ως μέρος ισορροπημένης διατροφής, λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς τους σε ευεργετικά λιπαρά (αβοκάντο) ή σε αντιοξειδωτικά (μύρτιλα και σμέουρα).
Το vegan κύμα αλλάζει τα πάντα
Η έκρηξη των χορτοφαγικών επιλογών έχει αλλάξει ριζικά την αγορά τροφίμων. Τα φρούτα και τα λαχανικά δεν είναι πλέον απλά συνοδευτικά, αλλά πρωταγωνιστούν σε γεύματα, με δημιουργικά πιάτα, που αντικαθιστούν το κρέας. Από vegan burgers με παντζάρι μέχρι «μπριζόλες» από κουνουπίδι, η φαντασία των vegan σεφ και influencers, αλλά και των καταναλωτών δεν έχει όρια. Η αύξηση της χορτοφαγίας μεταξύ των νεότερων γενιών ενισχύει αυτήν τη στροφή, επηρεάζοντας παραγωγή, συσκευασία και μάρκετινγκ.
Κλιματική συνείδηση και βιωσιμότητα
Οι καταναλωτές ζητούν πλέον προϊόντα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Αυτό σημαίνει όχι μόνο τοπική παραγωγή, αλλά και φιλικές προς το περιβάλλον καλλιέργειες, βιοδιασπώμενες συσκευασίες και περιορισμό της σπατάλης τροφίμων. Πλατφόρμες όπως το «Too Good To Go» και η υιοθέτηση των «άσχημων» φρούτων από τα σούπερ μάρκετ ενισχύουν τη νοοτροπία «τίποτα δεν πάει χαμένο». Παράλληλα, όλο και περισσότεροι παραγωγοί χρησιμοποιούν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τεχνικές αναγεννητικής γεωργίας.
Τεχνολογία στο πιάτο
Οι εφαρμογές στο κινητό μάς ενημερώνουν για την εποχικότητα των προϊόντων, τον τόπο προέλευσης και τις μεθόδους παραγωγής. Κάποιοι παραγωγοί χρησιμοποιούν QR codes στα προϊόντα τους που οδηγούν σε βίντεο από το χωράφι. Αλυσίδες εφοδιασμού γίνονται διαφανείς και το blockchain μπαίνει στην εξίσωση. Οι καταναλωτές μπορούν πλέον να ακολουθούν την πορεία μιας ντομάτας από τον σπόρο μέχρι το ράφι.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και φρούτα στην πόρτα
Η online αγορά φρέσκων προϊόντων κερδίζει συνεχώς έδαφος. Πλατφόρμες delivery, e-shop που ανήκουν σε σούπερ μάρκετ, μικρά ηλεκτρονικά παντοπωλεία, ακόμα και μεμονωμένοι παραγωγοί κοντά σε αστικά κέντρα προσφέρουν πλέον καλαθάκια γεμάτα με λαχανικά και φρούτα εποχής. Οι παραδόσεις με δίκυκλα ψυγεία και ημιφορτηγά, τα συνδρομητικά πακέτα προϊόντων και η συνεργασία με μικρούς παραγωγούς αναβαθμίζουν την εμπειρία του σύγχρονου καταναλωτή.
Τα φρούτα και τα λαχανικά βρίσκονται στο επίκεντρο ενός νέου τρόπου ζωής: Συνειδητού, υπεύθυνου και ψηφιακά δικτυωμένου. Οι επιχειρήσεις και οι παραγωγοί που θα κατανοήσουν και θα προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών θα είναι εκείνες που θα επιβιώσουν και θα ξεχωρίσουν. Από την ποιότητα και την ηθική παραγωγή, μέχρι την καινοτομία και την άμεση διανομή, ο δρόμος προς το καλάθι του μέλλοντος είναι ήδη στρωμένος.