Ολλανδία: Η τεχνητή νοημοσύνη υπόσχεται λύσεις στο ζήτημα της σπατάλης τροφίμων

Μέσω της δυναμικής τιμολόγησης, η Wasteless δίνει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράζουν προϊόντα που λήγουν σύντομα

Τη λύση στο ζήτημα της σπατάλης τροφίμων φιλοδοξεί να δώσει η ισραηλινο-ολλανδική startup Wasteless, χάρη σε ένα πρόγραμμα δυναμικής τιμολόγησης που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Το εργαλείο έχει κυκλοφορήσει και ήδη χρησιμοποιείται στην ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Hoogvliet.

Η Wasteless επιστρατεύει τη δυναμική τιμολόγηση, προκειμένου να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές, ώστε να αγοράζουν προϊόντα που πρόκειται να λήξουν σύντομα, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Μέσω του εργαλείου της, μειώνει αυτόματα το κόστος των ευπαθών τροφίμων, καθώς αυτά περνούν περισσότερο χρόνο στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Όσο πιο κοντά είναι ένα προϊόν στην ημερομηνία «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν», τόσο χαμηλότερο είναι το αντίτιμο που πρέπει να καταβληθεί για την αγορά του.

Το εν λόγω εργαλείο θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στο εμπόριο λιανικής, όπου η εταιρεία εκτιμά ότι περίπου το 87% των αποβλήτων τροφίμων οφείλεται σε αδιάθετα προϊόντα που υπερβαίνουν την ημερομηνία λήξης τους. Η Wasteless, η οποία ιδρύθηκε το 2017 και δραστηριοποιείται σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αναφέρει ότι η τεχνολογία της έχει συμβάλει ώστε η αλυσίδα Hoogvliet να βρίσκεται σε τροχιά μείωσης των αποβλήτων τροφίμων της κατά 30%. Τα τμήματα ευπαθών τροφίμων στα 71 καταστήματα της Hoogvliet περιλαμβάνουν περίπου 3.000 μονάδες διατήρησης αποθεμάτων (SKU).

Η τεχνολογία της Wasteless θα βοηθήσει την εταιρεία να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα της εν λόγω κατηγορίας και να ανακτήσει έως και το 4% των εσόδων που χάθηκαν από τα τρόφιμα που κατέληξαν στους κάδους απορριμμάτων.

«Η Wasteless θα βοηθήσει τους πελάτες να λαμβάνουν πιο έξυπνες αποφάσεις για τις αγορές λιανικής», δήλωσε στο FoodNavigator ο Oded Omer, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της startup. «Επιπλέον, η λύση μας βοηθά τους λιανεμπόρους, βελτιστοποιώντας τα συστήματα ελέγχου αποθεμάτων. Ενώνοντας τις δυνάμεις μας με κορυφαίους καινοτόμους λιανοπωλητές, όπως η Hoogvliet, είμαστε ακόμη ένα βήμα πιο κοντά στη διάσωση του περιβάλλοντος και στην επίτευξη του στόχου μας για μείωση της σπατάλης τροφίμων στη λιανική κατά 80%, αυξάνοντας παράλληλα τα κέρδη των λιανοπωλητών.

Αυτό είναι ένα συγκεκριμένο βήμα προς την υπόσχεση για τη σπατάλη τροφίμων (Food Waste Pledge) που υπογράψαμε στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP27) την περασμένη εβδομάδα, μαζί με άλλους υπογράφοντες, συμπεριλαμβανομένου του WWF».

Η Wasteless αναφέρει ότι εκατοντάδες συνεργαζόμενα –με αυτήν– καταστήματα έχουν επιτύχει μείωση 39% στα απόβλητα τροφίμων, καθώς και αύξηση 40% στα έσοδά τους.