Η πανδημία έριξε νερό στον μύλο των online σούπερ μάρκετ

Ήρθε για να μείνει η στροφή Ελλήνων και ξένων καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές

Τάση που ήρθε για να μείνει, δημιουργώντας νέα δεδομένα στο οργανωμένο λιανεμπόριο και αναγκάζοντας τις εγχώριες αλυσίδες να επιταχύνουν (αν δεν το έχουν ήδη κάνει) τις επενδύσεις τους στο ηλεκτρονικό κανάλι, συνιστά η στροφή των καταναλωτών προς τις online αγορές, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία πωλήσεων που καταγράφει η Convert Group.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τρίτο τρίμηνο του 2020 (Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος), διάστημα που ουσιαστικά μεσολάβησε της πρώτης και της δεύτερης καραντίνας και στη διάρκεια του οποίου ο αριθμός των κρουσμάτων στη χώρα μας ήταν σχετικά μικρός, η αξία των αγορών από τα online σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 183% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.

Επιπρόσθετα, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις συνέχισαν να αναπτύσσονται με ρυθμό σχεδόν ίδιο με εκείνον του δεύτερου τριμήνου, περιόδου που τέθηκαν για πρώτη φορά σε ισχύ τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα και ο φόβος των μολύνσεων από τον κορωνοϊό είχε κρατήσει αρκετούς καταναλωτές μακριά από τα φυσικά καταστήματα.

Το γεγονός ότι ο Σεπτέμβριος έκλεισε με αύξηση πωλήσεων 174% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, όταν τους δύο πρώτους μήνες του έτους, Ιανουάριο και Φεβρουάριο, η αύξηση ήταν 29% και 67% αντίστοιχα, αποτυπώνει με εύγλωττο τρόπο την απόσταση που έχει διανύσει μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα το ηλεκτρονικό κανάλι. Η πρόβλεψη των αναλυτών της Convert Group είναι ότι για το σύνολο του έτους οι πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ, νούμερο υπερδιπλάσιο των 46,7 εκατ. ευρώ που είχαν καταγραφεί το 2019.

Πρωτιά για τα κατεψυγμένα

Σύμφωνα πάντα με την Convert Group, που αντλεί δεδομένα από την πλατφόρμα eRetail Audit, τα φρέσκα/νωπά (31%) και τα συσκευασμένα τρόφιμα (20%) αντιστοιχούν αθροιστικά σε πάνω από το 50% των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν μέσω των οnline σούπερ μάρκετ στο τρίτο τρίμηνο, σημειώνοντας άνοδο πωλήσεων κατά 217% και 205% αντίστοιχα. Ωστόσο, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5% του συνόλου), όπου η αξία των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 254%, μετά την αύξηση 305%, που είχαν καταγράψει στο δεύτερο τρίμηνο (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος). Σημαντική εδώ ήταν η «συμβολή» της υποκατηγορίας του παγωτού, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν 476% στο τρίτο τρίμηνο, έχοντας παρουσιάσει αύξηση 748% στο προηγούμενο τρίμηνο.

Πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης εμφάνισαν και οι κατηγορίες των προϊόντων αρτοποιίας και των ποτών-αναψυκτικών, με αύξηση πωλήσεων 227% και 161% αντίστοιχα στο τρίμηνο Ιουλίου- Σεπτεμβρίου.

Ανεβασμένη σε σχέση με πέρυσι, αν και χαμηλότερη από τα δύο προηγούμενα τρίμηνα, είναι και η αξία του μέσου ηλεκτρονικού «καλαθιού». Συγκεκριμένα, στο τρίτο τρίμηνο του 2020 το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι» διαμορφώθηκε σε 87,8 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) έναντι 84, 5 ευρώ στο τρίτο τρίμηνο του 2019 και για το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους τα νούμερα ήταν 100,9 και 95,4 ευρώ αντίστοιχα.

Το 64% των παραγγελιών στο τρίτο τρίμηνο πραγματοποιήθηκαν μέσω desktop ή laptop, που παραμένουν η πλέον δημοφιλής επιλογή των καταναλωτών, ιδίως όταν πρόκειται για μεγάλες αγορές, ενώ το 31% μέσω κινητών συσκευών (τηλέφωνο ή tablet), οι οποίες είχαν δει το ποσοστό τους να μειώνεται στο 24% στο δεύτερο τρίμηνο.

Εξέλιξη πωλήσεων ειδών παντοπωλείου στα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ
(Μηνιαία µεταβολή % σε ετήσια βάση)

 

Στον αέρα το ηλεκτρονικό κατάστημα του Σκλαβενίτη

Η αλματώδης αύξηση των οnline αγορών έχει ωθήσει τις περισσότερες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ να δρομολογήσουν ή να επισπεύσουν τις επενδύσεις τους στο ηλεκτρονικό κανάλι. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, στη διάρκεια των τελευταίων μηνών, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν δαπανήσει περί τα 8 εκατ. ευρώ για τον συγκεκριμένο σκοπό. Η τελευταία κίνηση στον χώρο έρχεται από τον Σκλαβενίτη, τον ισχυρότερο παίκτη του κλάδου, ο οποίος την περασμένη Κυριακή ξεκίνησε τη δοκιμαστική λειτουργία του πολυαναμενόμενου ηλεκτρονικού του καταστήματος.

To «emarket Σκλαβενίτης» ενσωματώνει ουσιαστικά το caremarket.gr (σ.σ. είχε εξαγοραστεί από την εταιρεία στις αρχές του χρόνου) και, σε πρώτη φάση, θα καλύπτει γεωγραφικά τον Νομό Αττικής, με στόχο πολύ σύντομα να εξυπηρετεί και άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, διαθέσιμα μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος θα είναι όλα τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που βρίσκει κανείς στα φυσικά της καταστήματα (εξαιρουμένων προσωρινά, λόγω της γνωστής απαγόρευσης, των προϊόντων bazaar, δηλαδή των ειδών ρουχισμού, σπιτιού, βιβλιοχαρτοπωλείου, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.).

Όπως διευκρινίζεται, επίσης, δεν υπάρχει ελάχιστο όριο παραγγελίας, ενώ για αυτές που ξεπερνούν τα 30 ευρώ η αποστολή γίνεται δωρεάν.

Με το βλέμμα στο μέλλον η εξαγορά της Ahold Delhaize στις ΗΠΑ

Η άνθηση των online αγορών δεν είναι βέβαια αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Αντίστοιχη τάση παρατηρείται και στο εξωτερικό, όπου τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ εδώ και χρόνια έχουν αποκτήσει αξιόλογα μερίδια αγοράς, δίχως πάντως να πλησιάζουν εκείνα των παραδοσιακών καταστημάτων.

Σύμφωνα με στοιχεία της Kantar, στη Μεγάλη Βρετανία καταγράφηκε τον Οκτώβριο ρεκόρ αγορών στα online σούπερ μάρκετ, με περισσότερες από 5,9 εκατ. συναλλαγές. Στις ΗΠΑ, πρόσφατη έρευνα των Mercatus-Incisiv εκτιμά ότι η αξία των πωλήσεων που πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου θα ανέλθει φέτος στο 10,2% του συνόλου της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου (106 δισ. δολάρια σε σύνολο 1,04 τρισ. δολαρίων) από 3,4% το 2019 (34,54 δισ. δολάρια σε σύνολο 1,02 τρισ. δολαρίων), ενώ για το 2021 η εκτίμηση είναι ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στο 12,5% (132,88 δισ. δολάρια σε σύνολο 1,06 τρισ. δολαρίων) για να φτάσει το 2025 στο 21,5% (205,26 δισ. δολάρια σε σύνολο 1,16 τρισ. δολαρίων). Πριν από την πανδημία, οι αναλυτές ανέμεναν ότι τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ θα έχουν μερίδιο 4,3% το 2020, 5,4% το 2021 και 13,5% το 2025.

Με αυτά τα δεδομένα, αποκτά ακόμα περισσότερο νόημα η απόφαση της Αhold Delhaize (μητρικής της ΑΒ Βασιλόπουλος) να εξαγοράσει το 80% της FreshDirect, ενός εκ των μεγαλύτερων online αλυσίδων στη Νέα Υόρκη, με σημαντικό μερίδιο αγοράς και υψηλή αναγνωρισιμότητα.

Η συμφωνία που ανακοινώθηκε πριν από λίγες μέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 και προβλέπει ότι η FreshDirect, για την οποία σημειωτέον είχαν εκφράσει το προηγούμενο διάστημα ενδιαφέρον η Amazon και η Walmart, θα συνεχίσει να λειτουργεί με το δικό της σήμα.