Επιτραπέζιο σταφύλι: Σε τιμές κάτω του κόστους πιέζει η Αίγυπτος το ελληνικό προϊόν

Η Αίγυπτος πιέζει τις τιμές στις ευρωπαϊκές αγορές

των Ελένης Ριζάκη, Μαρίας Αμπατζή

Με τις πρώτες ποικιλίες επιτραπέζιου σταφυλιού να έχουν κοπεί και να μπαίνουν σιγά-σιγά στην αγορά, η φετινή εμπορική περίοδος προμηνύεται δύσκολη για το προϊόν, καθώς ο ανταγωνισμός, κυρίως από τρίτες χώρες, αλλά και ευρωπαϊκές, προκαλεί προβλήματα στη ζήτηση, ενώ το αυξημένο κόστος παραγωγής δεν καλύπτεται από τις υφιστάμενες τιμές.

Η αγορά στο εξωτερικό, όπως διαμηνύει από την Κορινθία ο Μάρκος Λέγγας, πρόεδρος του ΑΣ «Πήγασος Αγροδιατροφή – 7 Grapes», δεν βρίσκεται σε καλό επίπεδο, εξαιτίας της δυναμικής παρουσίας της Αιγύπτου, γεγονός που επηρεάζει και τη ζήτηση του προϊόντος και την απορρόφησή του. Ειδικότερα, όπως λέει ο κ. Λέγγας, «οι τιμές των Αιγυπτίων είναι μη ανταγωνιστικές για εμάς και για αυτό δεν μπορούμε να συζητήσουμε για ελληνικές εξαγωγές. Η Ισπανία δεν έχει ακόμα προσφορά, ενώ οι Ιταλοί ξεκίνησαν δειλά-δειλά, με υψηλότερες τιμές από τις αιγυπτιακές. Ουσιαστικά, οι Αιγύπτιοι είναι αυτοί που βυθίζουν την αγορά. Εκτιμούμε ότι αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί για ακόμα δύο εβδομάδες».

Παρόμοια εικόνα μάς παρουσιάζει και ο Γιώργος Κατακιώτης, παραγωγός και έμπορος από την Καβάλα, προβλέποντας δύσκολη χρονιά, λόγω ανταγωνισμού με άλλες χώρες. Ακόμα, αναφέρει ότι «η ΕΕ παίρνει πιο φθηνά και χαμηλότερης ποιότητας σταφύλια από τρίτες χώρες, με μικρό κόστος. Για παράδειγμα, η Τουρκία, ως τρίτη χώρα, στέλνει όπου θέλει, ενώ εμείς, λόγω εμπάργκο, δεν μπορούμε να στείλουμε στη Ρωσία». Όπως αναφέρει, οι εξαγωγές των Victoria δεν έχουν ξεκινήσει πολύ ενθαρρυντικά.

Μειωμένη η αγοραστική δύναμη στην Ευρώπη

Ο πρόεδρος της Ομάδας Παραγωγών Φρούτων, Λαχανικών και Σταφυλιού «Ποιότητα-Σύμβολο», Νίκος Μαυρίδης, δεν παραβλέπει τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των πολιτών στις χώρες που εξάγουν. «Το φρούτο έρχεται δεύτερο σε προτεραιότητα. Έρευνες στην Αγγλία και στη Γερμανία δείχνουν ότι η κατανάλωσή τους έχει μειωθεί».

Από την πλευρά του, ο Μύρων Χιλετζάκης, αντιπρόεδρος της ΕΑΣ Ηρακλείου, χαρακτηρίζει θετική τη ζήτηση αυτήν τη στιγμή, κυρίως επειδή «τα σταφύλια της Κρήτης διοχετεύονται κατά κύριο λόγο στην εσωτερική αγορά του νησιού, το οποίο είναι υπερκαλυμμένο από τουρίστες». Παρ’ όλα αυτά, οι τιμές στα πρώιμα στο Ηράκλειο είναι χαμηλές, σχετικά με το «δυσβάσταχτο κόστος του αμπελουργού» και κυμαίνονται κατά μέσο όρο στα 80 λεπτά, παρουσιάζοντας μείωση πάνω από 20% σε σχέση με πέρυσι.

Διπλάσιο το κόστος

Σύμφωνα με τον κ. Λέγγα, είναι νωρίς ακόμα για να προβλεφθούν οι τιμές στην Κορινθία, αλλά «αν συνεχιστεί η πίεση από αιγυπτιακής πλευράς, οι τιμές θα είναι πιο χαμηλές, με μια νορμάλ Σουλτανίνα να αγγίζει τα 40 λεπτά». Αναφορικά με την πορεία των ποικιλιών, «η Prime έχει ξεκινήσει δειλά-δειλά να μπαίνει στην αγορά, ενώ αναμένεται η Superior σε δέκα μέρες. Οι τιμές παραγωγού της Prime στην Κορινθία κυμαίνονται στο 1-1,10 ευρώ. Η Σουλτανίνα πέρυσι έφευγε στα 50-75 λεπτά».

Εξάλλου, σύμφωνα με τον ίδιο, η στήριξη της πολιτείας είναι ελλιπής, αναφορικά με τη μείωση του κόστους ενέργειας, το οποίο είναι διπλάσιο σε σχέση με πέρυσι, ενώ κινδυνεύουν «να μην μπορούν να δουλέψουν παρασκευαστήρια». Ταυτόχρονα, όπως λέει, το κόστος παραγωγής «αυξήθηκε 20%-30% από την προηγούμενη χρονιά».

Ο κ. Μαυρίδης, από την πλευρά του, σημειώνει ότι «έχουμε ζητήσει υψηλότερες τιμές από πέρυσι, καθώς τα κόστη παραγωγής, συσκευασίας, μεταφοράς, ενέργειας και τα εργατικά έχουν ανέβει κατά πολύ. Ο νόμος της αγοράς είναι προσφορά- ζήτηση, επομένως θα δούμε πώς θα έχει διαμορφωθεί όταν έρθει η ώρα». Για να ισοφαρίσουν τα υψηλά κοστολόγια, οι τιμές «πρέπει να διαμορφωθούν τουλάχιστον 30%-35% πάνω συγκριτικά με πέρυσι, διαφορετικά μπαίνουμε μέσα».

Ρυθμιστής οι απώλειες των Ισπανών

Σημαντικοί ανταγωνιστές εντός της ΕΕ είναι η Ιταλία και η Ισπανία. Στις μεταφορές «οι Ιταλοί σε σχέση με εμάς έχουν ένα πλεονέκτημα της τάξης των 6 λεπτών/κιλό», σύμφωνα με τον κ. Λέγγα, ενώ σχετικά με τα έντονα καιρικά φαινόμενα στην Ισπανία συμβουλεύει «να κρατάμε χαμηλούς τόνους. Η Ισπανία σίγουρα έχει επηρεαστεί, αλλά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τον βαθμό».

Ο κ. Μαυρίδης εξηγεί ότι «αυτές οι χώρες διαμορφώνουν τις τιμές, γιατί έχουν πολύ μεγαλύτερες ποσότητες. Βέβαια και αυτοί έχουν υψηλά κοστολόγια, όμως έχουν και μεγαλύτερη δυναμική. Ελπίζουμε ότι θα πιέσουν κι εκείνοι, ώστε να ανταποκριθεί η αγορά στα υψηλά κόστη».

Για τον κ. Λέγγα, «η τιμή και η ποιότητα θα είναι καθοριστικές» και στόχος είναι «να μην έχουμε απώλειες από τις συγκομιδές, δεν είναι εποχές για στόχους κερδοφορίας. Προτεραιότητά μας αποτελεί να διαθέσουμε το προϊόν. Αν φέτος πάρουμε ίδιες τιμές και υπάρξει απορρόφηση του προϊόντος, τότε θα μιλάμε για ένα καλό αποτέλεσμα».