Με πτώση 16% κλείνει η εξαγωγική σεζόν στο επιτραπέζιο σταφύλι

Mε αρνητικό πρόσημο ολοκληρώνεται η φετινή εξαγωγική σεζόν για το επιτραπέζιο σταφύλι καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του INCOFRUIT Hellas οι εξαγόμενοι όγκοι ήταν φέτος μειωμένοι κατά 16%.

Ειδικότερα, μέχρι τις 14 Ιανουαρίου 2022 είχαν εξαχθεί 60.977 τόνοι έναντι 72.603 τόνων το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Πάντως, όπως σχολιάζει ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου, Γιώργος Πολυχρονάκης, αν και η αξιολόγηση της εξαγωγικής εκστρατείας ήταν προβληματική για τις κύριες ποικιλίες, μπορεί να κριθεί θετική ως θετική ως προς τις επιδόσεις των νέων ποικιλιών «δείχνοντας τον δρόμο για την επίσπευση υλοποίησης προγράμματος αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών».

Κατά τα άλλα, όπως σημειώνει ο κ. Πολυχρονάκης, συνεχίζονται οι εξαγωγές πορτοκαλιών και μανταρινιών και η «εκστρατεία του 2021/22 χαρακτηρίζεται από λιγότερους όγκους και χαμηλές τιμές, πολύ κάτω από το κόστος . Η εκπληκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών (κόστος ενέργειας, συσκευασία, μεταφορά) γονατίζει τόσο τους παραγωγούς όσο και το εμπόριο Για τα πορτοκάλια και την νέα χρονιά η ροή εξαγωγών είναι χαμηλή, η ζήτηση είναι χαμηλότερη, η κατανάλωση επίσης και οι τιμές πιέζονται ακόμη περισσότερο λόγω αυξημένων πωλήσεων Ισπανικών προϊόντων και για τις χώρες της Βαλκανικής από υπερπροσφορά σε χαμηλές τιμές από την Τουρκία. Για τα μανταρίνια η ζήτηση παραμένει σταθερή».

Παράλληλα, συνεχίζονται με χαμηλούς ρυθμούς οι εξαγωγές μήλων και από 1/9 έως14/1/22 η εξαγωγή τους ανέρχεται σε 31.179 τόνους, δηλαδή – 26,5% έναντι πέρσι.

Εξάλλου, από 1/9/2021 έως και 14/1/2022 οι αναγγελίες φορτίων που καταχωρήθηκαν στο ΜΕΝΟ για εξαγωγή-διακίνηση ακτινιδίων αφορούσαν 101.518 τόνους, αυξημένες κατά 8,7% εκ των οποίων προς τρίτες εκτός ΕΕ χώρες 28.526 τόνοι, ήτοι 27,5% του συνόλου έναντι 24.798 τόνων. πέρυσι.  

«Η μειωμένη παραγωγή χειμερινών φρούτων και λαχανικών, λόγω καιρικών συνθηκών, η έλλειψη εργατικών χεριών τόσο στο στάδιο της συγκομιδής όσο και της συσκευασίας σε συνδυασμό με το κόστος στις μεταφορές οφειλόμενη τόσο σε αύξηση των καυσίμων όσο και των ναύλων των ατμοπλοικών δημιουργούν προβλήματα στην ομαλή εμπορική τους πορεία Προς τούτο πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη του Συνδέσμου μας με το ΥΠΑΑΤ κατά την οποία ααεπτύχθηκαν τα προβλήματα και προτάθηκαν λύσεις προς επίλυσή τους», επισημαίνει ο κ. Πολυχρονάκης.

Οι συνέπειες του Brexit

Ο ειδικός σύμβουλος του INCOFRUIT Hellas σημειώνει ακόμα ότι «παρατηρούνται καθυστερήσεις στο Γαλλικό λιμάνι του Καλαί σε έμφορτα φορτηγά με εμπορεύματα για το Ηνωμένο Βασίλειο προσπαθώντας να περάσουν από τους Τελωνειακούς ελέγχους προκαλώντας   καθυστερήσεις στις παραδόσεις οφειλόμενες στους νέους κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές Ιανουαρίου.  Οι ειδικοί του κλάδου κατηγορούν αυτή τη διαταραχή στην ‘τρομερή’ νέα γραφειοκρατία του Brexit.

Οι τελωνειακοί εμπειρογνώμονες είπαν ότι τα προβλήματα οφείλονται εν μέρει στο νέο σύστημα πληροφορικής της κυβέρνησης, πράγμα που σημαίνει ότι όλες οι εισαγωγές από την ΕΕ πρέπει να διεκπεραιώνονται χρησιμοποιώντας την Υπηρεσία Μετακίνησης Οχημάτων Εμπορευμάτων (GVMS) που διαχειρίζεται η HMRC. 

Από 1/7/2022  τα ζωικά και φυτικά προϊόντα, όπως τα φρούτα και λαχανικά που εισάγονται στο Η.Β από την ΕΕ, θα χρειάζονται υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής και θα μπορούσαν να σταματήσουν στα σύνορα για δαπανηρούς ελέγχους. Οι επιχειρήσεις που εισάγουν αγαθά από την ΕΕ θα  αντιμετωπίσουν επιπλέον χρεώσεις με την εισαγωγή του επόμενου επιπέδου ελέγχων, προσθέτοντας περισσότερη γραφειοκρατία, γραφειοκρατία και κόστος στις εισαγωγές».