Στάση εμπορίου στην αγορά οίνου

Ελλείψει εξαγωγών και ζήτησης από την εστίαση, το ράφι και το διαδίκτυο οι μόνες διέξοδοι για τις επιχειρήσεις

«Τα έσοδα είναι μηδέν, αλλά τα έξοδα τρέχουν». Με αυτήν τη φράση, ο οινοποιός Οδυσσέας Βουρβουκέλης περιγράφει στην «ΥΧ» την κατάσταση στον κλάδο του οίνου στη χώρα μας εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Μια περιγραφή που φαίνεται να συνάδει με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ότι το κρασί, μαζί με την ανθοκομία, είναι οι δύο κλάδοι της πρωτογενούς παραγωγής οι οποίοι έχουν πληγεί περισσότερο από τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της κρίσης. Παράλληλα, κι επειδή το θέμα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά και τις υπόλοιπες οινοπαραγωγικές χώρες της ΕΕ (κυρίως την Ιταλία), ενώ και παγκοσμίως ενδέχεται να δημιουργηθούν μεγάλα αποθέματα, εκτιμάται ότι ένα πρόγραμμα «απόσταξης κρίσης» θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά την αγορά, όπως έχει γίνει στο παρελθόν.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο ευελπιστούν ότι η καραντίνα και τα αυστηρά μέτρα αποένωσης θα λήξουν πριν ξεκινήσει το καλοκαίρι. Στο μεταξύ, πολλά οινοποιεία έχουν κλείσει για όσο διαρκούν τα μέτρα, όμως οι εργασίες στα αμπέλια συνεχίζονται. «Είναι η εποχή των κλαδεμάτων και των νέων φυτεύσεων και αυτές οι εργασίες δεν μπορούν να σταματήσουν. Ευτυχώς, είναι εξωτερικές εργασίες και φροντίζουμε να διατηρούμε τις αποστάσεις, ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος», λέει στην «ΥΧ» ο Γιάννης Βογιατζής, πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ). «Το χονδρεμπόριο είναι τελείως νεκρό», προσθέτει ο ίδιος, όπως και οι εξαγωγές και βέβαια όχι μόνο για την Ελλάδα.

Με κλειστά τα καταστήματα εστίασης, τα ξενοδοχεία και τα wine bars, οι μόνες οδοί πώλησης κρασιών είναι τα σούπερ μάρκετ και οι κάβες, φυσικές και ηλεκτρονικές. Όσον αφορά τις εξαγωγές, αυτές έχουν σταματήσει εντελώς, δεδομένου άλλωστε ότι τα περισσότερα ελληνικά οινοποιεία εξάγουν σε χώρες όπου επίσης ισχύουν αυστηρά περιοριστικά μέτρα, όπως στις ΗΠΑ, στο Ην. Βασίλειο, στη Γερμανία και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη. «Με κλειστά τα ξενοδοχεία και τις επιχειρήσεις εστίασης, η κίνηση του κρασιού σημείωσε κατακόρυφη πτώση, και αυτό σε μια στιγμή που προβλεπόταν μια εξαιρετική χρονιά.

Τους δύο πρώτους μήνες του χρόνου, όπου κανονικά μετά τις γιορτές υπάρχει μείωση της ζήτησης, οι πωλήσεις κράτησαν τον ρυθμό τους», σημειώνει στην «ΥΧ» ο Γιώργος Φλούδας, ιδιοκτήτης της Trinity Wines, εταιρείας εξαγωγών – εισαγωγών και εμπορίας οίνου.

«Ο Έλληνας δεν πίνει χωρίς παρέα»

Ο κ. Φλούδας επισημαίνει ότι η ζήτηση στο σούπερ μάρκετ που αφορά τα ελληνικά κρασιά έχει σημειώσει ελαφριά αύξηση, ωστόσο το κρασί δεν είναι προτεραιότητα για τους Έλληνες καταναλωτές ως είδος πρώτης ανάγκης. «Ο Έλληνας δεν πίνει κρασί χωρίς παρέα. Ο αυτοπεριορισμός έχει μειώσει δραματικά την κατανάλωση και στο σπίτι», αναφέρει ο οινολόγος.

Ένα επιπλέον στοιχείο προβληματισμού για τους οινοποιούς και τους παραγωγούς είναι ότι, όπως εξηγεί ο κ. Βουρβουκέλης, «τα έσοδα από τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα έρθουν μετά από πολλούς μήνες».

«Στο σούπερ μάρκετ εκτιμούμε ότι πραγματοποιείται το 5%-10% των πωλήσεων του κρασιού στην Ελλάδα», τονίζει από την πλευρά του ο Δημήτρης Ντούγκος, οινοποιός και πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ). Τo τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες είναι καθοριστικό για την πορεία του κλάδου. «Αν, για παράδειγμα, τα μέτρα περιορισμού σταματήσουν τον Μάιο, θα προλάβουμε την τουριστική σεζόν, έστω και με απώλειες. Αν όμως φτάσει ο τρύγος, τα πράγματα θα δυσκολέψουν περισσότερο. Θα πρέπει να αδειάσουν οι δεξαμενές και όσοι έχουν μεγάλο όγκο παραγωγής μπορεί να βγουν στην αγορά με προσφορές», συμπληρώνει ο ίδιος.

Αν υπάρχει κάτι θετικό, αυτό είναι η αύξηση που παρατηρείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με το οποίο εκ των συνθηκών εξοικειώνονται πλέον όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές. «Τον τελευταίο καιρό, λόγω της κρίσης, ο κόσμος στρέφεται στις online αγορές και ως εκ τούτου παρατηρούμε μια αύξηση σε αυτό το κανάλι», απαντά σε σχετικό ερώτημα της «ΥΧ» ο Μιχάλης Πικούνης, εκπρόσωπος του διαδικτυακού καταστήματος πώλησης κρασιών House of Wine. Πάντως, οι πωλήσεις οίνου μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αφορούν ένα περιορισμένο κοινό, αφού «τα κρασιά ανοίγονται όταν καλούμε φίλους και παρέες, όταν κάνουμε τραπέζια και γιορτές», επισημαίνει ο κ. Ντούγκος.

«ΣΚΑΝΕ» ΕΠΙΤΑΓΕΣ
Μένουν εκτός διευκολύνσεων οι περισσότεροι συνεταιρισμοί

Το «πάγωμα» της αγοράς οίνου αναμένεται να φέρει σύντομα και επιπλέον προβλήματα. «Πολλές επιταγές πλέον δεν καλύπτονται και έτσι οι παραγωγοί με τη σειρά τους δεν μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους», τονίζει ο Παρασκευάς Κορδοπάτης, διευθυντής της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπέλου και Οίνου (ΚΕΟΣΟΕ). Αναφορικά με τους συνεταιρισμούς που δραστηριοποιούνται στον χώρο, ο κ. Κορδοπάτης τονίζει ότι οι περισσότεροι δεν έχουν δηλώσει ως κύρια δραστηριότητα το κρασί, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενταχθούν στα μέτρα για τις πληττόμενες οινοποιίες που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση.

«Οι μισοί συνεταιρισμοί έχουν αποθέματα και οι άλλοι μισοί δεν έχουν», αναφέρει, προσθέτοντας ότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει και το τοπίο σε σχέση με τον ΦΠΑ για τα οινοποιεία που έχουν φορολογικές αποθήκες και καταβάλλουν τον φόρο στα τελωνεία. «Ουκ έστι τέλος στα προβλήματα», καταλήγει ο κ. Κορδοπάτης.