Στον τόπο έκθεσής τους μεταφέρονται εννέα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη

Έφυγαν – καταστράφηκαν χωρίς λόγο δυο όμορφα τρεχαντήρια.

Από την Κάλυμνο μέχρι το Πέραμα και από τη Λέσβο μέχρι την Ανατολική Μάνη, εννέα ξύλινα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη βρίσκουν την θέση που τους ανήκει, χάρη στις προσπάθειες των ιδιοκτητών αλιέων και φορέων, που αξιοποίησαν ένα από τα εργαλεία του ΕΠΑΛΘ 2014-2020.

Πρόκειται για τη Δράση «Διατήρηση Παραδοσιακού Ξύλινου Αλιευτικού Σκάφους, με σκοπό τη διαφύλαξη της ναυτικής κληρονομιάς» του Μέτρου 6.1.10 «Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων», μέσω της οποίας συνολικά εννέα σκάφη μεταφέρονται ήδη στον τόπο έκθεσής τους, ώστε να αποτελέσουν υλικά τεκμήρια της πολιτισμικής κληρονομιάς της χώρας.

Βέβαια, προηγήθηκε πολύμηνη προσπάθεια, κυρίως από την πλευρά των αλιέων-ιδιοκτητών και φορέων και σε συνεργασία με τα υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Πολιτισμού για να αποτραπεί η διάλυσή τους.

Κι αυτό διότι από το 1994, όταν δηλαδή ξεκίνησε η εφαρμογή του Μέτρου 6.1.10 που αφορά τη Δράση «Διάλυση αλιευτικού σκάφους» αποσύρθηκαν συνολικά 4.542 αλιευτικά σκάφη, τόσο παράκτια (συμπεριλαμβανομένου των βιντζοτρατών) όσο και μέσης αλιείας (μηχανότρατες και γρι-γρι). Μόνο 26 από αυτά δεν καταστράφηκαν, αλλά διασώθηκαν ως παραδοσιακά και αποκλειστικά για μουσειακή χρήση. Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο εφαρμόζεται σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, με στόχο τη μείωση της αλιευτικής πίεσης στα ιχθυοαποθέματα.

Για την Ελλάδα, όμως, τα παραδοσιακά σκάφη έχουν πολιτιστική και πολιτισμική αξία και για τον λόγο αυτόν τροποποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο για την διάσωσή τους.
Έτσι, και το αργότερο μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, παραδοσιακά ξύλινα αλιευτικά σκάφη θα είναι τοποθετημένα:

  • 2 σκάφη στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης στο Πέραμα (φορέας διάσωσης: Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης)
  • 1 σκάφος στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (φορέας διάσωσης: ΟΚΑΑ)
  • 1 σκάφος στην ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας (φορέας διάσωσης ΟΚΑΑ)
  • 1 σκάφος στην είσοδο του λιμανιού στην Κάλυμνο (φορέας διάσωσης: Δήμος Καλύμνου)
  • 1 σκάφος στη νήσο Κρανάη της δημοτικής κοινότητας Γυθείου – παλαιό καρνάγιο (φορέας διάσωσης: Δήμος Ανατολικής Μάνης)
  • 1 σκάφος στη θέση Μανιάτικα στο Πλωμάρι – Το πολιόν μαρίνα Πλωμαρίου (φορέας διάσωσης: Πολιτιστικός Σύλλογος Πλωμαρίου)
  • 1 σκάφος στην Κεντρική Πλατεία Καλύμνου μπροστά από το Ναυτικό Μουσείο (φορέας διάσωσης: Δήμος Καλύμνου)
  • 1 σκάφος στην ιχθυόσκαλα Καλύμνου (φορέας διάσωσης: ΟΚΑΑ)

Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Σταύρο Αραχωβίτη, «η διάσωση αυτών των ξύλινων αλιευτικών σκαφών αποτελεί εφαλτήριο και για άλλες δράσεις στις οποίες σχεδιάζουμε να προβούμε, μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να μην ζήσουμε ξανά την καταστροφή της πολιτισμικής μας κληρονομιάς».