Η κατασκευάστρια εταιρία φορτηγών Daimler Trucks παρουσίασε τη στρατηγική της για την τεχνολογία εξηλεκτρισμού των οχημάτων της, τα οποία καλύπτουν μια γκάμα που περιλαμβάνει από τις αστικές διανομές μέχρι τις διεθνείς μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, επικυρώνοντας έτσι τη δέσμευσή της ως προς τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Η εκδήλωση εστίασε στην τεχνολογία φορτηγών μεγάλων αποστάσεων με κυψέλη καυσίμου υδρογόνου.

Το Mercedes-Benz GenH2 Truck, το πρωτότυπο όχημα που έκανε σήμερα παγκόσμια πρεμιέρα, φέρει το πρώτο σύστημα μετάδοσης κίνησης με κυψέλη καυσίμου. Με το GenH2 Truck, η Daimler Trucks παρουσιάζει για πρώτη φορά τις τεχνολογίες τις οποίες προάγει με ταχύτατους ρυθμούς, προκειμένου τα βαριά φορτηγά με κυψέλη καυσίμου να μπορούν να εκτελούν ευέλικτες και απαιτητικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, προσφέροντας αυτονομία 1.000 και πλέον χιλιομέτρων με ένα μόνο ρεζερβουάρ υδρογόνου.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Daimler Trucks, οι δοκιμές του GenH2 Truck από πελάτες θα ξεκινήσουν το 2023 και η μαζική παραγωγή κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας. Χάρη στη χρήση υγρού αντί αέριου υδρογόνου, με υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, οι επιδόσεις του οχήματος αναμένεται να είναι αντίστοιχες εκείνων ενός συγκρίσιμου, συμβατικού πετρελαιοκίνητου φορτηγού.

Σήμερα, η Daimler Trucks παρουσίασε επίσης μια πρώτη εικόνα του Mercedes-Benz eActros LongHaul, ενός φορτηγού μεγάλων αποστάσεων που κινείται αμιγώς με μπαταρία και σχεδιάστηκε για ενεργειακά αποδοτικές μεταφορές σε κανονικές αποστάσεις και προγραμματιζόμενα δρομολόγια. Η μαζική παραγωγή του eActros LongHaul αναμένεται να ξεκινήσει το 2024. Η αυτονομία του θα ανέρχεται σε περίπου 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση της μπαταρίας.

Επιπλέον, με το Mercedes-Benz eActros για τον κλάδο των διανομών, το οποίο είχε ήδη παρουσιαστεί το 2018 και έκτοτε έχει υποβληθεί σε εντατικές δοκιμές από πελάτες σε συνθήκες καθημερινής χρήσης, η Daimler Trucks θα ξεκινήσει το επόμενο έτος τη μαζική παραγωγή ενός βαρέως φορτηγού που κινείται αμιγώς με μπαταρία. Η αυτονομία του eActros μαζικής παραγωγής με μία φόρτιση της μπαταρίας θα ξεπερνά κατά πολύ τα περίπου 200 χιλιόμετρα του πρωτοτύπου.

Η Daimler Trucks σκοπεύει να ακολουθήσει παρόμοια χρονοδιαγράμματα για την κυκλοφορία των οχημάτων στις αγορές της Βόρειας Αμερικής, της Ιαπωνίας και της Ευρώπης. Έως το 2022, η γκάμα της Daimler Trucks στις βασικές περιφέρειες πωλήσεων – Ευρώπη, ΗΠΑ και Ιαπωνία – θα περιλαμβάνει μαζικής παραγωγής ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία. Επιπλέον, η εταιρεία φιλοδοξεί έως το 2039 να προσφέρει καινούρια οχήματα μόνο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα κατά τη λειτουργία οδήγησης («tank-to-wheel») σε Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Ιαπωνία.

Την τεχνολογική βάση όλων των πλήρως ηλεκτρικών φορτηγών μαζικής παραγωγής της Daimler Trucks για τη μεσαία και βαριά κατηγορία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα  – είτε αυτά κινούνται αμιγώς με μπαταρία είτε με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου – θα αποτελέσει η νέα αρχιτεκτονική παγκόσμιας δομοστοιχειωτής  πλατφόρμας ePowertrain. Χαρακτηριστικά της θα είναι οι υψηλές επιδόσεις, η αποδοτικότητα και η αντοχή. Σκοπός της Daimler Trucks με το ePowertrain είναι να δημιουργήσει συνέργειες και οικονομίες κλίμακας για όλα τα συναφή οχήματα και τις συναφείς αγορές.

Ο Martin Daum, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG, παρουσίασε μαζί με τον Sven Ennerst, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG για την Ανάπτυξη, τις Προμήθειες και την Περιφέρεια της Κίνας, τη στρατηγική τεχνολογίας στο STATION-Berlin. Ανάμεσα στους ομιλητές ήταν ο Andreas Scheuer, Ομοσπονδιακός Υπουργός Συγκοινωνιών και Ψηφιακών Υποδομών.

Εναλλακτικές με πραγματικά ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε τοπικό επίπεδο για τους πελάτες φορτηγών

Martin Daum: «Επιδιώκουμε διαρκώς το όραμά μας για μεταφορές με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, εστιάζοντας στις τεχνολογίες με πραγματικά ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε τοπικό επίπεδο, δηλαδή, στα συστήματα κίνησης με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, που μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμη απήχηση στην αγορά. Χάρη σε αυτόν τον συνδυασμό, είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στους πελάτες μας τις καλύτερες επιλογές οχημάτων, ανάλογα με τη χρήση. Τα συστήματα κίνησης με μπαταρία θα χρησιμοποιούνται περισσότερο για μικρότερα φορτία και μικρότερες αποστάσεις. Τα συστήματα κίνησης με κυψέλη καυσίμου τείνουν να γίνουν η προτιμώμενη επιλογή για μεγαλύτερα φορτία και μεγαλύτερες αποστάσεις.»

«Οι πελάτες μας λαμβάνουν ορθολογικές αγοραστικές αποφάσεις και δεν προτίθενται να συμβιβαστούν σε ό,τι αφορά την καθημερινή πρακτικότητα, το φορτίο και την αυτονομία των φορτηγών τους. Με τα εναλλακτικά συστήματα κίνησης της Mercedes-Benz – το GenH2 Truck, το eActros LongHaul και το eActros – καθώς και με τα ηλεκτρικά φορτηγά μάρκας Freightliner και FUSO, εστιάζουμε ξεκάθαρα στις απαιτήσεις των πελατών και δημιουργούμε για εκείνους εναλλακτικές με πραγματικά ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε τοπικό επίπεδο.

Πλέον, έχουμε θέσει τις βασικές προδιαγραφές για την τεχνολογία των ηλεκτρικών φορτηγών μας έτσι, ώστε όλοι όσοι συμμετέχουν σε αρχικό στάδιο να γνωρίζουν τις απαιτήσεις. Η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου εξαρτάται από τους φορείς λήψης αποφάσεων, λοιπούς ενδιαφερομένους και την κοινωνία ως σύνολο. Για να καταστούν ανταγωνιστικά τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, απαιτούνται ρυθμιστικές και κυβερνητικές δράσεις, όπως η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών για τη φόρτιση με πράσινο ηλεκτρικό ρεύμα, καθώς και για την παραγωγή, την αποθήκευση και τη μεταφορά πράσινου υγρού υδρογόνου», συνέχισε ο Daum.

Andreas Scheuer, Ομοσπονδιακός Υπουργός Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών: «Χρειαζόμαστε στους δρόμους οχήματα μεταφοράς αγαθών με μηδενικούς ρύπους, συμπεριλαμβανομένων και των φορτηγών με κυψέλες καυσίμου. Το υδρογόνο έχει τεράστιες δυνατότητες ως προς την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της οικονομίας. Γι’αυτό χρηματοδοτούμε εδώ και μία δεκαετία το υδρογόνο ως καύσιμο για τις μεταφορές. Ένα επίκαιρο παράδειγμα είναι το concept φορτηγό που παρουσιάζεται σήμερα. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε σθεναρά την ανάπτυξη συστημάτων μετάδοσης κίνησης και καινοτομιών φιλικών προς το περιβάλλον στη Γερμανία και για τη Γερμανία. Θα το πράξουμε μεταξύ άλλων με τη σημαντική διεύρυνση της χρηματοδότησης οχημάτων.»

Διαμόρφωση των βασικών χαρακτηριστικών του GenH2 Truck σύμφωνα με τα συμβατικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων

Σε ό,τι αφορά την ελκτική ισχύ, την αυτονομία και τις επιδόσεις του GenH2 Truck, οι μηχανικοί ανάπτυξης της Daimler Trucks χρησιμοποίησαν ως βάση τις δυνατότητες του συμβατικού φορτηγού μεγάλων αποστάσεων Mercedes-Benz Actros. Για παράδειγμα, η έκδοση μαζικής παραγωγής του GenH2 Truck αναμένεται να έχει μικτό βάρος 40 τόνων και ωφέλιμο φορτίο 25 τόνων. Το υψηλό ωφέλιμο φορτίο και η μεγάλη αυτονομία επιτυγχάνονται χάρη σε δύο ειδικά ρεζερβουάρ υγρού υδρογόνου και ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύστημα κυψέλης καυσίμου, που κατ’ επέκταση αποτελούν τον πυρήνα της ιδέας του GenH2 Truck.

Για την ανάπτυξη των ρεζερβουάρ υγρού υδρογόνου, οι ειδικοί της Daimler βασίζονται στην υφιστάμενη τεχνογνωσία και ταυτόχρονα συνεργάζονται στενά με μια εταιρεία. Όσον αφορά στις κυψέλες καυσίμου, ο κατασκευαστής επωφελείται από τις δεκαετίες εμπειρίας των ειδικών του  στην τεχνολογία, καθώς και στις μεθόδους και τις διαδικασίες παραγωγής, που συνιστά ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Φέτος τον Απρίλιο, η Daimler Truck AG υπέγραψε μια προκαταρκτική, μη δεσμευτική συμφωνία με τον Όμιλο Volvo για τη σύσταση μιας νέας κοινοπραξίας με σκοπό την ανάπτυξη μέχρι τη μαζική παραγωγή, την κατασκευή και τη διάθεση στην αγορά συστημάτων κυψελών καυσίμου για βαριά επαγγελματικά οχήματα και άλλες χρήσεις.

Ενώνοντας τις δυνάμεις του, οι δύο εταιρείες θα μειώσουν το κόστος ανάπτυξης και θα επισπεύσουν την κυκλοφορία συστημάτων κυψελών καυσίμου στην αγορά. Η κοινοπραξία θα επωφελείται από την εξειδίκευση της Daimler Truck AG και του Ομίλου Volvo. Για να διευκολύνει την κοινοπραξία με τον Όμιλο Volvo, η Daimler Truck AG συγκέντρωσε όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου που σχετίζονται με τις κυψέλες καυσίμου στη νεοσυσταθείσα θυγατρική Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG.

Το υγρό υδρογόνο επιτρέπει εφαρμογές με υψηλή απόδοση ενέργειας

Η Daimler Trucks προτιμά τη χρήση υγρού υδρογόνου (LH2), διότι σε αυτήν την κατάσταση, η ενεργειακή πυκνότητα του φορέα ενέργειας σε σχέση με τον όγκο είναι πολύ υψηλότερη συγκριτικά με το αέριο υδρογόνο. Ως αποτέλεσμα, τα ρεζερβουάρ ενός φορτηγού με κυψέλη καυσίμου που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο είναι πολύ μικρότερα και, λόγω της χαμηλότερης πίεσης, σημαντικά ελαφρύτερα. Έτσι, αυξάνεται η χωρητικότητα φορτίου και το ωφέλιμο φορτίο. Συγχρόνως, είναι δυνατή η μεταφορά μεγαλύτερης ποσότητας υδρογόνου, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την αυτονομία των φορτηγών. Χάρη σε όλα αυτά, το GenH2 Truck μαζικής παραγωγής είναι εξίσου κατάλληλο με ένα συμβατικό, πετρελαιοκίνητο φορτηγό για πολυήμερες, δύσκολα προγραμματιζόμενες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, αλλά και για περιπτώσεις όπου η ημερήσια κατανάλωση ενέργειας είναι υψηλή.

Σήμερα, η Daimler Trucks προωθεί την ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών των συστημάτων ρεζερβουάρ, προκειμένου το υγρό υδρογόνο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε κινητές εφαρμογές, ως πηγή ενέργειας για φορτηγά μαζικής παραγωγής με κυψέλη καυσίμου. Ήδη, η αποθήκευση κρυογονικού υγρού υδρογόνου στους -253 βαθμούς Κελσίου αποτελεί κοινή πρακτική σε στατικές εφαρμογές, για παράδειγμα, στη βιομηχανία ή στους σταθμούς πλήρωσης υδρογόνου. Το ίδιο ισχύει για τη μεταφορά του υγρού υδρογόνου ως φορτίο.

Διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά το δελτίο τύπου της Daimler