Terra Vino: Από την παραγωγή οίνου στην εμπειρία του οινοτουρισμού

Την αλλαγή παραδείγματος στην αξία της αλυσίδας του οίνου, αλλά και στη στρατηγική προσέλκυσης τουριστών για την προώθηση της οινοτουριστικής εμπειρίας και ιδέας, επιχειρεί να φέρει το πρόγραμμα διασυνοριακής εδαφικής συνεργασίας Terra Vinο, μέσα από την υποστήριξη και την προώθηση του οινοτουριστικού προϊόντος και την ανάπτυξη ενός αειφόρου και υπεύθυνου οινοτουρισμού.

Συντονιστής του έργου είναι το Ελληνοϊταλικό Επιμελητήριο και συμμετέχουν, από ελληνικής πλευράς, το υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας-Θράκης) και το Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας, ενώ από πλευράς Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας ο Δήμος Rosoman και ο Οργανισμός «οι Δρόμοι του Κρασιού» του Tikves.

Πρωτογενής τομέας

Πρωτίστως, το έργο εστιάζει στη σύνδεση του πρωτογενούς τομέα παραγωγής με τον παραγόμενο οίνο, όπου προϊόντα αυστηρά τοπικού χαρακτήρα θα συνδυάζονται αποκλειστικά με το κρασί που παράγει ένα οινοποιείο στην ίδια γεωγραφική περιοχή. Όπως εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, Σπύρος Αβδημιώτης, το μοντέλο αυτό θεμελιώνεται πάνω σε πετυχημένα παραδείγματα από τη γειτονική Ιταλία και τις ζώνες αμπελώνων Asti και το Barolo, όπως και τα οινοποιεία που αποτελούν πραγματικούς οινοτουριστικούς προορισμούς. Υπάρχει, δηλαδή, ευμάρεια βασισμένη πάνω στο κρασί, και για αυτό υπάρχει τουρισμός.

«Στις περιοχές αυτές και στα οινοποιεία, η παραγωγή και το προϊόν έχουν οργανωθεί γύρω από τις συγκεκριμένες ποικιλίες. Προσπαθούμε και εμείς να χτίσουμε μια κουλτούρα που να συνδέει τα τοπικά προϊόντα με τον οίνο. Παρόμοιο τουριστικό προϊόν σκοπεύουμε να αναπτύξουμε και εμείς, καθώς έχουμε άλλα στάνταρ παραγωγής και άλλη ποιότητα που ζητά η αγορά, το οποίο θα βασίζεται πρώτα στον πρωτογενή τομέα και μετά στον τουρισμό», σημειώνει ο κ. Αβδημιώτης.

Οινοτουριστικό προϊόν

Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε με σκεπτικό τη δημιουργία οικονομίας κλίμακας με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά. Ένα από αυτά είναι ο οίνος, αλλά από μόνος του, όπως λέει ο κ. Αβδημιώτης, δεν είναι αρκετός για να δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

«Έτσι, από την πλευρά μας προσπαθούμε να χτίσουμε τον συνδυασμό του πρωτογενούς τομέα παραγωγής τοπικών προϊόντων με το κρασί. Στη μελέτη μας, δημιουργούμε ένα οινοτουριστικό προϊόν που βασίζεται πάνω στα δυνατά στοιχεία του πρωτογενούς τομέα. Ποντάρουμε πάνω στο κομμάτι “οίνος και τροφή”, βασισμένο στα προϊόντα που γεννάει η μακεδονική γη».

Από το υπουργείο, ο υπεύθυνος του έργου, Αναστάσιος Ζαφειρίδης, υπογραμμίζει ότι σκοπός είναι η προώθηση του οινοτουρισμού και η σύνδεσή του με την τοπική οικονομία, την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση.

«Αυτό που επιχειρείται δεν είναι μόνο το μάρκετινγκ και η προώθηση των οίνων, αλλά η γενικότερη προαγωγή της οινοτουριστικής εμπειρίας και ιδέας, που σημαίνει επίσκεψη στον αμπελώνα, συνομιλία με τον οινοπαραγωγό, εστίαση, σεμινάρια προς τους επιχειρηματίες και εργαζόμενους του κλάδου, συμβουλευτικές υπηρεσίες ή ακόμη και δημιουργία ενός εκπαιδευτικού εργαστηρίου οινογνωσίας και πολλές άλλες δράσεις».

Διασυνοριακή συνεργασία

Σε ό,τι αφορά συνεργασία με τη Βόρεια Μακεδονία, ο κ. Αβδημιώτης αναφέρει πως θα προταθεί μια μορφή συνεργασίας πάνω στις καλλιεργούμενες ποικιλίες και πάνω στο κρασί γενικότερα. «Σε αυτούς τους τομείς βοηθά η διασυνοριακή συνεργασία. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι έτοιμοι οι Βορειομακεδόνες να ακολουθήσουν, γιατί και αυτοί έχουν μεγάλη παραγωγή, τα τρία οινοποιεία που συνεργαζόμαστε έχουν περισσότερα από 12 εκατ. φιάλες παραγωγής το χρόνο. Έχουν δηλαδή μια οικονομία κλίμακας που στηρίζεται στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα» σημειώνει και προσθέτει πως, στο πλαίσιο του έργου, μαζί με τα μοντέλα ανάπτυξης και τη σύμπραξη με τους φορείς, έχει γίνει ένα Σύμφωνο Ποιότητας, το οποίο «σκοντάφτει» σε δυσκολίες για το brand name των τοπωνυμιών, και το οποίο, ευελπιστεί, να λυθεί θεσμικά. Το Terra Vino επικεντρώνεται στην αξία της αλυσίδας του οίνου, έτσι ώστε να υποστηριχθούν οι 50 επιχειρήσεις/επιχειρηματίες στη διασυνοριακή περιοχή (όπου απασχολούνται πάνω από 200 άτομα) και στη συνέχεια να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Από ελληνικής πλευράς, συμμετέχουν οινοποιοί και οινοποιεία από Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σέρρες και Φλώρινα.