Τρέχει για να καλύψει τη ζήτηση, αλλά φοβάται το αύριο η βιομηχανία

Εντονο είναι το αποτύπωμα που δημιούργησε στην αγορά η ανησυχία για τις επιπτώσεις από την πανδημία του Covid-19, με τα είδη διατροφής να καταγράφουν κατακόρυφη αύξηση πωλήσεων από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, οπότε και ανακοινώθηκε το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στη χώρα.

Τα τυποποιημένα τρόφιμα μακράς συντήρησης και ιδίως ο κλάδος των ζυμαρικών και του ρυζιού είναι από εκείνους που «είδαν» από τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης της κατανάλωσης, καθώς οι Έλληνες έσπευσαν να «στοκάρουν» ποσότητες είτε φοβούμενοι πιθανές ελλείψεις στο μέλλον είτε επιδιώκοντας να περιορίσουν τον αριθμό των επισκέψεων στο σούπερ μάρκετ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, στην εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα (24/02/20-01/03/20, δηλαδή πριν καν ξεκινήσουν να ανεβαίνουν εκθετικά τα κρούσματα) οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν σε αξία κατά 140,1% και 126,2% αντίστοιχα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (04/03/19- 10/03/19).

Δύο φορές πάνω οι παραγγελίες

Για διπλασιασμό των παραγγελιών κάνει λόγο στην «ΥΧ» η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Euricom Hellas και επικεφαλής του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδας, Γεωργία Κωστηνάκη. «Αντίστοιχα κι εμείς έχουμε διπλασιάσει τις παραλαβές ρυζιού, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες της αγοράς», προσθέτει και σπεύδει να διαβεβαιώσει ότι, σε κάθε περίπτωση, υπάρχει επάρκεια ποσοτήτων, η οποία μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Την ίδια στιγμή, πάντως, παραδέχεται ότι είναι σαφής η μείωση των εξαγωγών λόγω των περιοριστικών μέτρων που λαμβάνονται από όλες τις χώρες, και, όπως λέει η ίδια, «κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη στο μέτωπο αυτό».

Για εκτίναξη των πωλήσεων στη συγκεκριμένη κατηγορία κάνει λόγο και ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της βιομηχανίας ζυμαρικών Eurimac. Όπως αναφέρει στην «ΥΧ» χαρακτηριστικά, «οι αποθήκες των σούπερ μάρκετ, όπως μας μεταφέρεται, έχουν αδειάσει.

Τα ράφια μπορεί να μην είναι άδεια, είναι όμως οι αποθήκες τους. Οι μετρήσεις των εταιρειών που καταγράφουν την κίνηση στη λιανική μας δείχνουν αύξηση της κατανάλωσης κατά 140%-170% από τις 25 Φεβρουαρίου και έπειτα και βέβαια όλο αυτό μεταφράζεται και σε αυξημένες παραγγελίες».

Σύμφωνα με τον ίδιο η ζήτηση κορυφώθηκε το τριήμερο 12-14 Μαρτίου, ωστόσο, φαίνεται να ομαλοποιείται από τις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, οπότε και ανακοινώθηκαν τα μέτρα για την ελεγχόμενη είσοδο στα σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Κωνσταντινίδης εκτιμά πως η βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτήσει επαρκώς την αγορά, ούτως ώστε μέχρι τα μέσα Απριλίου να εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση, όσον αφορά τα αποθέματα στη λιανική.

Δυσοίωνες οι προβλέψεις του ΣΒΕ

Παρά την πρόσκαιρη αύξηση των πωλήσεων, έντονος είναι ο προβληματισμός του επιχειρηματικού κόσμου για την «επόμενη μέρα». Χαρακτηριστικές είναι οι δυσοίωνες εκτιμήσεις για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών φέτος στην περιφερειακή βιομηχανία, όπως διατυπώνονται σε έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ).

Οι επιχειρήσεις μιλούν για απώλειες τζίρου από 10% έως 50%, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα διεξήχθη το διήμερο 12- 13 Μαρτίου, πριν δηλαδή την έξαρση των κρουσμάτων και τη λήψη διαδοχικών έκτακτων μέτρων από την κυβέρνηση. Η απαισιοδοξία είναι έντονη στους κλάδους της μεταποίησης νωπών κτηνοτροφικών προϊόντων και ποτών, όπου οι εκτιμήσεις μιλούν για μείωση 50% στον κύκλο εργασιών, ενώ για τα τρόφιμα ευρύτερα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 30%. Επιπλέον, πάνω από δύο στις τρεις βιομηχανίες του δείγματος δηλώνει ότι ήδη καταγράφει μεγάλη πτώση των εξαγωγών τόσο εντός όσο και εκτός ΕΕ.

Τέλος, το 54%, δηλαδή περισσότερες από μία στις δύο βιομηχανίες, αναφέρει ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα στην άφιξη των παραγγελιών του, είτε αυτές αφορούν πρώτες ύλες είτε ενδιάμεσα προϊόντα.