Τρύγος – Απολογισμός 2020: Καλή σοδειά, αλλά… κακή χρονιά

trygos-apologismos-2020-kali-sodeia-alla-kaki-xronia

Καλός τρύγος, από άποψη ποιότητας, ήταν ο φετινός, δύσκολα όμως όλα τα υπόλοιπα. Οι τιμές σε πολλές περιοχές έπεσαν αισθητά, ενώ πολλά οινοποιεία αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω του κορωνοϊού και της πτώσης στην κατανάλωση. Τα μάτια όλων είναι τώρα στραμμένα στο 2021, ελπίζοντας ότι η κατανάλωση της επόμενης χρονιάς θα τους αποζημιώσει για τον κόπο, αλλά και τις μειωμένες πωλήσεις λόγω κορωνοϊού.

«Ελπίζουμε σε ένα πολύ καλό 2021», ανέφερε ο οινοποιός Στέλιος Μπουτάρης και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) στην «ΥΧ». Ο ΣΕΟ χαρακτήρισε τη φετινή οινοπαραγωγή «τυπική και άριστη». Η ανομβρία, αλλά και η απουσία καύσωνα τη θερινή περίοδο της ωρίμανσης «οδήγησαν σε άριστα και απολύτως υγιή σταφύλια, ενώ θετικά επηρεάστηκαν και οι όψιμες ελληνικές ποικιλίες (Αγιωργίτικο, Ροδίτης, Μοσχοφίλερο) από τις πρώτες φθινοπωρινές βροχές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τα φετινά λευκά κρασιά είναι ιδιαίτερα αρωματικά με πολύ καλές οξύτητες, ενώ τα κόκκινα αναμένεται να έχουν ισορροπία και πλούσια φαινολική δομή.

Παραγωγή και τιμές

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή, φέτος ήταν μειωμένη στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Στην Κάντζα, η παραγωγή φέτος συρρικνώθηκε κατά 25% σε σχέση με το 2019, ενώ αρκετά μειωμένη σε σχέση με την περασμένη χρονιά είναι και η παραγωγή στη Νεμέα. Πτώση στην παραγωγή, η οποία προσεγγίζει το 15%-30% κατά περίπτωση, παρατηρήθηκε στην Ηλεία, ενώ στη Μονεμβασιά αυτή υπολογίζεται σε 35%-40% σε σχέση με πέρσι.

Αντίθετα, αυξημένες εμφανίζονται σε όγκο οι ποσότητες που τρυγήθηκαν στη Σάμο, κάτι το οποίο ισχύει και για την περιοχή της Πάρου. Στο Ηράκλειο Κρήτης παρατηρήθηκε αύξηση στη συγκομιδή σε ποσοστό 10% σε σύγκριση με το 2019, ενώ στη Γουμένισσα η φετινή παραγωγή εκτιμάται υψηλότερη από 5% έως 10% σε σύγκριση με το 2019.

Οι τιμές των οινοστάφυλων φέτος κινήθηκαν πτωτικά, καθώς λόγω της χαμηλής ζήτησης πολλά οινοποιεία βρέθηκαν με γεμάτες δεξαμενές και άρα αγόρασαν μικρότερες ποσότητες.

Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος σε ανακοίνωσή του, στην περιοχή της Γουμένισσας οι τιμές στα σταφύλια σημείωσαν μείωση 15%, ενώ στο Αμύνταιο αυτή ανήλθε από 5% έως 15%. Οι τιμές στο Σαββατιανό μειώθηκαν από 0,28 ευρώ που ήταν την περασμένη χρονιά σε 0,20 ευρώ το κιλό, ενώ στη Μαντινεία οι τιμές ανά κιλό σταφυλιού ήταν μειωμένες σε σχέση με το 2019 κατά 25%, κυμαινόμενες από 0,30-0,40 ευρώ. Στην Ηλεία, το εκτιμώμενο ποσοστό μείωσης φτάνει το 10%-20% και στην Πάρο έως 20% σε σχέση με το 2019. Τέλος, στην περιοχή του Ηρακλείου Κρήτης, οι τιμές των σταφυλιών κυμάνθηκαν κατά μέσο όρο 25% σε χαμηλότερα επίπεδα από τα περσινά.

Σαντορίνη

Από την άλλη, η κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία στην αγορά οίνου στη Σαντορίνη λειτούργησε εξισορροπιστικά, όπως λένε οι οινοποιοί. Μάλιστα, φέτος, για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια η παραγωγή οινοστάφυλων στο νησί ήταν αυξημένη, ενώ και η ποιότητα ήταν πολύ καλή. «Οι τιμές επαναπροσδιορίστηκαν φέτος σε πιο λογικό πλαίσιο. Διαμορφώθηκαν, δηλαδή, στα 3,2 ευρώ το κιλό σε σχέση με πέρυσι που είχαν φτάσει και τα 5 ευρώ», τονίζει οινοποιός που δραστηριοποιείται στο νησί.

Μεγάλη πτώση στην αγορά

Οι πωλήσεις έχουν σημειώσει μεγάλη πτώση έως και 40% και, το χειρότερο, οι πιθανότητες ανάκαμψης απομακρύνονται χρονικά, όσο η πανδημία καλά κρατεί σε όλο τον κόσμο. Μετά το δύσκολο καλοκαίρι λόγω της μείωσης του τουρισμού, οι οινοποιοί χάνουν και την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς που παραδοσιακά αποτελούν τη χρυσή εποχή για τους «κρασάδες». Οι μόνες δικλείδες ασφαλείας για κάποιες πωλήσεις είναι τα e-shops και τα σούπερ μάρκετ, στα οποία όμως οι μικροί παραγωγοί συνήθως δεν έχουν πρόσβαση.

«Πρέπει να είσαι τοποθετημένος στα σωστά σημεία», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΟ, Γιώργος Σκούρας, αναγνωρίζοντας ότι πολλοί συνάδελφοί του δεν πωλούν τα κρασιά τους μέσω των σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, τα κρασιά που πωλούνταν κυρίως μέσα από τα καταστήματα εστίασης και τα wine bar έχουν σημειώσει κάθετη πτώση στις πωλήσεις. «Το άγνωστο, το χαώδες που αντιμετωπίζουμε για πρώτη φορά, τρομάζει», καταλήγει.

Το στοίχημα είναι πόσο μπορείς να αντέξεις και με τι κόστος. Ποιος θα καταφέρει να είναι παρών την επόμενη ημέρα. Για να κάνεις υπομονή και να μπορείς να περιμένεις μέχρι να αλλάξουν τα πράγματα, να περάσει η μπόρα, πρέπει να είσαι σε θέση να υποστηρίξεις τις τρέχουσες υποχρεώσεις σου και να κρατήσεις το προσωπικό σου.

Στο εξωτερικό και ειδικά στις βόρειες χώρες της Ευρώπης, ο κορωνοϊός έφερε την αύξηση της οινοποσίας στο σπίτι με τα διαδικτυακά μαγαζιά πώλησης οίνου να έχουν σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων. Μάλιστα, πολλοί αγοράσουν ακριβότερα κρασιά, αντιμετωπίζοντας την κατανάλωση στο σπίτι ως μια ευκαιρία να δοκιμάσουν οίνους, που δεν θα μπορούσαν να πληρώσουν στο εστιατόριο. Ήδη, πολλά καταστήματα εστίασης προσφέρουν μαζί με το φαγητό στο σπίτι και το κρασί που επιλέγει ο καταναλωτής σε μικρές συσκευασίες, που οι ίδιοι έχουν φτιάξει. Ωστόσο, στην Ελλάδα οι καταναλωτές πίνουν καλά κρασιά κατά βάση στα εστιατόρια και όχι στα οικογενειακά τραπέζια, στο σπίτι. Η κίνηση στα σούπερ μάρκετ έχει ανέβει πολύ, ωστόσο, αφορά κυρίως τα κρασιά χαμηλής και μεσαίας τιμής.