Τυριά, ζαμπόν και μπέικον χτυπά ο βιγκανισμός

Η αυξανόμενη τάση για βίγκαν και χορτοφαγικά προϊόντα προκαλεί ανησυχία στους κτηνοτρόφους της ΕΕ, οι οποίοι μέσω των δύο ευρωπαϊκών οργανώσεων Copa και Cogeca ζητούν μέτρα προστασίας των ονομάτων προϊόντων τους στα πρότυπα των Προστατευόμενων Γεωγραφικών Ενδείξεων (ΠΓΕ) και της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ).

«Μέχρι τώρα η προέλευση προϊόντων, όπως το μπέικον, το ζαμπόν, το βούτυρο, το τυρί ή το γάλα ήταν γνωστή, αφού τα προϊόντα αυτά έχουν βαθιά τις ρίζες τους στην ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά, ωστόσο τα τελευταία χρόνια απειλούνται από τα φυτικά προερχόμενα ισοδύναμά τους», υποστηρίζει η Αννέτ Τοφτ, διευθύντρια στο γραφείο του Συμβουλίου Γεωργίας και Τροφίμων της Δανίας στις Βρυξέλλες, εκπρόσωπος των Copa – Cogeca στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της EFSA.

Ευρωβουλευτές και κυβερνήσεις έχουν αποφασίσει να αναλάβουν δράση, ενώ ήδη από το 2017 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει βγάλει απόφαση, σύμφωνα με την οποία φυτικής προέλευσης προϊόντα δεν μπορούν να φέρουν την επισήμανση «κρέμα» ή «τυρί», ακόμη και εάν περιγράφουν με σαφήνεια ότι δεν αποτελούν προϊόντα ζωικής ή γαλακτοκομικής προέλευσης.

Έξι στους δέκα καταναλωτές αγνοούν τις θρεπτικές διαφορές

«Η αστικοποίηση έχει επιφέρει σημαντικούς περιορισμούς στη γνώση των καταναλωτών σχετικά με τις παραγωγικές διαδικασίες των προϊόντων», αναφέρει η ίδια στο IEG Policy. Ωστόσο, «το καταναλωτικό ενδιαφέρον στρέφεται περισσότερο στην προέλευση, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και τα επίπεδα προστασίας των προϊόντων» σχολιάζει.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές στα θρεπτικά συστατικά μεταξύ των δύο κατηγοριών, γεγονός που αγνοούν συχνά οι καταναλωτές, αφού σύμφωνα με πρόσφατη γαλλική έρευνα έξι στους δέκα θεωρούν ότι ένα φυτικό γάλα μπορεί να αντικαταστήσει τη θρεπτική αξία του γάλακτος ζωικής προέλευσης.

Το «impossible burger» ταράζει τα νερά της βιομηχανίας κρεάτων

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω ζητήματα έχουν ξαναέρθει στο φως της δημοσιότητας μετά και τη μεγάλη επιτυχία που έχει σημειώσει το αμερικανικό «impossible burger», ένα χορτοφαγικό προϊόν πανομοιότυπο με το κλασικό ζωικής προέλευσης μπέργκερ.

Το προϊόν αυτό ήδη έχει κάνει την εμφάνισή του στη βορειοευρωπαϊκή αγορά, ενώ, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, εστιάζει στην κατάκτηση της ασιατική αγοράς, η οποία καταναλώνει σχεδόν το 50% του κρέατος που καταναλώνεται παγκοσμίως κατά τον FAO.