Χρήστος Μυλωνάς: Εξάγει το 90% της παραγωγής του και βάζει τα ελληνικά βότανα σε κάψουλες του καφέ

Τα παιδικά του χρόνια είχαν το άρωμα του τσαγιού από έναν τόπο που φημίζεται για την καλλιέργειά του και έχει συνδεθεί με την ποιοτική και βιολογική παραγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος. Ο 26χρονος Χρήστος Μυλωνάς από το χωριό Βρύναινα Μαγνησίας, χτισμένο στο βουνό Όθρυς που σύμφωνα με τη μυθολογία είναι το βουνό των Τιτάνων, είναι ο συνεχιστής μιας οικογενειακής παράδοσης 50 χρόνων.

«Η Βρύναινα ήταν το πρώτο χωριό στην Ελλάδα όπου καλλιεργήθηκε το τσάι του βουνού και αποτελεί την κύρια καλλιέργεια των κατοίκων μέχρι και σήμερα», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Χρήστος. Ο ίδιος συνεχίζει την καλλιέργεια των παππούδων του, εξελίσσοντάς την και βάζοντας το τσάι του βουνού σε συσκευασία για να ταξιδέψει το άρωμά του σε ξένες αγορές. Επίσης, είναι μέλος μίας ομάδας που καινοτομεί, βάζοντας ελληνικά βότανα σε κάψουλες nespresso, προτείνοντας στους καταναλωτές έναν νέο τρόπο κατανάλωσης.

«Αρωματική» εκπαίδευση

Ο Χρήστος θυμάται τον εαυτό του να μεγαλώνει ανάμεσα στο τσάι και στη ρίγανη, βοηθώντας τους παππούδες του στις χειρωνακτικές εργασίες που απαιτούνταν. «Μου άρεσε πολύ η ενασχόληση με το χωράφι και αποφάσισα να σπουδάσω γεωπονία. Σπούδασα στον Βόλο και έτσι είχα τη δυνατότητα να δουλεύω παράλληλα και στα χωράφια, κάνοντας πράξη άμεσα όσα μάθαινα», αναφέρει ο 26χρονος αγρότης.

Σήμερα τελειώνει τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με αντικείμενο την αειφορική παραγωγή καλλιεργειών με εξειδίκευση στα αρωματικά φυτά. Όπως εξηγεί, κατάφερε να συνδέσει τη θεωρητική γνώση με την πράξη και να καταλάβει τις ανάγκες της καλλιέργειας και τις συμβουλές των γεωπόνων σχετικά με τη λίπανση και τις υπόλοιπες καλλιεργητικές πρακτικές.

Από τους εμπόρους στις εξαγωγές

Η συνεισφορά της γνώσης και της εμπειρίας συνέβαλαν στην εξέλιξη της οικογενειακής επιχείρησης. Ο Χρήστος διαθέτει σήμερα περίπου 150 στρέμματα και συσκευάζει τα προϊόντα του με την επωνυμία «Mountain Herbs», τα οποία κυκλοφορούν τόσο στην ελληνική αγορά όσο και σε ξένες.

Κάνοντας μία αναδρομή στο παρελθόν, ο Χρήστος παρουσιάζει την εξέλιξη της οικογενειακής επιχείρησης, αναφέροντας ότι «πριν από 20-30 χρόνια, το μόνο που κάναμε ήταν να μαζεύουμε το τσάι του βουνού και τη ρίγανη και να τα δίνουμε στους εμπόρους είτε μας έδιναν καλή τιμή, είτε όχι γιατί δεν μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά.

Πλέον, τα τελευταία 15 χρόνια έχουμε περάσει στη βιολογική καλλιέργεια και έχουμε φτιάξει ένα συσκευαστήριο, στο οποίο συσκευάζουμε τη ρίγανη και το τσάι του βουνού τόσο σε μικρές συσκευασίες για να τις πάρει κάποιος σπίτι, όσο και σε μεγάλες για διανομή σε εστιατόρια. Καταφέραμε με τις παραπάνω διαδικασίες να δώσουμε υπεραξία στα προϊόντα μας και να απευθυνθούμε και σε άλλες αγορές».

Τα προϊόντα της επιχείρησης μπορεί να τα βρει κάποιος στην Ελλάδα τόσο στην περιοχή του Αλμυρού όσο και στην Αθήνα. Όπως αναφέρει ο Χρήστος, «το 90% της παραγωγής φεύγει για εξαγωγές σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, ο Καναδάς και λιγότερες ποσότητες στην Ιαπωνία, στη Λιθουανία και στην Πολωνία. Έχουμε σταθερούς πελάτες τα τελευταία δέκα χρόνια, καθώς υπάρχει ζήτηση, ενώ προστίθενται κι άλλοι με την πάροδο του χρόνου. Η συμμετοχή μας σε εκθέσεις ήταν ένα σημαντικό εργαλείο για να μπορέσουμε να φτιάξουμε το δίκτυό μας».

Κάψουλες βοτάνων… σε μηχανές καφέ

Ο 26χρονος αγρότης ανήκει, επίσης, σε μία ομάδα πέντε ατόμων που καινοτομούν, βάζοντας ελληνικά βότανα σε κάψουλες που είναι συμβατές με τις μηχανές nespresso. «Μετά από ώρες συζητήσεων, ήρθε η ιδέα να δημιουργήσουμε κάψουλες, οι οποίες μέσα δεν θα έχουν καφέ, αλλά βότανα που προέρχονται από την περιοχή μας», αναφέρει ο Χρήστος. Ο ίδιος εξηγεί ότι η ομάδα συστάθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Νέα Γεωργία για τη Νέα Γενιά». «Συμμετείχα μαζί με έναν φίλο μου σε ένα από τα σεμινάρια που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή του Αλμυρού για τα αρωματικά φυτά. Μετά το τέλος του σεμιναρίου, διάλεξαν τα πέντε άτομα που ξεχώρισαν για να δημιουργήσουν ένα καινοτόμο προϊόν. Ξέραμε ότι η περιοχή μας φημίζεται για το τσάι του βουνού και άλλα αρωματικά και σκεφτόμασταν πως μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο προϊόν. Ήρθε η πρόταση από ένα μέλος της ομάδας για τις κάψουλες και μετά από την έρευνα αγοράς που πραγματοποιήσαμε είδαμε ότι δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο με ελληνικά βότανα. Έτσι, λοιπόν, αυτήν τη στιγμή, έχουμε δημιουργήσει περίπου 2.000 κάψουλες για δοκιμαστική κατανάλωση, οι οποίες περιέχουν τσάι του βουνού, χαμομήλι και μέντα, με το όνομα ‘‘OTHRYS HERBS’’. Το επόμενο διάστημα σκεφτόμαστε να δημιουργήσουμε κάψουλες με φασκόμηλο, λουίζα, μελισσόχορτο και δυόσμο». Το πρόγραμμα «Νέα Γεωργία για τη Νέα Γενιά», όπως εξηγεί ο Χρήστος, τους παρείχε τεχνογνωσία, αλλά και ένα δίκτυο ανθρώπων που ασχολούνται με το μάρκετινγκ, καθώς και με τη δημιουργία συσκευασιών.

Επόμενα σχέδια

Στα μελλοντικά σχέδια του Χρήστου, για τη δική του επιχείρηση, είναι να επεκτείνει την αγροτική του εκμετάλλευση με βότανα που αυτήν τη στιγμή η Ελλάδα εισάγει σε μεγάλο βαθμό, όπως το χαμομήλι και το φασκόμηλο. Επίσης, θέλει να επεκταθεί στη βιολογική παραγωγή αιθέριων ελαίων, όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση, αλλά πολύ μικρή παραγωγή.