Χρυσοβαλάντης Κόγιος και Αστέρης Γκανάς: Από τις κορφές των Καμβουνιών στέλνουν τα ελληνικά βότανα στις αγορές του κόσμου

Ανάμεσα στις κορφές των βουνών κρύβονται μύθοι και παλιές ιστορίες που περνούν από γενιά σε γενιά. Στα Καμβούνια όρη, ο Χρυσοβαλάντης Κόγιος και ο Αστέρης Γκανάς έχουν φτιάξει τη δική τους ιστορία, που στηρίζεται σε μία και μοναδική αλήθεια: «Ο ορεινός πρωτογενής τομέας μπορεί να δώσει προϊόντα υπεραξίας». Μία αλήθεια που χρειάστηκε να αναζητήσουν τα τελευταία περίπου δέκα χρόνια για να φτάσουν σε αυτήν.

Σήμερα, έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν το ελληνικό brand παραγωγής αγροτικών προϊόντων με βάση τα ελληνικά βότανα, «Corphes», τα οποία «διηγούνται» την ιστορία του τόπου τους σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά και στις αγορές του εξωτερικού, δίνοντας υπεραξία σε τοπικούς αυτοφυείς πληθυσμούς τσαγιού που κινδύνευαν να χαθούν.

«Δραστηριοποιούμαστε στη Δεσκάτη Γρεβενών και συγκεκριμένα στα Καμβούνια όρη, σε αρκετά υψηλό υψόμετρο. Έχοντας εντοπίσει τη δυναμική που έχει η συγκεκριμένη περιοχή, ξεκινήσαμε το 2014-2015 να πραγματοποιούμε έρευνες, σε συνεργασία με το ΕΘΙΑΓΕ και την κα Χατζοπούλου, στο γενετικό υλικό των φυτών με κίνητρο το γεγονός ότι είχαν αρχίσει να αφανίζονται οι τοπικοί πληθυσμοί κάποιων συγκεκριμένων κλώνων τσαγιού που υπήρχαν. Ο αρχικός μας στόχος δεν ήταν ο επιχειρηματικός, αλλά να διασώσουμε ό,τι κινδύνευε να χαθεί. Θέλαμε να αποδείξουμε ότι ο ορεινός πρωτογενής τομέας μπορεί να δώσει προϊόντα υπεραξίας», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Χρυσοβαλάντης.

Ποιότητα αντάξια της αυτοφυούς

Για να πετύχουν τα παραπάνω, αξιοποίησαν την πρώτη ύλη των αυτοφυών φυτών για να ερευνήσουν κατά πόσο μπορούν να πετύχουν την ίδια ποιότητα σε συνθήκες καλλιέργειας.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, «μετά από περίπου τέσσερα χρόνια ερευνών, αποδείχθηκε ότι η πειραματική μας καλλιέργεια είναι αντάξια της αυτοφυούς τόσο γευστικά όσο και εργαστηριακά, όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της. Οπότε, εκείνη τη στιγμή, αντιληφθήκαμε ότι μπορούμε να παράγουμε ένα εξίσου ποιοτικό προϊόν σε καλλιεργούμενες συνθήκες χωρίς να καταστρέφουμε τα αυτοφυή φυτά, μετατρέποντάς τα σε ένα εμπορικό προϊόν. Για εμάς, το να πετύχουμε την ποιότητα της πρώτης ύλης ήταν ένας από τους σημαντικότερους στόχους, προκειμένου να συνεχίσουμε.

Αυτό μας έδωσε ώθηση να δημιουργήσουμε ένα brand παραγωγής αγροτικών προϊόντων με βάση τα ελληνικά βότανα με υπεραξία και υψηλό σχεδιασμό, στοχεύοντας στον καταναλωτή με οικολογική συνείδηση, ο οποίος θέλει να τρέφεται υγιεινά. Στο τρίπτυχο ‘‘κοινωνία-οικονομία-οικολογία’’ βασιστήκαμε απαντώντας στο ερώτημα ‘‘γιατί το κάνουμε’’ και όχι στο ‘‘τι θα κάνουμε’’. Το 2018 ιδρύσαμε την εταιρεία ‘‘Corphes’’, για να δούμε πώς θα δώσουμε υπεραξία στο προϊόν».

Το κρύο βοτανικό τσάι

Το πρώτο προϊόν της εταιρείας ήταν το ζεστό τσάι, τέσσερις διαφορετικές προσμείξεις αρωματικών φυτών, επτά μονοποικιλιακά προϊόντα αρωματικών φυτών και πέντε μπαχαρικών.

«Η μεταποίηση γίνεται σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, οπότε η πρώτη επεξεργασία και η αποξήρανση γίνονται στη Δεσκάτη. Έπειτα, οι πρώτες ύλες μεταφέρονται στη Λάρισα, έτοιμες για να μεταποιηθούν και να συσκευαστούν στα τελικά προϊόντα. Στην πορεία, λόγω και του ότι η Ελλάδα έχει πολλούς μήνες ήλιο, εντοπίσαμε ότι υπήρχε κενό στο κομμάτι του βοτανικού κρύου τσαγιού.

Είδαμε ότι δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο στην αγορά. Για τον λόγο αυτόν, αποφασίσαμε να φτιάξουμε και μία σειρά με κρύα βοτανικά ροφήματα με βάση τα ελληνικά βότανα. Επομένως, πριν από δύο χρόνια, επενδύσαμε στο κομμάτι της μεταποίησης και πλέον έχουμε και τη συγκεκριμένη σειρά, με το όνομα “Botanical” η οποία κυκλοφορεί σε γυάλινο μπουκάλι. Για τη συγκεκριμένη σειρά, συνεργαστήκαμε με το Τμήμα Βιοχημείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κάνοντας κυτταρική έρευνα, ενώ τώρα περιμένουμε και την κλινική. Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα, το γενετικό υλικό, ο τόπος και ο τρόπος παραγωγής και μεταποίησης δίνουν στα προϊόντα ιδιαίτερες αντιοξειδωτικές δράσεις», τονίζει ο Χρυσοβαλάντης.

Ο αχαρτογράφητος κλώνος τσαγιού

Η εταιρεία «Corphes» είναι η μόνη στην Ελλάδα που έχει άδεια φύτευσης του stachys iva, ενός κλώνου τσαγιού που υπάρχει στην περιοχή. Όπως αναφέρει ο Χρυσοβαλάντης, «ο συγκεκριμένος κλώνος είναι ενδημικός στην περιοχή των Βαλκανίων. Όταν, λοιπόν, πήγαμε να πάρουμε άδεια από την εταιρεία πιστοποίησης για τη βιολογική του καλλιέργεια σε πειραματικό επίπεδο, μας ενημέρωσαν ότι δεν μπορούμε να την πάρουμε, καθώς ο κλώνος δεν είναι καταγεγραμμένος στον εθνικό κατάλογο. Διαπιστώσαμε, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει πλήρης κατάλογος με τα αρωματικά φυτά στην Ελλάδα και απογοητευτήκαμε με το γεγονός ότι δεν υπήρχε κανένας κρατικός φορέας να μας καθοδηγήσει. Μετά από αρκετές προσπάθειες των συνεργατών και των επιστημονικών μας συμβούλων, όπως η κα Χατζοπούλου, καταφέραμε να πάρουμε άδεια φύτευσης».

Προώθηση προϊόντων

H «Corphes» έχει καταφέρει να συνδέσει τη γαστρονομία με τον τουρισμό, αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα του τόπου τους στις ξένες αγορές. «Το βασικό τμήμα προώθησης των προϊόντων μας είναι το ξενοδοχειακό. Προσπαθούμε να καλύψουμε την ανάγκη των ξενοδοχείων για premium αγροτικό προϊόν με μία ελληνικότητα υψηλής αισθητικής. Επίσης, προωθούμε τα προϊόντα μας σε ντελικατέσσεν σε Αγγλία, Γαλλία, Σουηδία, Γερμανία και στη Σαουδική Αραβία».

Next Stage Sustainability Bootcamp 2023

Τα προϊόντα της εταιρείας κατάφεραν να κατακτήσουν τη δεύτερη θέση στον διαγωνισμό Next Stage Sustainability Bootcamp 2023, που διοργανώθηκε από την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη και υλοποιήθηκε από την Ideas Forward, με την υποστήριξη του Friedrich Naumann Foundation for Freedom Greece & Cyprus. Ο Χρυσοβαλάντης τονίζει ότι «μέσω του διαγωνισμού καταφέραμε να εντοπίσουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ενισχύσουμε τις πωλήσεις μας».

Επόμενα σχέδια

Στοίχημα, αλλά και απώτερος στόχος του Χρυσοβαλάντη και του Αστέριου είναι να καταφέρουν να κάνουν ΠΟΠ το τσάι των Καμβουνίων και να το «επιστρέψουν» στην κοινότητα για να μπορεί να καλλιεργηθεί και από άλλους αγρότες.

*Photo credit: Penelope Thomaidi / Hans Lucas