Νέες διατροφικές συνήθειες φέρνει η ιλιγγιώδης αύξηση του τουρισμού

Με 28 εκατομμύρια επισκέπτες, χρειάζεται σχεδιασμός καλλιεργειών για τουρισμό-εξωστρέφεια

Νέες διατροφικές συνήθειες φέρνει η ιλιγγιώδης αύξηση του τουρισμού

Τον χάρτη των αγροτικών προϊόντων της χώρας μπορεί να αλλάξει ο τουρισμός, τα επόμενα χρόνια, αν υπάρξει σωστός σχεδιασμός.

Με 28 εκατομμύρια επισκέπτες και λόγω ανοιγμάτων σε νέες τουριστικές αγορές αλλά και της έλλειψης ασφάλειας στη Μέση Ανατολή, η Ελλάδα καθίσταται σημαντικός πυλώνας του παγκόσμιου τουριστικού στερεώματος.

Ήδη, τουριστικό άνοιγμα έχει γίνει στις αγορές της Άπω Ανατολής, ενώ τώρα γίνεται προσπάθεια για την τουριστική αγορά της Αυστραλίας, όμως, όπως όλα δείχνουν, στο «παιχνίδι» θα πρέπει να μπει και το ΥΠΑΑΤ και να ερευνήσει συστηματικά τις διατροφικές επιλογές.

Ομογενείς βουλευτές (ΠαΔΕΕ) στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ενημερώθηκαν για την πορεία του ελληνικού τουρισμού και τη δυναμική που ανοίγεται, η οποία μπορεί να συμπαρασύρει επενδύσεις, αγροτική ανάπτυξη και εξαγωγές.

Διαβάστε ακόμη: 8+1 τρόποι για να συνδεθεί ο αγρότης με τον τουρισμό

Ήδη έχουν προχωρήσει οι συμφωνίες για αεροπορική σύνδεση με ΗΠΑ και τους Άραβες. Από το φθινόπωρο έπεται επίσκεψη της υπουργού Τουρισμού, Έλενας Κουντουρά, στην Αυστραλία, ενώ πρόσκληση για επίσκεψη και του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, απηύθυνε από το βήμα της Βουλής και ο ομογενής υπουργός Μικρών Επιχειρήσεων, Καινοτομίας και Εμπορίου, Φιλίπ Δαλιδάκης, από το Αυστραλιανό Εργατικό Κόμμα. Ειδικότερα, οι εξαγωγές με Αυστραλία είναι σήμερα στα 140 εκατομμύρια αυστραλέζικα δολάρια (1 ευρώ προς 1,47 αυστραλέζικα δολάρια), ενώ μια μικρή Ελλάδα βρίσκεται αν μη τι άλλο στη Μελβούρνη.

Η Ελλάδα διαρκώς σκαρφαλώνει πιο πάνω στον πίνακα του τουρισμού, ενώ υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για τη γαστρονομία, σύμφωνα με μελέτη που είχε γίνει το 2015 από το ΙΝΣΕΤΕ, με τη φροντίδα των Δρ. Άρη Ίκκου και Σεραφείμ Κουτσού, αλλά και άλλες κοινοβουλευτικές πηγές:

«Ήλιος και Θάλασσα»

Πρόκειται για κλασικό «πακέτο», που προσέφερε η Ελλάδα και την έκανε γνωστή σε όλον τον κόσμο. Φαγητό και ποτό έρχεται 4ο στις προτιμήσεις αυτών των τουριστών, δηλαδή στο 56%. Σε κάθε περίπτωση, απασχολεί όχι λιγότερους από το 45% αυτών των ταξιδιωτών. Πρώτη στην προτίμησή τους έρχεται η χαλάρωση (82%) και ακολουθούν ηλιοθεραπεία (76%) και κολύμβηση (74%). Από αυτούς που προτιμούν τα καλοκαίρια της χώρας μας, μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη γαστρονομία μας δείχνουν Τούρκοι (78%), Βρετανοί (75%), Σκανδιναβοί (69%) και Γερμανοί (66%).

City Break (Τουρισμός πόλης)

Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ο τουρισμός αυτός αφορά ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται να γυρίσουν τα αξιοθέατα μιας πόλης. Συνήθως, το «πακέτο της Αθήνας» αφορά επισκέψεις στην Ακρόπολη, ενίοτε στις ακτές της Αττικής έως Βούλα – Βουλιαγμένη, σε νησιά του Πειραιά ή και την Αρχαία Ολυμπία, ψώνια, νυχτερινή ζωή κ.ά. Οι επισκέπτες αυτοί αναζητούν καλό φαγητό, το οποίο είναι τρίτο στις προτιμήσεις τους, σε ποσοστό 52%, μετά την επίσκεψη σε αξιοθέατα (70%) και τη χαλάρωση (66%). Μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το ελληνικό φαγητό, από τους ταξιδιώτες ολιγοήμερων διακοπών, δείχνουν οι Ρώσοι.

Τουρισμός Πολυτελείας

Σήμερα, ο τουρισμός πολυτελείας ανέρχεται στο +10%. Τουρισμό πολυτελείας κάνουν άνθρωποι που έχουν οικονομική ευχέρεια, επιχειρηματίες, ξένες διασημότητες κ.ά. αλλά σε αυτό το πακέτο εντάσσεται και ο γαμήλιος τουρισμός. Το ενδιαφέρον για τη γαστρονομία ποικίλλει, διότι είναι συνήθως άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τη διεθνή κουζίνα και ενδιαφέρονται για εξεζητημένες γεύσεις. Οι προτιμήσεις διαφέρουν ανάλογα με τη χώρα προέλευσης, π.χ. οι Ρώσοι τουρίστες αναζητούν δικά τους φαγητά, όπως οξύρρυγχο, ο οποίος εκτρέφεται και στην Ελλάδα. Τουρίστες πολυτελείας προέρχονται κυρίως από αραβικές χώρες, οι οποίες έχουν παράδοση σε μουσουλμανικές πιστοποιήσεις (π.χ. χαλάλ για το κρέας), ενώ οι Γιαπωνέζοι καταναλώνουν ψάρια.

Θρησκευτικός/Προσκυνηματικός Τουρισμός

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για θρησκευτικό/προσκυνηματικό τουρισμό στην Ελλάδα δείχνουν οι Σέρβοι (98%), οι Ρώσοι (87%), οι Τούρκοι (82%), οι Γερμανοί (81%), οι Ιταλοί (80%). Πρόκειται κυρίως για τουρίστες μέσης ηλικίας και άνω. Αυξημένο ενδιαφέρον για τη γαστρονομία δείχνουν Βρετανοί, Γερμανοί και Σκανδιναβοί. Τώρα γίνεται προσπάθεια για την πιστοποίηση για μοναστηριακά προϊόντα και τα προϊόντα Μικρών Παραγωγών, σε συνεργασία με τους Ορθοδόξους όπου Γης.

Ιαματικός Τουρισμός/Τουρισμός Γ΄ Ηλικίας

Ο τουρισμός γ’ ηλικίας είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος σε οργανωμένες χώρες της ΕΕ, όπως είναι η Σουηδία, αλλά και στις ΗΠΑ. Ουσιαστικά, όλα αυτά καλύπτονται από την ομπρέλα του ιατρικού τουρισμού, ο οποίος τα επόμενα χρόνια αναμένεται να γνωρίσει μεγάλη εξάπλωση. Η βιομηχανία τροφίμων θα προσανατολιστεί σε τρόφιμα για μεγαλύτερες σε ηλικία ομάδες του πληθυσμού, συνδεδεμένα με συγκεκριμένα νοσήματα: καρδιοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη κ.ά. Πρόκειται δηλαδή για τρόφιμα διαίτης, με λιγότερο αλάτι και ζάχαρη.

Εναλλακτικός Τουρισμός

Οι «εναλλακτικοί» δεν εντάσσονται γενικά σε τουριστικά πακέτα και είναι από μόνοι τους εξερευνητές. Ο «ελεύθερος τουρίστας» απαντάται συχνά στο πρόσωπο του Αυστραλού τουρίστα, ο οποίος θέλει να εξερευνήσει μόνος τις επιλογές του. Ενδιαφέρεται για γαστρονομία, νέες γεύσεις, παράδοση ενός τόπου, ενώ οι Γερμανοί τουρίστες π.χ. είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τον τουρισμό σε τροχόσπιτα. Συχνά αναζητούν προϊόντα/ξενοδοχεία με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα (Σουηδοί) και συνθήκες ευζωίας για τα ζώα, ενώ ορισμένοι εξ αυτών δεν καταναλώνουν κρέας ή γαλακτοκομικά.