Ηλεκτρονικό παράθυρο με θέα… Κίνα

Στην πιο δυναμική online αγορά του πλανήτη εισέρχονται από το φθινόπωρο τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, μέσω του ψηφιακού καταστήματος Agora

Ηλεκτρονικό παράθυρο με θέα... Κίνα

της Νατάσας Φραγκούλη

Διαβατήριο για μία αγορά που αποτελεί εξαγωγικό όνειρο κάθε επιχείρησης του πλανήτη, αυτήν της Κίνας, αποκτούν από τον Σεπτέμβριο τα προϊόντα της ελληνικής αγροδιατροφής. Το μεγαλύτερο Οnline Shopping Mall του πλανήτη, το Tmall, ιδιοκτησίας του κινέζικου κολοσσού Alibaba, το «άγιο δισκοπότηρο» για όποιον επιθυμεί να διαθέσει τα προϊόντα του, αποκτά, μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2016, ελληνικό χρώμα.

Η αφρόκρεμα της ελληνικής παραγωγής θα φιλοξενείται στα ψηφιακά ράφια του Tmall, μέσα από ένα δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα, το Agora, το οποίο αναμένεται να αρχίσει πωλήσεις τον Σεπτέμβριο, δίνοντας στα ελληνικά προϊόντα πρόσβαση στην πιο δυναμική –ίσως– online αγορά του κόσμου, την κινεζική.

Για να γίνει αντιληπτή η ασύλληπτη δυναμική του ηλεκτρονικού καναλιού, να σημειωθεί ότι καθημερινά, 150 εκατ. Κινέζοι επισκέπτονται το Tmall, που πραγματοποιεί πωλήσεις 250 δισ. δολαρίων ετησίως, με περισσότερα από ένα στα δυο προϊόντα που πωλούνται online στη χώρα, να περνάνε μέσα από αυτό.

Το Agora, η ελληνική ψηφιακή γωνιά στο Tmall της Alibaba, εκτιμάται ότι θα προσελκύσει περισσότερους από 1.000.000 μοναδικούς επισκέπτες ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της.

Το εγχείρημα «τρέχει» για την Ελλάδα η eCargo, μέλος ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους στην Κίνα στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και logistics. Η εταιρεία φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε «γέφυρα» της ελληνικής αγροδιατροφής προς την Κίνα, αναλαμβάνοντας το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, από τη διαχείριση των προϊόντων και τη στρατηγική ανάπτυξης έως τη διαφήμιση και την αποστολή των παραγγελιών σε όλη την Κίνα. Να σημειωθεί ότι η eCargo, εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο της Αυστραλίας, είναι εδώ και δύο χρόνια επίσημος Tmall Operator, περνώντας με επιτυχία τις καθημερινές εξετάσεις στις οποίες υποβάλλει τους συνεργάτες της η Alibaba.

Πρωταγωνιστές το λάδι και το κρασί μεταξύ 300 κωδικών

Όπως μεταφέρει στην «ΥΧ» ο εκπρόσωπος Ελλάδας του Agora, Γιώργος Φλωράς, στόχος είναι το ελληνικό marketplace να ξεκινήσει πωλήσεις τον Σεπτέμβριο, ξεκινώντας, σε πρώτη φάση, με 300 κωδικούς.

Οι πιο δυναμικοί πρεσβευτές στο Agora θα είναι –προφανώς– το «βαρύ πυροβολικό» της εγχώριας παραγωγής, όπως το ελαιόλαδο, οι ελιές, το κρασί, το μέλι, τα ελληνικά βότανα καθώς και άλλα premium προϊόντα της ελληνικής γης, για τα οποία ήδη εκδηλώνεται μεγάλη ζήτηση από την Κίνα.

«Η Κίνα είναι μακριά και το κόστος έρευνας αγοράς υψηλό. Η συνεννόηση, λόγω γλώσσας, είναι δύσκολη, οι διαδικασίες εισαγωγής περίπλοκες και χρονοβόρες. Η διαδροµή προς το ράφι του φυσικού σηµείου πώλησης εξαιρετικά επίπονη. Επιπλέον οι ανταγωνιστές έχουν ισχυρά µερίδια αγοράς και τα προστατεύουν πολύ δυναµικά», τονίζει ο κ. Φλωράς, εξηγώντας ότι στόχος της eCargo είναι να επιλύσει τον δύσκολο αυτό γρίφο για λογαριασμό των Ελλήνων παραγωγών.

Η eCargo δεσμεύεται να οδηγήσει τους Έλληνες εξαγωγείς στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, απαλλάσσοντάς τους από τη δαιδαλώδη διαδικασία που σήμερα απαιτεί, μεταξύ άλλων, μακροχρόνια αναμονή και υπέρογκα κόστη, τα οποία δύσκολα μπορούν να «σηκώσουν» μεμονωμένοι παραγωγοί και εταιρείες.

Επένδυση

Από την πλευρά του, ο κάθε παραγωγός θα καταβάλλει, μεταξύ άλλων, ένα ετήσιο entry fee (καλύπτει το κόστος αποθήκευσης των προϊόντων στην Κίνα, μέρος της διαφημιστικής δαπάνης και το κόστος αποστολής από τις συνεργαζόμενες αποθήκες στη Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου στην Κίνα).

Όσον αφορά στο πόσο γρήγορα μπορεί να αποδώσει στον παραγωγό η επένδυση-συνεργασία με το Agora, ο κ. Φλωράς τονίζει: «Τίποτα που αφορά την Κίνα δεν είναι εύκολο ή φθηνό. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Σήμερα στη χώρα βρίσκονται όλοι οι μεγάλοι παίκτες και ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά σκληρός. Η είσοδος στην αγορά δεν μπορεί να είναι μια επένδυση που θα περιμένει κάποιος να του αποδώσει από την πρώτη ημέρα. Ένα τριετές πλάνο συνίσταται ως ιδανικό. Το Agora κάνει ένα πρώτο βήμα εισόδου στην αγορά. Η συνέχεια εναπόκειται στην συλλογική προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων».

Ήδη η eCargo βρίσκεται σε επαφές με Περιφέρειες της χώρας, αλλά και θεσμικούς –και όχι μόνο– φορείς, προκειμένου να υπάρξει συντονισμένη δράση και να προκύψουν οι μεγαλύτερες δυνατές συνέργειες με άλλα πιθανά κανάλια εξωστρέφειας της χώρας, όπως είναι ο τουρισμός.

400 εκατ. δυνητικοί πελάτες

Το μοντέλο ανάπτυξης στην κινεζική αγορά, που προτείνει η eCargo, αξιοποιεί τη μέθοδο του Cross Border eCommerce (Διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο), μέσω του οποίου καταναλωτές αγοράζουν απευθείας από τους παραγωγούς-εμπόρους μέσα από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις B2C προϊόντων σε φυσική µορφή στην Κίνα ανήλθαν στα 493 δισ. δολάρια το 2015, καταγράφοντας αύξηση 31,6% έναντι του 2014. Οι online καταναλωτές της Κίνας ξεπέρασαν τα 400 εκατ. το 2015, και από αυτούς, τα 300 εκατ. έκαναν αγορές από το κινητό τους.

Η πρόβλεψη για τους Online Shoppers της Κίνας είναι ότι το 2020 θα ανέλθουν σε 583 εκατομμύρια. Σήμερα, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αποτελούν το 13% των συνολικών λιανικών πωλήσεων, με τις προβλέψεις να ανεβάζουν το ποσοστό στο 30% έως το 2018.