Εκτίμηση για παραγωγή ελαιολάδου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι για την Ελλάδα

Τις πρώτες εκτιμήσεις, που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, για παραγωγή περίπου 250.000 τόνων ελαιολάδου στην Ελλάδα την ελαιοκομική περίοδο 2025/26, στα ίδια δηλαδή επίπεδα με το 2024/25, συμμερίζεται ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ). Βέβαια, τα στελέχη του τονίζουν ότι δεν υπάρχει πλήρης και τεκμηριωμένη καταγραφή της παραγωγής ελαιολάδου στη χώρα μας και, γι’ αυτόν τον λόγο, ζητούν την πλήρη και χωρίς παρατάσεις ή εξαιρέσεις εφαρμογή του Ελαιοκομικού Μητρώου από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Η ανησυχία των ελαιοπαραγωγών για τα υψηλά αποθέματα από τη σοδειά του 2024/25 είναι από τα κυρίαρχα θέματα, που απασχολούν τις συζητήσεις αυτή την περίοδο στα χωριά. Η πλευρά των τυποποιητών διαβεβαιώνει ότι θα απορροφηθούν όλα τα αποθέματα. Αυτό τουλάχιστον είπαν οι εκπρόσωποι του ΣΕΒΙΤΕΛ, που κάλεσαν δημοσιογράφους στις 17 Ιουνίου σε άτυπη ενημέρωση, στην Αθήνα, για όλα τα προβλήματα του κλάδου. Φυσικά, τόσο ο πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ, Κωνσταντίνος Κουτσιούμπης, όσο και ο πρόεδρος της ΕΔΟΕ (Διεπαγγελματικής Ελαιολάδου), Μανώλης Γιαννούλης, επικεντρώθηκαν στα προβλήματα της βιομηχανίας, αλλά η συζήτηση επεκτάθηκε στη χαμηλή τιμή παραγωγού, στα υψηλά αποθέματα –σύμφωνα με τον Γιώργο Ανδρεαδάκη, ιδιοκτήτη της «Βιοκρητικό Ελαιόλαδο Critida Ltd» και πρόεδρο του Συνδέσμου Τυποποιητών Ελαιολάδου Κρήτης (ΣΥΤΕΚ), τα αποθέματα στην Κρήτη είναι στο μισό της συνολικής ετήσιας παραγωγής του 2024/25 –, στους επιμολυντές ορυκτελαίων, στον «τενεκέ» και στις τιμές που επικρατούν στο ράφι.
Πάντως, αυτό που έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια είναι η ολοένα και μικρότερη κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου στην εγχώρια αγορά. Οι υψηλές τιμές λιανικής που επικράτησαν πέρυσι, απλά έδωσαν τη χαριστική βολή στις πωλήσεις του τυποποιημένου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στελέχη του ΣΕΒΙΤΕΛ, η κατανάλωση τυποποιημένου προϊόντος από τα επίσημα κανάλια στο λιανεμπόριο το 2005 ήταν 35.000 τόνοι. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Nielsen, μιλούν για πώληση τυποποιημένου ελαιολάδου στα ράφια των σούπερ μάρκετ, που έφτασε τους 13.250 τόνους την περίοδο Μαΐου 2023-Απριλίου 2024 και τους 15.800 τόνους την περίοδο Μαΐου 2024-Απριλίου 2025.
Τα μεγέθη αυτά, σε μία συνολική εγχώρια παραγωγή που το 2024/25 έφτασε τους 250.000 τόνους, είναι μηδαμινά. Υπολογίζεται ότι σε 95.000 τόνους ανέρχεται η υπόλοιπη εγχώρια κατανάλωση (κυρίως μέσω τενεκέ και συγγενών-φίλων), σε 45.000 τόνους οι εξαγωγές τυποιημένου επώνυμου ελαιολάδου και η υπόλοιπη ποσότητα, δηλαδή φέτος 95.000 τόνοι, ήταν εξαγωγές χύμα σε βυτία με προορισμό την Ιταλία, όπου εμφιαλώνονται και πωλούνται στις διεθνείς αγορές με ιταλικές μάρκες (Carapelli, Filippo Berio και Bertolli).
ΣΕΒΙΤΕΛ: «Ανοιχτά παραμένουν τα περισσότερα από τα θέματα που αφορούν στο ελληνικό ελαιόλαδο»
Μέσα από την αναλυτική συζήτηση και παρουσίαση στους δημοσιογράφους, αναπτύχθηκαν από τους κ.κ. Κουτσιούμπη, Γιαννούλη και Ανδρεαδάκη, τεκμηριωμένα μέτρα και προτάσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων του κλάδου, με στόχο την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και την εξωστρέφεια των επιμέρους τομέων παραγωγής και μεταποίησης.
«Η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του ελληνικού ελαιολάδου με την παράλληλη ανάδειξή του σε προϊόν-πρεσβευτή της χώρας στις διεθνείς αγορές είναι μια από τις βασικότερες επιδιώξεις των επαγγελματικών μας οργανώσεων», κατέληξαν οι συμμετέχοντες εισηγητές.
Τα θέματα που παρουσιάστηκαν, ήταν συνοπτικά τα επόμενα:
- Ανάγκη καταγραφής των κατευθυντήριων γραμμών για την ανάπτυξη και υλοποίηση Εθνικής Στρατηγικής για το Ελληνικό Ελαιόλαδο, με σαφείς προτάσεις, δεσμεύσεις και δράσεις.
- Διαρκής συνεργασία των αρμόδιων υπουργείων με τους θεσμικούς φορείς για την τήρηση της υλοποίησης των στόχων.
- Μέτρα αντιμετώπισης του υψηλού κόστους παραγωγής του ελληνικού ελαιολάδου.
- Εξυγίανση της εσωτερικής αγοράς και αντιμετώπιση των στρεβλώσεων, κυρίως, λόγω της εκτεταμένης μη νόμιμης διακίνησης χύμα ελαιολάδου τόσο στο λιανικό εμπόριο όσο και στους χώρους μαζικής εστίασης.
- Ενίσχυση των ελέγχων, διασφάλιση της ιχνηλασιμότητας, βελτίωση της ενημέρωσης των καταναλωτών και πάταξη φαινομένων νοθείας.
- Προώθηση των εξαγωγών με ανάπτυξη συντονισμένης στρατηγικής προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές και δημιουργία ισχυρής εθνικής ταυτότητας για στοχευμένη προσέγγιση αγορών υψηλής προστιθέμενης αξίας.
- Περαιτέρω βελτίωση, διασφάλιση και προβολή της εξαιρετικής ποιότητας του ελληνικού ελαιολάδου.
- Ενημέρωση των παραγωγών για την υποχρέωση τήρησης των κανόνων για τις ορθές καλλιεργητικές πρακτικές αλλά και τους κινδύνους από τη χρήση φυτοφαρμάκων και λοιπών σκευασμάτων.
- Δημιουργία αυτοτελούς ΚΑΔ «Τυποποίησης Ελαιολάδου» (βάσει του ισχύοντος ΚΑΔ οι τυποποιητές ελαιολάδου θεωρούνται «υπεργολάβοι») για την ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο.
- Κατάταξη του πυρηνελαίου ως «αγροτικό προϊόν» αντί του σημερινού χαρακτηρισμού ως «απόβλητο» με παράλληλη ένταξή του στα επενδυτικά προγράμματα χρηματοδότησης του ΥπΑΑΤ.
- Αναφορά στις προοπτικές της παγκόσμιας παραγωγής κατά την προσεχή ελαιοκομική περίοδο 2025/2026 και προσδοκίες για την ομαλοποίηση του επιπέδου των τιμών πρώτης ύλης και τελικού προϊόντος.