Agrifarm: Το καινοτόμο ελληνικό παραγωγικό μοντέλο οσπρίων που κερδίζει τις αγορές

Επεκτείνεται σε νέα προϊόντα και συνεργασίες με παραγωγούς

Eνα σύγχρονο παραγωγικό μοντέλο, που συνδυάζει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για τη βιωσιμότητα της γεωργίας τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο υπάρχει, αλλά είναι και ελληνικό. Με βασικά γνωρίσματα τις τοπικές ποικιλίες, την καινοτομία, τη συνεργασία, την εκπαίδευση και τη συμβουλευτική, έχει καταφέρει να βάλει στο επίκεντρο τον αγρότη και τις ανάγκες του και να προωθήσει ποικιλίες ελληνικών προϊόντων σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού, κερδίζοντας βραβεία για αυτό.

Παραγωγοί οσπρίων από τη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, με καλλιέργειες όπως τα μικρά ρεβίθια ποικιλίας Αμοργού, τη φακή ποικιλίας Σάμου, τα μέτρια φασόλια, τη φάβα από λαθούρι και τα φασόλια γίγαντες, συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Refarming Greece», πρωτοβουλία της εταιρείας AgriFarm Premium Products.

Το πρόγραμμα αποτελεί ένα σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης της εγχώριας παραγωγής, με σκοπό την ανάδειξη των ελληνικών ποικιλιών, τον σεβασμό στο περιβάλλον και τον βιώσιμο τρόπο ανάπτυξης προς όφελος των παραγωγών με νέες τεχνολογίες και χωρίς εκτεταμένη χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων.

Φιλοσοφία

Ο Δημήτρης Γκρεμυλογιάννης, επικεφαλής της AgriFarm, αναφέρει στην «ΥΧ» ότι «από τη σύστασή της, φιλοσοφία της εταιρείας μας ήταν να αναδείξει ελληνικές ποικιλίες στα όσπρια, να καλλιεργήσει συνέργειες στον αγροδιατροφικό τομέα και να δώσει στα ελληνικά προϊόντα τη θέση που τους αξίζει στις ξένες αγορές. Σε πολλά ταξίδια, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, έβλεπα ότι τα ελληνικά προϊόντα, παρά την εξαιρετική γεύση, υστερούσαν στην προώθηση και στην τοποθέτησή τους σε μεγάλες αλυσίδες».

Η Agrifarm δημιουργήθηκε το 2014, αναζητώντας συνεργασίες με Έλληνες παραγωγούς. «Στην αρχή μας εμπιστεύτηκαν 2-3 αγρότες, τον πρώτο χρόνο όμως κερδίσαμε βραβεία για την καινοτόμο συσκευασία αλλά και τις ποικιλίες οσπρίων, καθώς για πρώτη φορά βραβεύτηκαν ελληνικές ποικιλίες οσπρίων με Great Taste Awards στο Λονδίνο. Επίσης, αναπτύξαμε και το εμπορικό κομμάτι, επενδύοντας σε αυτό. Τα βήματα αυτά έφεραν κι άλλες συνεργασίες, φτάνοντας σήμερα στους 55 παραγωγούς».

Η καινοτομία στη συσκευασία

Το πρόγραμμα ξεκινά από την καινοτομία στη συσκευασία, η οποία έχει καταφέρει να συνδυάσει τις παραδοσιακές πρακτικές με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις. «Προερχόμενος από αγροτική οικογένεια, θυμάμαι τη γιαγιά μου να αποθηκεύει όσπρια και ζυμαρικά σε μαξιλαροθήκες. Η πρακτική αυτή έγινε η έμπνευση για τη συσκευασία της Agrifarm, η οποία δεν περιλαμβάνει καθόλου πλαστικό, γεγονός που το 2014 έφερε το δεύτερο βραβείο συσκευασίας πανευρωπαϊκά στα European Design Awards», τονίζει ο Δημήτρης.

Μείωση 40% στο νερό

Στο σύγχρονο μοντέλο παραγωγής του Refarming Greece περιλαμβάνονται και οι νέες τεχνολογίες. Συγκεκριμένα, στην καλλιέργεια των φασολιών, που είναι ποτιστική, έχουν τοποθετηθεί αισθητήρες για την ακριβή εφαρμογή των εισροών. «Μειώσαμε σε πολύ μεγάλο βαθμό τη σπατάλη νερού, κατά περίπου 40%.

Εκπαίδευση-συμβουλευτική

Δύο βασικοί παράγοντες για την όλη λειτουργία του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των αγροτών και η συμβουλευτική, όπως τονίζει ο κ. Γκρεμυλογιάννης. «Οι αγρότες χρειάζονται εκπαίδευση και καθοδήγηση, ώστε να γνωρίσουν τις πρακτικές που είναι πιο βιώσιμες για την καλλιέργειά τους. Εμείς, μέσω του προγράμματος, δεν θέλουμε να δείξουμε στον αγρότη πώς να κάνει τη δουλειά του, αλλά να τον υποστηρίξουμε στις νέες πρακτικές», επισημαίνει.

Επιστροφή πόρων

Το πρόγραμμα δεν έχει μόνο ως στόχο τη βιωσιμότητα των παραγωγών, αλλά και των κοινωνιών τους. Για αυτόν τον λόγο, «ένα ποσοστό από τα κέρδη το γυρίζουμε πίσω στις τοπικές κοινωνίες, με σκοπό να αναπτύξουμε βιώσιμες κοινότητες σε κάθε μία από αυτές, που ονομάζουμε refarming hubs. Είτε αυτό έχει να κάνει με δωρεάν συμβουλευτική, είτε με κάποιες μικρές υποδομές, είτε με τους αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί στις καλλιέργειες», τονίζει ο κ. Γκρεμυλογιάννης.

Αγορές

Η πρώτη τοποθέτηση των προϊόντων έγινε στο Λονδίνο, όπου και συνεχίζουν να προωθούνται τα προϊόντα. Βρίσκονται επίσης στην Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά, ενώ από το 2018 έχουν τοποθετηθεί και σε δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ εθνικής εμβέλειας στην Ελλάδα, αλλά και καταστήματα ντελικατέσεν.

Η εταιρεία στοχεύει στην επέκταση της γκάμας των προϊόντων και των συνεργασιών με παραγωγούς, καθώς ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από διάφορα σημεία της Ελλάδας.