Αναστασία Μπράβου: Ανταγωνιστικότητα μέσω νέων ποικιλιών σταφυλιού και 100% εξαγωγές

Τα παιδικά βιώματα είναι αυτά που πολλές φορές οδηγούν τις αποφάσεις της ενήλικης ζωής ενός ανθρώπου και συμβάλλουν στην επαγγελματική του εξέλιξη. Η ζωή μέσα στα αμπέλια και στη φύση ήταν η αφορμή για την 28χρονη σήμερα Αναστασία Μπράβου να ασχοληθεί, να εκπαιδευτεί και να εξελίξει την οικογενειακή επιχείρηση καλλιέργειας επιτραπέζιων σταφυλιών με εξαγωγικό χαρακτήρα.

«Βρισκόμαστε στο χωριό Στιμάγκα Κορινθίας και η οικογένειά μου καλλιεργεί αμπελώνες, που παράγουν κυρίως μια μεγάλη ποικιλία επιτραπέζιων σταφυλιών. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, θυμάμαι και τα αμπέλια. Από μικρά παιδιά μαζί με τον αδερφό μου πηγαίναμε να βοηθήσουμε τους δικούς μας στη δουλειά.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να με επηρεάσει θετικά, έτσι ώστε να επιλέξω να ασχοληθώ με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Ταυτόχρονα, όμως, μου αρέσει πολύ και η φύση που ήταν εξίσου καθοριστικός παράγοντας.

Φυσικά, ρόλο σε αυτό έπαιξε, σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, και η επιχειρηματική δραστηριότητα που έχει η οικογένειά μου στον αγροτικό τομέα, καθώς αυτό μου δίνει την ευκαιρία να ασχοληθώ επιχειρηματικά με τη φύση που απολαμβάνω ιδιαίτερα και την ευελιξία να δοκιμάσω νέα πράγματα», εξηγεί στην «ΥΧ» η Αναστασία.

Επένδυση στις ποικιλίες

Αφουγκραζόμενοι τόσο τις ανάγκες της αγοράς και την επιθυμία των καταναλωτών όσο και τον ανταγωνισμό στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η οικογένεια της Αναστασίας επένδυσε σε καινούργιες ποικιλίες, που παράγονταν σε άλλες χώρες και όχι στην Ελλάδα.

Πιο αναλυτικά, επισημαίνει ότι «στη Στιμάγκα εδώ και παρά πολλά χρόνια καλλιεργούν την επιτραπέζια Σουλτανίνα. Είναι μια ποικιλία, η οποία ευνοείται παρά πολύ από το κλίμα μας και παράγει σταφύλια πολύ ποιοτικά και γευστικά. Χαρακτηριστικά θυμάμαι ξένους πελάτες μας να μας σχολιάζουν ότι είναι πολύ γευστική, νόστιμη και ποιοτική.

Με το πέρασμα των χρόνων ξεκίνησαν χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Χιλή και η Νότια Αφρική να καλλιεργούν και άλλες ποικιλίες λευκές, κόκκινες ή μαύρες άσπερμες, οι οποίες άρεσαν στους καταναλωτές. Για να γίνουμε και εμείς ανταγωνιστικοί στην αγορά, ξεκινήσαμε να ψάχνουμε για νέες ποικιλίες που θα ευδοκιμούσαν στην περιοχή μας.

Έτσι, ξεκινήσαμε αρχικά τη φύτευση της ποικιλίας Crimson Seedless. Στη συνέχεια, ο πατέρας μου ξεκίνησε τη συνεργασία με μια αμερικανική εταιρεία, η οποία έχει καινούργιες ποικιλίες που ήδη παράγονταν σε άλλες χώρες και όχι στην Ελλάδα. Έτσι, αγοράσαμε τα δικαιώματα και ξεκινήσαμε τη φύτευσή τους.

Η πιο διάσημη στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στους Άγγλους καταναλωτές είναι η Cotton CandyTM, η οποία είναι λευκή άσπερμη και έχει γεύση ζαχαρωτού. Η Sweet SapphireTM είναι μαύρη και η Jack’s SaluteTM είναι κόκκινη».

Η εξέλιξη και η συμβολή

Η οικογένεια της Αναστασίας, έχοντας μεγάλη εμπειρία στον χώρο της καλλιέργειας αμπελιού, δεν σταματά να εξελίσσεται με τη συμβολή της ίδιας. «Ο πατέρας μου είναι γεωπόνος και η οικογένειά μου διατηρούσε στην αρχή κατάστημα γεωργικών φαρμάκων και λιπασμάτων, καθώς και τους οικογενειακούς αμπελώνες.

Καθώς η περιοχή μας φημιζόταν για την παραγωγή και την εξαγωγή σταφυλιών, ήρθε η ιδέα να δοκιμάσουμε και εμείς να εξάγουμε τα προϊόντα μας μόνοι μας με τη δημιουργία μιας εξαγωγικής μονάδας. Το 1996, ξεκίνησε η κατασκευή του χώρου καθαρισμού, συσκευασίας και αποθήκευσης σταφυλιών και την επόμενη χρονιά η λειτουργία του.

Μέχρι και σήμερα συνεχίζουμε να επεκτείνουμε την παραγωγή μας, την παραγωγική δυνατότητα της μονάδας μας και να εκσυγχρονίζουμε τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις μας. Καθώς από νεαρή ηλικία είχα ενεργή συμμετοχή σε όλη την παραγωγική διαδικασία της εταιρείας, μέσω των σπουδών μου εφάρμοσα νέες ιδέες και τεχνικές που βοήθησαν στην εξέλιξη της επιχείρησης, προκειμένου τα προϊόντα να πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές.

Επίσης, η πτυχιακή μου και η διπλωματική μου ήταν έρευνες και μελέτες, οι οποίες αφορούσαν προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία μας τόσο στην παραγωγή όσο και στις διαδικασίες τυποποίησης και συσκευασίας».

Μείωση φυτοφαρμάκων κατά 20% περίπου

Πιο αναλυτικά, η ίδια εξηγεί τους τρόπους με τους οποίους οι σπουδές της βοήθησαν στη μείωση της χρήσης φυτοφαρμάκων στην καλλιέργειά τους. «Η πτυχιακή μου στη Γεωπονική είχε ως θέμα την Πληθυσμιακή Διακύμανση ενός εντόμου, το οποίο καλείται κοινώς τζιτζικάκι.

Όταν βρίσκεται σε μεγάλο πληθυσμό, μπορεί να δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στον αμπελώνα. Έτσι, μετά το πέρας της εργασίας, συνέχισα την παρακολούθηση των πληθυσμών τόσο στο τζιτζικάκι όσο και σε άλλους εχθρούς (π.χ. ευδεμίδα, ψευδόκοκκος), ώστε να διαπιστώνεται άμεσα η παρουσία και ο αριθμός αυτών των εντόμων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται ολοκληρωμένη παρακολούθηση όλων των εντόμων και, κατ’ επέκταση, ορθή διαχείριση των ψεκασμών για την αντιμετώπισή τους. Συνεπώς, με την προσθήκη αυτών των διαδικασιών στην παραγωγή, έχουμε καταφέρει να μειώσουμε στο 15%-20% τη χρήση των φυτοφαρμάκων.

Επίσης, προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε στο 100% το προϊόν, δηλαδή μέσω της παραγωγικής διαδικασίας, τα υπολείμματα που δεν πληρούν τα κριτήρια για να εξαχθούν αξιοποιούνται για τη δημιουργία διάφορων παραπροϊόντων, όπως ο χυμός και οι σταφίδες.

Τέλος, αυτό που προσπαθώ να εξελίξω τώρα είναι η ιχνηλασιμότητα των προϊόντων. Είναι μια διαδικασία απαραίτητη για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και για τον καταναλωτή. Αν και είναι μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα, αυτό που θέλω να πετύχω είναι να μειώσω τον χρόνο που χρειάζεται για να την πραγματοποιήσω, αλλά και να ελαχιστοποιήσω την πιθανότητα λάθους.

Φυσικά, σε όλο αυτό βοηθάει η οικογένειά μου. Οι γονείς μου με την εμπειρία τους όλα αυτά τα χρόνια και, φυσικά, ο αδερφός μου ως νέος γεωπόνος. Προσπαθούμε να εξελισσόμαστε παρά τις δύσκολες καταστάσεις που επικρατούν».

Σπουδές

Παρά το γεγονός ότι η οικογένεια της Αναστασίας της έδωσε την αγροτική βάση για να ξεκινήσει, εκείνη δεν έμεινε σε αυτό. Αποφάσισε να εκπαιδευτεί για να συμβάλει όσο περισσότερο μπορεί στην εξέλιξη της οικογενειακής επιχείρησης. Όπως αναφέρει, «το 2012 πέρασα στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μόλις αποφοίτησα, ξεκίνησα το μεταπτυχιακό μου στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με θέμα το κρασί και έχω παρακολουθήσει προγράμματα εξειδίκευσης σε Ελλάδα και Αγγλία στην επιχειρηματικότητα, τη διοίκηση επιχειρήσεων και τις προκλήσεις της αγροτικής παραγωγής τον 21ο αιώνα. Φυσικά, όσο διαρκούσαν οι σπουδές μου ταυτόχρονα δούλευα και μάθαινα στην οικογενειακή επιχείρηση».

Εξαγωγές προϊόντων και προώθηση

Όσον αφορά τις εξαγωγές, η ίδια επισημαίνει ότι «το 1999 με τη λειτουργία του συσκευαστηρίου ξεκίνησαν και οι εξαγωγές της Σουλτανίνας στην Ολλανδία.

Με το πέρασμα των χρόνων και τη συμμετοχή σε διάφορες εκθέσεις, ξεκινήσαμε να εξάγουμε και σε νέες αγορές, όπως η Αγγλία, η Γερμανία, το Βέλγιο και οι σκανδιναβικές χώρες.

Σήμερα, σε αυτές τις αγορές, εκτός από τη Σουλτανίνα εξάγουμε και καινούργιες συμβολαιακές ποικιλίες επιτραπέζιου σταφυλιού τόσο λευκές όσο και κόκκινες και μαύρες άσπερμες.

Η εταιρεία μας είναι 100% εξαγωγική. Τα προϊόντα μας ξεχωρίζουν στο εξωτερικό λόγω των υψηλών προδιαγραφών τους (χρώμα, μέγεθος, γεύση ραγών). Παράλληλα, η εταιρεία μας ξεχωρίζει, διότι πληροί τις πιο αυστηρές διεθνείς προδιαγραφές, από την παραγωγή μέχρι την τυποποίηση, τη διανομή και μέχρι το ράφι, για αυτό και μπορείτε να βρείτε τα προϊόντα μας στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σε όλες τις αγορές, που εξάγουμε τα προϊόντα μας, αυτά διατίθενται με την επωνυμία Bravo Grapes».

Μήνυμα προς νέους αγρότες

Η Αναστασία, θέλοντας να δώσει το δικό της μήνυμα σε νέους που θέλουν να κάνουν το επόμενο βήμα, τονίζει ότι «οι νέοι αγρότες θα πρέπει να είναι και σύγχρονοι επιχειρηματίες. Θα πρέπει να παράγουν καινοτόμα προϊόντα, τα οποία θα είναι ανταγωνιστικά στην εγχώρια αγορά, καθώς και στο εξωτερικό. Θα πρέπει να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, έτσι ώστε να αντεπεξέρχονται στις συνεχείς αλλαγές της αγοράς. Τέλος, θα πρέπει να βρίσκουν τρόπους για τη μείωση του κόστους στην παραγωγική διαδικασία».