«Άνοιγμα» στα προϊόντα των μοναστηριών της Δυτικής Ελλάδας

Φωτεινό παράδειγμα γνώσης ως προς την αξιοποίηση των πρώτων υλών και την ορθολογική χρήση των προϊόντων, αποτελούν τα ελληνικά μοναστήρια και προς την κατεύθυνση αυτήν επιχειρείται η ανάδειξη της σημασίας τους, η προώθηση των παραγόμενων προϊόντων και η τόνωση της εξωστρέφειάς τους.

Υπό αυτό το πλαίσιο, πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα «Το επιχειρείν, η εξωστρέφεια και η ανάδειξη των προϊόντων που παράγονται σε μοναστήρια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας», την οποία διοργάνωσαν οι Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού σε συνεργασία με το πανελλαδικό περιοδικό Πατρινόραμα, το Πανεπιστήμιο Πατρών, την περιφέρεια και την Achaia Clauss. Ο θρησκευτικός τουρισμός στο σύνολό του, εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της τουριστικής ανάπτυξης της περιφέρειας.

Οι επισκέψεις σε μοναστήρια αποτελούν μια διαδεδομένη μορφή δραστηριότητας στην Ελλάδα, καθώς σε πολλές περιοχές εντοπίζονται θρησκευτικά μνημεία που αποτελούν πόλο έλξης για χιλιάδες πιστούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Κοινή διαπίστωση αποτέλεσε το γεγονός ότι τα μοναστήρια της Δυτικής Ελλάδας, με τη μακραίωνη παρουσία και ιστορία τους, μπορούν να υποστηρίξουν τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα και την παραγωγική ταυτότητα του τόπου και του τουρισμού και, παράλληλα, να αναπτύξουν την ύπαιθρο.

Στον χαιρετισμό του, ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας, Φωκίων Ζαΐμης, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «είναι σημαντικό να στηρίζουμε το πολιτιστικό και θρησκευτικό έργο των Ιερών Μονών της περιφέρειας. Παράλληλα, το στοιχείο στο οποίο πρέπει να σταθούμε είναι η εξωστρέφεια των μοναστηριών. Μέσα από τη μοναστηριακή ζωή ανακαλύπτει κανείς πληροφορίες για το πώς να θρέφει σωστά το πνεύμα του, αλλά και το σώμα του. Τα προϊόντα των μοναστηριών, χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία και συντηρητικά, αποτελούν πολύτιμη τροφή», τόνισε χαρακτηριστικά.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας έγινε μια γόνιμη συζήτηση για τον θρησκευτικό τουρισμό και το επιχειρείν των Ιερών Μονών στην περιοχή, ενώ τονίστηκε η ανάγκη λήψης πρωτοβουλιών για το «άνοιγμα» των μοναστηριών στους επισκέπτες, οι οποίοι θα μπορούν να γνωρίσουν από κοντά τα μοναδικά προϊόντα, υψηλής διατροφικής αξίας, που φτιάχνονται εκεί.

Θρησκευτικός τουρισμός

Εξάλλου, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δίνει βάρος στον θρησκευτικό τουρισμό με μια στρατηγική για την ανάδειξή του και στους τρεις νομούς, βλέποντας ότι η περιοχή, με τις εκκλησίες και τα ιστορικά μοναστήρια που διαθέτει, έχει τα περιθώρια να αναπτύξει μία μεγαλύτερη δυναμική και σε αυτήν τη μορφή του τουρισμού.

Όπως έχει ανακοινωθεί στο παρελθόν από την περιφέρεια, με τη συμμετοχή κατοίκων, επισκεπτών, προσκυνητών, τουριστών, φοιτητών, προσφύγων και μεταναστών της περιοχής, προτείνεται η δημιουργία ενός συλλογικού αφηγήματος, συνδυάζοντας μικρές ιστορίες, αναμνήσεις και πνευματικές συζητήσεις από διαφορετικά άτομα που έχουν βιώσει εμπειρίες σε θρησκευτικά μνημεία και μέρη της Δυτικής Ελλάδας.

Στο τέλος, θα δημιουργηθεί ένα βίντεο που θα προβληθεί στα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο θα αναδεικνύει θρησκευτικά τοπόσημα και αξιοθέατα της περιοχής μέσα από βιωματικές ιστορίες, με στόχο την ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού της περιφέρειας. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο υλοποίησης των ανωτέρω, θα παραχθεί πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και θα αναπαραχθεί στα κοινωνικά δίκτυα των ενδιαφερόμενων φορέων (φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, Μητρόπολη), καθώς και σε εξειδικευμένους φορείς (π.χ. φορείς πιστοποίησης θρησκευτικών ξεναγών).

Να σημειωθεί πως η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει πάνω από 250 εκατομμύρια πιστούς παγκοσμίως. Μέσα σε αυτόν τον τεράστιο αριθμό περιλαμβάνονται και οι πολίτες της Ρωσίας, η οποία, σε συνεργασία με την Εκκλησία της Ελλάδας, αποτελεί την τρίτη κατά σειρά χώρα που λειτουργεί ως «πηγή» του θρησκευτικού τουρισμού. Τα ιστορικά μοναστήρια που υπάρχουν στη Δυτική Ελλάδα, όπως για παράδειγμα οι Μονές Μεγ. Σπηλαίου, Αγίας Λαύρας και άλλες, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο για τους απλούς επισκέπτες, όσο και για τους πιστούς και τους προσκυνητές, που ενδιαφέρονται να περιηγηθούν στα θρησκευτικά αξιοθέατα της περιοχής και να γευτούν την ιστορία τους μέσα από τα προϊόντα που παράγονται σε αυτά.