Με το αριστερό η νέα χρονιά για όσους εξάγουν στην Κίνα

Γολγοθάς η διαδικασία εγγραφής στο μητρώο εισαγωγών, που μπαίνει σε ισχύ από 1/1/2022

Αντιμέτωπες με σοβαρά προβλήματα στις εξαγωγές τους προς την κινεζική αγορά βρίσκονται πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, μεταξύ αυτών και ελληνικές, λόγω του νέου καθεστώτος στις εισαγωγές που ισχύει από 1ης Ιανουαρίου 2022.

Το Πεκίνο έχει επιβάλει σε όλες τις επιχειρήσεις που εξάγουν εκεί προϊόντα τους να εγγραφούν σε ένα νέο μητρώο και όσα προϊόντα εισαχθούν από την πρώτη μέρα του νέου χρόνου, θα πρέπει απαραίτητα να φέρουν στη συσκευασία τους τον αριθμό εγγραφής. Ωστόσο, η σχετική πλατφόρμα, όπου έπρεπε οι επιχειρήσεις να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους και στη συνέχεια να λάβουν τον αριθμό, ήταν μέχρι πρόσφατα διαθέσιμη μόνο στην κινεζική γλώσσα. Παράλληλα, και η ίδια η διαδικασία καταχώρισης στην κινεζική Γενική Διεύθυνση Τελωνείων (GACC) από τη μία είναι αρκετά περίπλοκη, από την άλλη η ανταπόκριση των κινεζικών αρχών δεν ήταν άμεση. Το αποτέλεσμα είναι ότι μέχρι πρόσφατα μόνο 6.000 εταιρείες απ’ όλο τον κόσμο είχαν καταφέρει να εκπληρώσουν τις καινούργιες απαιτήσεις.

Δεν κάνει πίσω το Πεκίνο

Παρά τα προβλήματα, η Κίνα εμμένει στην απαίτησή της τα τρόφιμα ή ποτά που θα φτάσουν στη χώρα μετά την 1η Ιανουαρίου να φέρουν τον αριθμό καταχώρησης της εταιρείας παραγωγής. Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά σε σχέση με τις προδιαγραφές που έθετε προηγουμένως αφού πλέον ζητά να πιστοποιηθούν στην πλατφόρμα όχι οι εξαγωγικές εταιρείες, αλλά αυτές που παράγουν τα προϊόντα έτσι, ώστε να είναι καταγεγραμμένη η «πηγή» τους.

Πρόκειται για ένα σύστημα αντίστοιχο του συστήματος ιχνηλασιμότητας που διαθέτει η ΕΕ, έτσι ώστε, εφόσον προκύψει πρόβλημα σε κάποιο προϊόν (π.χ. εντοπιστεί αλλοιωμένο), να μπορεί να εντοπιστεί ο ακριβής τόπος και χρόνος παραγωγής του.

Για 18 κατηγορίες προϊόντων τα οποία θεωρούνται ευαλλοίωτα και, άρα, πιθανώς επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία, όπως κρέας, ψάρια και γαλακτοκομικά, οι παραγωγοί μπορούν να εγγραφούν μέσω των εθνικών αρχών κάθε χώρας. Όμως, για τα προϊόντα τα οποία θεωρούνται χαμηλού κινδύνου, όπως π.χ. τα ποτά και τα αλκοολούχα, οι παραγωγοί πρέπει είτε να εγγραφούν μόνοι τους στην πλατφόρμα, είτε να απευθυνθούν σε κάποιο πρακτορείο το οποίο έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση τέτοιων υποθέσεων. Εφόσον το καταφέρουν, θα λάβουν μέσα σε 10-15 ημέρες τον αριθμό εγγραφής, ο οποίος θα έχει ισχύ για πέντε χρόνια.

Ωστόσο, η αυτο-εγγραφή, όπως αναφέρουν πολλές εταιρείες, ενώ στην αρχή φάνηκε μια απλή διαδικασία, στην πράξη αποδείχτηκε εφιάλτης. Η πλατφόρμα ξεκίνησε να λειτουργεί στις αρχές Νοεμβρίου, δίχως να έχει μετάφραση στα αγγλικά. Ο GACC αρνήθηκε να δώσει κάποια παράταση, αναγνωρίζοντας τα τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν και προέτρεψε τις εταιρείες να απευθυνθούν στο γραφείο βοήθειας των πελατών.

Μετά τις αντιδράσεις, πάντως, συμφώνησε να εισαχθούν χωρίς προβλήματα στη χώρα τα προϊόντα που φορτώθηκαν από τις χώρες προέλευσης πριν από την 1η Ιανουαρίου. Με τα γενικότερα προβλήματα όμως που έχουν προκύψει στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι σχεδόν αδύνατο για έναν εξαγωγέα να πιστοποιήσει ότι η συγκεκριμένη παρτίδα προϊόντων φορτώθηκε πριν από την 1η Ιανουαρίου.

Από την πλευρά της, η Κομισιόν κάνει ό,τι μπορεί, προκειμένου να εξασφαλίσει μία έστω και μικρή μεταβατική περίοδο για τους παραγωγούς της, χωρίς πάντως να έχει επιτύχει κάτι.

Κινήθηκαν εγκαίρως οι οινοποιοί

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, σχετικό μήνυμα στα μέλη του έχει αποστείλει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ενώ και ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου έχει ενημερώσει τα μέλη του και οι οινοπαραγωγοί που εξάγουν στην Κίνα έχουν προχωρήσει στη διαδικασία.

«Έχουμε κάνει τις ενέργειες που απαιτούνται», δήλωσε στην «ΥΧ» ο υπεύθυνος Εξαγωγών του Κτήματος Άλφα, Κώστας Αρβανιτάκης. Στην ερώτηση αν συνάντησαν δυσκολίες απάντησε ότι «όλα γίνονται, πρέπει να κάνεις ό,τι χρειάζεται για να είναι τα προϊόντα σου παρόντα σε κάθε χώρα». Αντίστοιχα και το οινοποιείο Τσέλεπου έχει προχωρήσει στη διαδικασία εγγραφής στο μητρώο.