Αυτό το άρθρο είναι 19 μηνών

BEUC: «Απαγορεύστε τις κλιματικά ουδέτερες ετικέτες τροφίμων»

«Είναι παραπλανητικές», καταγγέλλει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών
22/03/2023
1' διάβασμα
beuc-apagorefste-tis-klimatika-oudeteres-etiketes-trofimon-288175

Οι ισχυρισμοί ουδετερότητας άνθρακα είναι παραπλανητικοί και προκαλούν σύγχυση στους καταναλωτές, σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC) που ζητά την απαγόρευση των συγκεκριμένων όρων στις ετικέτες τροφίμων και των ποτών στην ΕΕ.

Η έκθεση της ομάδας καταναλωτών παραθέτει παραδείγματα από δέκα κράτη-μέλη, τα οποία πιστοποιούν ότι όροι όπως η «ουδετερότητα άνθρακα», ο «ουδέτερος άνθρακας» και το «θετικό αποτύπωμα άνθρακα» είναι πλέον ευρέως διαδεδομένοι στα ράφια των σούπερ μάρκετ της ΕΕ. Ωστόσο, αυτοί οι ισχυρισμοί περί κλιματικής ουδετερότητας «κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό», καταλήγει η έκθεση.

Καταγγέλλοντας τους πράσινους ισχυρισμούς ως «επιστημονικά ανακριβείς», η μελέτη της BEUC ψέγει το γεγονός ότι αυτοί συχνά υποστηρίζονται από δράσεις αντιστάθμισης άνθρακα, όπως προγράμματα δενδροφύτευσης. Αυτό το σύστημα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αγοράζουν πιστώσεις άνθρακα από έργα αντιστάθμισης των εκπομπών ρύπων για να «εξισορροπήσουν» τις δικές τους εκπομπές και να διεκδικήσουν ουδετερότητα άνθρακα, αντί να περιορίσουν τις δικές τους παραγόμενες εκπομπές.

Ωστόσο, η έκθεση επισημαίνει ότι αυτή η πρακτική δεν παρέχει «καμία εγγύηση περί μακροχρόνιας ‘‘δέσμευσης’’ του άνθρακα», κάτι που σημαίνει ότι τα αντισταθμιστικά αποτελέσματα των σχετικών έργων που βασίζονται στη φύση είναι «κάθε άλλο παρά εγγυημένα». «Δεν υπάρχει ‘‘ανθρακικά ουδέτερη’’ μπανάνα ή πλαστικό μπουκάλι νερού», τονίζει η Monique Goyens, γενική διευθύντρια της BEUC, σημειώνοντας ότι οι εν λόγω ισχυρισμοί είναι «πράσινο ξέπλυμα, απλά και ξεκάθαρα». Ως εκ τούτου, μπορούν να δώσουν την «παραπλανητική εντύπωση» στους καταναλωτές ότι τα προϊόντα στα οποία εμφανίζονται δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο κλίμα.