Συνέδριο Gaia Επιχειρείν: Δυνατότητες στην διάθεση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές

Συνέδριο Gaia Επιχειρείν: Δυνατότητες στην διάθεση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές

«Προτάσεις και θέσεις συνεταιριστικής επιχειρηματικότητας», ήταν το θέμα που ανέπτυξαν οι συμμετέχοντες του τρίτου πάνελ, στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της GAIA Επιχειρείν, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 7 Οκτώβρη.

Το κόστος παραγωγής, οι δυνατότητες που υπάρχουν στην διάθεση και την προβολή των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Συνεταιρισμοί και οι παραγωγοί, αναλύθηκαν από τους ομιλητές, τους οποίους συντόνισε ο Βασίλης Κάππας, διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.

Στις δυνατότητες και τις προοπτικές παρέμβασης των συνεταιρισμών στα γεωργικά εφόδια εστίασε στην ομιλία του ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, οικονομολόγος, στέλεχος Επιχειρήσεων. «Η εξέλιξη του κόστους των εισροών αποτελούσε και αποτελεί σημαντικό ζήτημα γιατί αποτελεί ένα μεγάλο ποσοστό της αξίας της γεωργικής παραγωγής», τόνισε ο Γ. Χατζηγεωργίου.

Ένα από τα κύρια προβλήματα, όπως είπε, είναι ότι πολλά αγροτικά προϊόντα δεν είναι ανταγωνιστικά στις αγορές και πολλές φορές και στην εσωτερική αγορά, με αντίστοιχα ομοειδή, αναφέροντας ως σοβαρότερο λόγο το υψηλό κόστος παραγωγής, μέσα στο οποίο εντάσσονται και τα εφόδια. Ως επιπρόσθετα προβλήματα ανέφερε τον πολυτεμαχισμό και τα μικρά κομμάτια γης, το χαμηλό επίπεδο επαγγελματικής κατάρτισης και την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού.

«Η εξωστρέφεια χρειάζεται γνώσεις, κατάρτιση, ευρύ πνεύμα», είπε στην συνέχεια ο  Χαράλαμπος Φιλαδαρλής, διευθυντής Υποστήριξης και Ανάπτυξης Εξαγωγών GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, μιλώντας για την συμβολή των συνεταιρισμών στην εξωστρέφεια.  «Οι εξαγωγές αποτελούν την μοναδική λύση που έχουν οι συνεταιρισμοί και οι επιχειρήσεις για να επιβιώσουν, να εξελιχθούν και να φέρουν χρήματα στην χώρα. Ο καθένας μας είναι πολύ μικρός για να μπει σε αυτή την διαδικασία και άρα χρειάζονται συνεργασίες. Ο ρόλος, επομένως, συνεργατικών φορέων σαν τη Gaia είναι ιδιαίτερα σημαντικός», τόνισε, κάνοντας συγχρόνως λόγω για έλλειψη στρατηγικής: «Να πηγαίνουμε σε στοχευμένες αγορές με βάση το πού υπάρχουν οι καλύτερες αγορές για κάθε προϊόν». Ο Χ. Φιλαδάρλης επισήμανε επίσης, την ανάγκη να βελτιωθεί η προστιθέμενη αξία στα προϊόντα που είναι προς πώληση.

Ο Θανάσης Τσιοτίνας, πρόεδρος του Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Αρκαδίας εστίασε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Συνεταιρισμοί, προτάσσοντας την μη εμπιστοσύνη του παραγωγού προς τον Συνεταιρισμό. Και αυτό όπως εξήγησε έγινε γιατί το συνδικαλιστικό κίνημα μπήκε σε λάθος τροχιά, γιατί «έμαθε να ζει είτε από προγράμματα είτε να κάθεται σταθερός στα κεκτημένα. Δεν έμαθε να βάζει την καινοτομία και την εξωστρέφεια μέσα στην ζωή του κάθε παραγωγού και άφησε ένα κόστος παραγωγής ανεξέλεγκτο, που ανεβαίνει χρόνο με το χρόνο». Χαρακτηριστικά ανέφερε, ότι την στιγμή που σε όλη την Ευρώπη το κόστος των λιπασμάτων μειώθηκε 25%, στην χώρα μας αυξήθηκε κατά 1%.

«Οι εξελίξεις που έρχονται πρέπει να μας προβληματίσουν ποιον δρόμο θα πάρουμε. Αν θα μείνουμε στάσιμοι στα σημερινά δεδομένα με την παλιά νοοτροπία του συνδικαλιστή ή εάν θα βάλουμε την καινοτομία και την εξέλιξη, όχι μόνο στους Συνεταιρισμούς, αλλά ακόμα και το χωράφι του παραγωγού. Συνεταιρισμοί οι οποίοι απέχουν από ένα business plan και λογική επιχειρηματικότητας, εξωστρέφειας και εξέλιξης, δεν έχουν μακρό χρόνο ζωής».

Στην συμβολή της προβολής και προώθησης στην επιχειρηματική ανάπτυξη αναφέρθηκε στην συνέχεια ο Χρήστος Γιαννακάκης, πρόεδρος της Κοινοπραξίας Συνεταιρισμών Ομάδων Παραγωγών Ημαθίας και στέλεχος του ΑΣ Βέροιας «Venus Growers». Ο Χρ. Γιαννακάκης ανέφερε ότι σήμερα η ολοκλήρωση της παραγωγικής προσπάθειας, δεν συνίσταται μόνο στην παραγωγή του προϊόντος αλλά και στην προβολή, την προώθηση και την διανομή του στις αγορές. «Επιδιώκοντας όμως την μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων, η εμπειρία, μας οδηγεί να επισημάνουμε και να προτείνουμε δράσεις οι οποίες είναι απαραίτητο να υλοποιούνται», σημείωσε, αναφέροντας τους άξονες των 7 δράσεων, που επιδοτούνται και μπορούν να εμπλουτίζονται και να ποικίλουν ανάλογα με το κάθε προϊόν.

Χαρακτηριστικά ανέφερε, ο Χρ. Γιαννακάκης, το πρόσφατο παράδειγμα της χρησιμότητας των προγραμμάτων και την αξιοποίησή τους στην προσπάθεια άμεσου ανοίγματος νέων αγορών μετά την επιβολή του ρωσικού εμπάργκο. «Προσδιορίστηκαν άμεσα οι αγορές, τροποποιήθηκαν τα επιχειρησιακά προγράμματα των Οργανώσεων Παραγωγών για να υλοποιηθούν δράσεις έρευνας νέων αγορών και ακολούθως υποβλήθηκαν προγράμματα προώθησης στην ΕΕ, τα οποία ήδη έχουν εγκριθεί και ξεκίνησαν να υλοποιούνται με ενθαρρυντικά αποτελέσματα».

Μελίνα Ζιάγκου – Ανθή Γεωργίου

Παρακολουθήστε εδώ όσα συνέβησαν στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο