Ecotrophelia 2020: Καινοτόμο ελληνικό κριτσίνι με παραπροϊόν από τη βιομηχανία ελαιολάδου

Στη δημιουργία καινοτόμων και οικολογικών κριτσινιών πέντε διαφορετικών γεύσεων προχώρησε ομάδα φοιτητών του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κερδίζοντας το πρώτο βραβείο στον φετινό διαγωνισμό Ecotrophelia 2020.

Ο διαγωνισμός διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και έχει ως στόχο αφενός να υποστηρίξει νέους Έλληνες φοιτητές, που ασχολούνται με την επιστήμη των τροφίμων, και αφετέρου να αποτελέσει ένα φυτώριο καινοτόμων ιδεών για τη βιομηχανία τροφίμων. Η ομάδα φοιτητών, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Αντώνη Κουτελιδάκη, συνεργάστηκε με τη Δ/νση Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) της εταιρείας Ε.Ι. Παπαδόπουλος Α.Ε. – Βιομηχανία Μπισκότων και Ειδών Διατροφής.

Το προϊόν

Το «O-live», όπως ονομάζεται το προϊόν, είναι ένα κριτσίνι με γέμιση, το οποίο περιλαμβάνεται στην κατηγορία έτοιμων προς κατανάλωση σνακ. Το O-live έχει διπλή σημασία και o τρόπος γραφής του δίνει έμφαση στη λέξη «live».

Η καινοτομία του, όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο κ. Κουτελιδάκης, έγκειται στη χρήση ενός μείγματος αλεύρων με υψηλή θρεπτική αξία (αλεύρι από πομάσα ελιάς, δίκοκκο σιτάρι κ.ά.), εκ των οποίων το αλεύρι ελιάς προκύπτει από αξιοποίηση ρυπογόνων παραπροϊόντων, καθώς και στο ότι είναι το πρώτο κριτσίνι με γέμιση, παράγεται με τεχνολογία rolling, αξιοποιεί την τεχνολογία της λυοφιλίωσης για την αύξηση του χρόνου συντήρησης της γέμισης και συνδυάζει πέντε γεύσεις από 100% ελληνικής προέλευσης φρούτα, λαχανικά, ταχίνι και γιαούρτι, εμπνευσμένες από τη μεσογειακή διατροφή. Οι πέντε γεύσεις είναι: α) φράουλα, λωτός και αρώνια, β) παντζάρι και κολοκυθόσπορος, γ) σπανάκι και κολοκυθάκι, δ) ταχίνι, φουντούκι και χαρουπόμελο, ε) γιαούρτι, πορτοκάλι και κυνόροδο».

Η ιδέα για το συγκεκριμένο προϊόν, όπως εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής, «προέκυψε δεδομένου ότι στην Ελλάδα είναι επιτακτική η ανάγκη αξιοποίησης των παραπροϊόντων της ελαιοποίησης, τα οποία απορρίπτονται σε μεγάλες ποσότητες κάθε χρόνο και εμφανίζουν επικινδυνότητα για το περιβάλλον.

Η μετατροπή τους σε ένα προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως το αλεύρι, έχει ιδιαίτερη σημασία και εφαρμόζεται σε ικανοποιητικό βαθμό και σε άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Ισπανία. Επίσης, το αλεύρι που παράγεται από τα παραπροϊόντα αυτά έχει υψηλή θρεπτική αξία και μεγάλη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές φαινολικές ουσίες, με ενδεχόμενες βιολειτουργικές ιδιότητες. Παράλληλα, υπάρχει η ανάγκη για παραγωγή νέων καινοτόμων και θρεπτικών σνακ για όλες τις ώρες της ημέρας, που να συνδυάζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της μεσογειακής διατροφής».

Εμπορική διάθεση

Στα επόμενα βήματα της ομάδας είναι η συνεργασία με επιχειρήσεις (μύλους, ελαιοτριβεία) με στόχο την οργάνωση και τη βελτιστοποίηση της γραμμής παραγωγής αλεύρου από πομάσα ελιάς στην Ελλάδα και η εμπορική αξιοποίησή του. «Η εταιρεία Παπαδοπούλου θα αξιολογήσει τη δυνατότητα μαζικής παραγωγής του συγκεκριμένου κριτσινιού, έπειτα από τη διεξαγωγή επιπρόσθετων δοκιμών, βελτιστοποιήσεων και αναλύσεων», καταλήγει ο κ. Κουτελιδάκης.