Ελληνική απόβαση στην αμερικανική οινοποσία

Tρία ελληνικά κρασιά ή για την ακρίβεια τρεις Έλληνες οινοπαραγωγοί φιγουράρουν στη λίστα με τα 50 πιο δημοφιλή κρασιά στα καλύτερα εστιατόρια των Ηνωμένων Πολιτειών που δημοσίευσε το διάσημο περιοδικό «Wine and Spirits».

Υπεγράφη το πλαίσιο του υπομέτρου 3.1 «Στήριξη για νέες συμμετοχές σε συστήματα ποιότητας» - Ποια προϊόντα αφορά
-Διαφήμιση-
Σπούδασε την αγροτική ειδικότητα που σου αρέσει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ!

Πρόκειται για το Κτήμα Άλφα, που βρίσκεται στη 16η θέση και πωλείται 62 δολάρια (μέση τιμή), το Κτήμα Σκούρας στην 21η θέση στα 50 δολάρια (μέση τιμή) και το Κτήμα Σιγάλας στην 45η θέση 53 δολάρια (μέση τιμή).

Η χαρά και η τιμή για τους Έλληνες οινοποιούς και το ελληνικό κρασί ασφαλώς είναι μεγάλη. Δεν πρόκειται, όμως, για κάτι που συνέβη κατά τύχη. Κάθε άλλο. Η επιτυχία του ελληνικού κρασιού, σε μια δύσκολη και άκρως ανταγωνιστική αγορά όπως αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι αποτέλεσμα σκληρής και μεθοδικής δουλειάς τόσο μεμονωμένων οινοποιών όσο και του κλάδου συνολικότερα.

-Διαφήμιση-

«Οι ΗΠΑ είναι για την Ελλάδα η περισσότερο υποσχόμενη αγορά», τονίζει η Σοφία Πέρπερα, οινολόγος και διευθύντρια της εταιρείας «Αll about greek wine», που έχει αναλάβει μεγάλο τμήμα της προώθησης των ελληνικών κρασιών στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Εurostat, η αύξηση των πωλήσεων ελληνικού κρασιού στις ΗΠΑ και στον Καναδά την πενταετία 2010-2015 είναι της τάξης του 60%. Επίσης, η μέση τιμή πώλησης ενός λίτρου ελληνικού κρασιού στις ΗΠΑ παρουσιάζει αύξηση κατά 44%. Αυτό σημαίνει ότι η μέση τιμή ενός λίτρου κρασιού που εξάγεται στις ΗΠΑ είναι 4,73 ευρώ το λίτρο, ενώ η μέση τιμή της φιάλης που εξάγεται στη Γερμανία είναι 1,95 ευρώ.

Πάνω από 480 εστιατόρια και 520 κάβες της περιοχής της Νέας Υόρκης πουλάνε ελ­ληνικά κρασιά. «Είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι οι νέοι οινολόγοι έχουν αγκαλιάσει το ελληνικό κρασί και το προωθούν. Δείχνουν εμπιστοσύνη να το προτείνουν και τα εστιατόρια θέλουν να το συμπεριλάβουν στην κάβα τους», τονίζει η κα Πέρπερα. «Είναι άνθρωποι που αναζητούν συνέχεια κάτι καινούργιο και ενδιαφέρον και είναι ιδανικοί για να πουν την ιστορία του ελληνικού κρασιού στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών», συμπληρώνει. Μάλιστα, προσθέτει πως η ζήτηση σιγά-σιγά αυξάνεται και για τα λιγότερο γνωστά ελληνικά κρασιά από μικρά οινοποιεία.

Τα ελληνικά κρασιά προτείνονται, επίσης, από άρθρο στη «Vogue» ως μία από τις έξι επιλογές κρασιών (τρία εκ των οποίων γαλλικά), τα οποία πρέπει να δοκιμάσει κανείς. To «Wine Spectator» προτείνει στους αναγνώστες του να πιουν ελληνικό κρασί. Ποιο; Δεν έχει σημασία: «Δοκιμάσετε οποιοδήποτε άλλο ελληνικό κρασί, εκτός από τη ρετσίνα», προτρέπει. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως δεν πάνε πολλά χρόνια που το ελληνικό κρασί για τους ξένους σήμαινε απλά και αποκλειστικά ρετσίνα.

«Το πιο συνταρακτικό, όμως, γεγονός της περασμένης χρονιάς για μένα είναι ότι σε ανεξάρτητη έρευνα που υλοποίησε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Wine Market Council, περιγράφοντας τις τάσεις της οινικής αγοράς των ΗΠΑ, βγήκε ότι οι νέοι (οι millenials) ανέφεραν την Ελλάδα ως μια από τις πιθανές χώρες από τις οποίες, ήδη, αγοράζουν κρασί», τονίζει η κα Πέρπερα.

Είναι μόνο η αρχή

Ο Άγγελος Ιατρίδης, οινολόγος και συνιδιοκτήτης του Κτήματος Άλφα, είναι, φυσικά, πολύ χαρούμενος με το γεγονός ότι τα κρασιά του κτήματος βρίσκονται ανάμεσα στα 50 καλύτερα κρασιά των καλύτερων εστιατορίων στις ΗΠΑ. «Είμαστε στο μάτι της οινικής αγοράς και αυτό επιθυμεί κάθε οινοποιός για να προσπαθήσει να αποκτήσει παγκόσμια αναγνωρισιμότητα», λέει ο κ. Ιατρίδης.

Όμως, εξηγεί ότι αυτή η αναγνώριση, που είναι μόνο η αρχή, είναι αποτέλεσμα μεγάλης και επίμονης προσπάθειας. «Με διάφορα προγράμματα μας δόθηκαν την τελευταία δεκαετία τα εργαλεία και εμείς τα αξιοποιήσαμε, θέλω να πιστεύω, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για παράδειγμα, εγώ περνάω τουλάχιστον οκτώ εβδομάδες τον χρόνο στην Αμερική κι έχω οργώσει όλες τις πολιτείες», διηγείται.

Όπως επισημαίνει ο οινοποιός, «το σημαντικό είναι, κατ’ αρχάς, να βρεις διανομείς για να είσαι εκεί και, έπειτα, βέβαια, να μπεις στη λίστα κρασιών μεγάλων εστιατορίων. «Οι οινοχόοι τώρα προτείνουν στους πελάτες ελληνικά κρασιά και αυτό είναι μεγάλη πρόοδος», καταλήγει.

Χρειάζεται ακόμα δουλειά

Ο Πάρις Σιγάλας, ιδιοκτήτης του ομώνυμου κτήματος στη Σαντορίνη, έχει ταυτίσει το όνομά του με το Ασύρτικο και τη διάσημη πλέον «Σαντορίνη». «Τέτοιες διακρίσεις, όχι μόνο για εμάς, αλλά, γενικά, για τα ελληνικά κρασιά, προσθέτουν ένα λιθαράκι στο να αποκτήσει ο ελληνικός αμπελώνας τη θέση που του αξίζει παγκοσμίως. Για τη Σαντορίνη, χρειάζεται ακόμα δουλειά μέχρι να κατοχυρώσει ένα όνομα ως μεγάλο οινοπέδιο. Το δικό μας οινοποιείο ήταν πέρυσι ανάμεσα στα 100 καλύτερα της Αμερικής.

Έχουμε πετύχει να υπάρχει μεγάλη διείσδυση στις αγορές. Ειδικά στην Αμερική, παίζει μεγάλο ρόλο ένα άρθρο σε ένα περιοδικό και ο βαθμός που θα βάλει ένας έγκριτος άνθρωπος του κρασιού. Στις κάβες σε κάθε κρασί υπάρχει καρτελάκι με τον βαθμό που έχει βάλει διάσημος οινοκριτικός». H «ΥΧ» προσπάθησε να επικοινωνήσει και με τον Γ. Σκούρα αλλά δεν κατέστη δυνατόν.

Εξαγωγές κρασιού προς ΗΠΑ

 

ΣΕ ΕΥΡΩ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΛΙΤΡΑ

2011

7.148.053

1.762.386

2012

8.394.392

2.020.900

2013

7.973.579

1.957.200

2014

8.226.408

1.907.100

2015

10.511.891

2.218.700

Πηγή: Eurostat – KEOSOE

-Διαφήμιση-
vamvaki prasino skouliki