Η επίπτωση επιβολής δασμών στους ευρωπαϊκούς οίνους από τις ΗΠΑ ποικίλει ανάλογα με τη χώρα και την επιχείρηση

-Διαφήμιση-

Η Rabobank υπολογίζει μεταξύ 10 και 15% την αύξηση της τιμής των οίνων στον καταναλωτή μετά την αύξηση των δασμών στις ΗΠΑ.

Η αύξηση κατά 25% των δασμών από τις ΗΠΑ σε ορισμένα ευρωπαϊκά κρασιά πριν από περίπου ένα μήνα ανησυχεί πολλούς φορείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Σύμφωνα με ανάλυση της Rabobank, θα αφορά μόνο το 13% των οίνων που καταναλώνονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι Γάλλοι, Ισπανοί, Γερμανοί και Βρετανοί εξαγωγείς αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα από τις 18 Οκτωβρίου: την εφαρμογή νέου δασμολογίου αυξημένου κατά 25%. Η Rabobank δημοσίευσε ανάλυση για να διευκρινίσει την επίδραση αυτής της αύξησης ανάλογα με τη χώρα προέλευσης των οίνων καθώς και το μέγεθος των εταιρειών. Συμπέρασμα: Το αποτέλεσμα ποικίλλει ανάλογα με τη χώρα και τη δομή της εταιρείας.

Όσον αφορά την προέλευση των οίνων. ο αντίκτυπος διαφέρει αφού διπλασιάζεται μεταξύ της Γαλλίας και της Ισπανίας στις τιμές λιανικής. Η Rabobank εκτιμά ότι η τιμή των γαλλικών κρασιών στο στάδιο της λιανικής πώλησης θα αυξηθεί κατά $ 2,42 ανά λίτρο έναντι 1,30 δολαρίων για τα ισπανικά κρασιά. Συνολικά, το 60% της αξίας των γαλλικών και ισπανικών οίνων που εισάγονται στις ΗΠΑ θα επηρεαστεί από την αύξηση των δασμών.

Η Αγγλία και η Γερμανία ανησυχούν ελάχιστα

Για τους Βρετανούς επιχειρηματίες, οι οποίοι είναι πιο εξειδικευμένοι στην εξαγωγή σούπερ premium κρασιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, η αύξηση θα μπορούσε να ανέλθει σε 15,70 δολάρια ανά λίτρο. Μόνο 15.700 κιβώτια κρασιού εξήχθησαν από το Ηνωμένο Βασίλειο κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, έναντι περισσότερων από 8 εκατομμυρίων για τη Γαλλία και 2.2 εκατομμυρίων από την Ισπανία, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η ολλανδική τράπεζα. Οι Βρετανοί επιχειρηματίες πωλούν επίσης κρασιά εξαιρετικής ποιότητας από τη Γαλλία ή την Ισπανία.

Ομοίως, το 90% των γερμανικών οίνων θα επηρεαστεί από την αύξηση των δασμών, το μερίδιο της αμερικανικής αγοράς των οποίων σε σύγκριση με το σύνολο των γερμανικών εξαγωγών δεν υπερβαίνει το 10% της αξίας, έναντι 18% για τη Γαλλία και 12% για την Ισπανία.

Οι προμηθευτές υποχρεούνται να μεταβιβάσουν μέρος της αύξησης

Επιπλέον, η δομή κάθε εταιρείας θα καθορίσει την οικονομική της αντίσταση στην αύξηση των τιμολογίων. “Οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες οινοποιίας που εξάγουν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να υποστούν μια απόκλιση όσον αφορά τη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία”, σημειώνει η ανάλυση. “Αλλά γενικά, αυτοί οι παίκτες είναι αρκετά διαφοροποιημένοι ώστε είναι σε θέση να αναθεωρήσουν το χαρτοφυλάκιό τους και το επιχειρηματικό μίγμα τους, επιτρέποντάς τους να ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπό”.

Για τις μικρές επιχειρήσεις, η αντιμετώπιση της αύξησης των δασμών θα είναι πιο δύσκολη. Η ελκυστικότητα της αγοράς των ΗΠΑ έχει ενθαρρύνει πολλές εταιρείες να την ευνοούν σε βάρος άλλων προορισμών και το βάρος των Ηνωμένων Πολιτειών έχει γίνει δυσανάλογο στο “μίγμα των αγορών στόχων”. “Η βιωσιμότητά τους θα μπορούσε να τεθεί υπό πίεση”, αναφέρει η τράπεζα.

Περικοπή των περιθωρίων ή μεταβίβαση της αύξησης;

Από την πλευρά των καταναλωτών, η Rabobank πιστεύει ότι «δεδομένης της αφθονίας των εναλλακτικών λύσεων στην αγορά, ο μέσος καταναλωτής δεν θα χάσει την γκάμα επιλογών του αν δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει τις αυξήσεις των τιμών». Οι εξαγωγείς, από την πλευρά τους, θα πρέπει να επιλέξουν μεταξύ της απορρόφησης της αύξησης ή της μεταβίβασής της στους άλλους κρίκους της αλυσίδας, με κίνδυνο να χάσουν μερίδιο αγοράς και ακόμη και για τη Γαλλία να αποδεχθεί για άλλη μια φορά τη φήμη της ως ακριβής παραγωγού χώρα. “Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της αύξησης των δασμών, οι εξαγωγείς οίνων αναμφισβήτητα θα πρέπει να μεταβιβάσουν τουλάχιστον ένα μέρος αυτών στους εισαγωγείς και τελικά στους καταναλωτές”.

+ 10 έως 15% κατά μέσο όρο σε τιμές

Αποτέλεσμα: “Στις περισσότερες περιπτώσεις, εκτιμούμε ότι αυτό μπορεί να αντιπροσωπεύει αύξηση της τιμής σε λιανικό επίπεδο κατά 10 έως 15%.” Ορισμένοι έμποροι θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την ανοχή του 0,5% για τον αλκοολικό τίτλο που αναγράφεται στην ετικέτα ώστε να μην υπερβούν το όριο του 14% ή να κάνουν μια μετάβαση προς το χύμα. Αλλά η Rabobank πιστεύει ότι “για τα περισσότερα κρασιά, η αύξηση των τιμών ή η απορρόφηση της αύξησης είναι αναπόφευκτη, υπονομεύοντας τις πωλήσεις και τα περιθώρια κέρδους”. Ανεξάρτητα από την επιλογή που θα κάνουν, “οι νέες τιμές θα μπορούσαν ενδεχομένως να οδηγήσουν σε αναθεώρηση επιχειρηματικών μοντέλων για ορισμένες εταιρείες”.