Επιστροφή στην κανονικότητα για το φιστίκι Αιγίνης μετά τη δύσκολη περσινή χρονιά

Σε μια καλή χρονιά ελπίζουν οι φιστικοπαραγωγοί της Αίγινας, με τη φετινή συγκομιδή να αναμένεται πρώιμη. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Φιστικοπαραγωγών του νησιού, Νίκος Σταμπουλής, είναι ακόμα νωρίς για εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά τις τιμές, οι οποίες θα διαμορφωθούν λίγο πριν από την έναρξη της παραγωγής, δηλαδή το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου.

«Η φετινή χρονιά εξελίσσεται ικανοποιητικά και φαίνεται ότι επιστρέφουμε στην κανονικότητα, αφού πέρυσι η παραγωγή μας ήταν σχεδόν μηδενική. Εκτιμούμε ότι η σοδειά του 2017 θα κυμανθεί στους 500 τόνους. Μικροπροβλήματα με τον καιρό, αλλά και κάποιες ασθένειες υπήρξαν, αλλά δεν ήταν τέτοια που να μας προβληματίσουν. Φέτος, το φιστίκι Αιγίνης θα είναι πρώιμο (η συγκομιδή θα ξεκινήσει περίπου στις 20/8, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου)», αναφέρει ο πρόεδρος του ΑΣ.

Σε ερώτησή μας σχετικά με τις τιμές, ο κ. Σταμπουλής αναφέρει ότι ακόμα είναι νωρίς για εκτιμήσεις. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, πέρσι οι τιμές παραγωγού λόγω της μεγάλης έλλειψης προϊόντος έφτασε στα 8,50 ευρώ το κιλό. Σε μια κανονική χρονιά, όμως, όπως για παράδειγμα το 2015, οι τιμές κυμαίνονται μεταξύ των 7,30-7,50 ευρώ το κιλό.

Όσον αφορά τις εξαγωγές, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Φιστικοπαραγωγών Αίγινας, μας εξηγεί ότι παρά τις παραγγελίες και το ενδιαφέρον που υπάρχει, ο συνεταιρισμός αδυνατεί να δεσμευτεί, αφού υπάρχουν μεγάλες αυξομειώσεις στην παραγωγή από χρονιά σε χρονιά, με αποτέλεσμα να υπάρχει πάντα ο κίνδυνος αδυναμίας πραγματοποίησης των εξαγωγών. Για τον λόγο αυτόν, το μεγαλύτερο μέρος του φιστικιού Αιγίνης διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά.

Επίσης, ο κ. Σταμπουλής, μιλώντας στην «ΥΧ», αναφέρθηκε και στο θέμα της πώλησης του προϊόντος χωρίς τιμολόγια. «Όπως σε όλα τα αγροτικά προϊόντα έτσι και στο φιστίκι, είναι πολύ έντονο το πρόβλημα της μαύρης διακίνησης. Αυτό οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στη δυσβάσταχτη για τους παραγωγούς φορολογία. Αυτό, όμως, δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στον συνεταιρισμό μας, αφού εμείς πουλάμε και διακινούμε μόνο με τιμολόγια. Για να λυθεί αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να υπάρξει βελτίωση του φορολογικού πλαισίου. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος».