Έρευνα: Η κρίση του κόστους ζωής αλλάζει τις προτεραιότητες των καταναλωτών σε όλο τον πλανήτη

Καθώς η κρίση του κόστους ζωής καθιστά δυσπρόσιτα ακόμη και τα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θέτουν στο επίκεντρο των επιλογών τους τον παράγοντα της οικονομικής προσιτότητας, σύμφωνα με νέα καταναλωτική έρευνα της ΕΥ, «Future Consumer Index».

Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν δείχνουν μια σαφή μεταστροφή των καταναλωτικών προτεραιοτήτων υπέρ του κριτηρίου της «οικονομικής προσιτότητας», απομακρύνοντας την προσοχή από αυτό της «βιωσιμότητας». Παρότι σε ορισμένους τομείς οι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για τη βιωσιμότητα, η συνολική εικόνα υποδεικνύει μείωση των ανησυχιών σε αυτό το πεδίο, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο εστιάζουν στο πώς θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν οικονομικά.

Η έρευνα, η οποία απευθύνθηκε σε 21.000 καταναλωτές από 27 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας, της Γαλλίας, της Βραζιλίας, της Νότιας Αφρικής και της Μ. Βρετανίας, διαπίστωσε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (σ.σ. το 94%) ανησυχεί για το αυξανόμενο κόστος ζωής. Όσον αφορά την κατηγορία των τροφίμων, το 79% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι τιμές τους έχουν αυξηθεί τους τελευταίους 3-4 μήνες. Ως εκ τούτου, η οικονομική προσιτότητα αποτελεί πλέον την κορυφαία προτεραιότητα για το 35% των ερωτηθέντων, από 25% τον Οκτώβριο του 2022.

Μεταξύ των πέντε καταναλωτικών προτεραιοτήτων, το σύνθημα «πρώτα ο πλανήτης» σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση, ολισθαίνοντας στο 16% από 25%. Η τάση ήταν ιδιαίτερα εμφανής στην Κίνα, τη δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη χώρα στον κόσμο, όπου το σύνθημα «πρώτα ο πλανήτης» κατρακύλησε από το 35% στο 18%. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το σύνθημα «πρώτα ο πλανήτης» παρέμεινε πάνω από τα «πρώτα η κοινωνία» και «πρώτα η εμπειρία», αλλά δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί τα «πρώτα η υγεία» και «πρώτα η οικονομική προσιτότητα» στις προτεραιότητες των καταναλωτών.

Όσον αφορά την Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία και η Φινλανδία είδαν τη μεγαλύτερη μείωση της ανησυχίας των καταναλωτών σχετικά με τη βιωσιμότητα, όπως δήλωσε στο FoodNavigator η Kristina Rogers της EY. «Για παράδειγμα, οι Βρετανοί ερωτηθέντες που στρέφονται σε βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις έχουν μειωθεί από το 56% στο 50%, ενώ όσοι λαμβάνουν αποφάσεις για τις αγορές τους με βάση τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις έχουν μειωθεί από το 56% στο 51%», αναφέρει.

«Εκείνοι που πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να διασφαλίσουν ότι όλοι οι προμηθευτές τους πληρούν υψηλά πρότυπα, όσον αφορά τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρακτικές, έχουν μειωθεί από 76% σε 67%».

Αντίστοιχη είναι η πτώση του ενδιαφέροντος και στις Σουηδία και Φινλανδία. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι το μόνο το 83% των Σουηδών ερωτηθέντων ανακυκλώνει ή επαναχρησιμοποιεί συσκευασίες, από 88% την ίδια περίοδο πέρυσι. Ομοίως, το 62% των Φινλανδών ερωτηθέντων προσπαθεί ενεργά να μειώσει τις εκπομπές, από 70%».