Πράσινο φως για το νέο αγροτικό νομοσχέδιο στην Γαλλία

agrotis-sto-xorafi
  • Στόχος η ενίσχυση του εισοδήματος των παραγωγών
  • Για «χαμένη ευκαιρία» κάνουν λόγο γαλλικές αγροτικές οργανώσεις

Την έγκριση του γαλλικού Κοινοβουλίου πήρε πριν από μερικές ημέρες το νέο αγροτικό νομοσχέδιο της χώρας, το οποίο στοχεύει στη βελτίωση της θέσης και του εισοδήματος των αγροτών, ρυθμίζοντας τις ελάχιστες τιμές και περιορίζοντας το καθεστώς προσφορών των σούπερ μάρκετ.

Οι υποστηρικτές του νομοσχεδίου θεωρούν ότι αυτό δίνει περισσότερη δύναμη στα χέρια των αγροτών, οι οποίοι θα έχουν ισχυρότερο λόγο τόσο στην τιμολόγηση των προϊόντων τους όσο και στους λοιπούς συμβατικούς όρους στις συναλλαγές με τους εμπόρους. Το ύψος της τιμής πώλησης των προϊόντων των παραγωγών θα καθορίζεται από διεπαγγελματικές οργανώσεις και θα απαγορεύεται στους εμπόρους λιανικής να πωλούν προϊόντα κάτω του κόστους –συν ένα περιθώριο του 10%– στον προμηθευτή. Επίσης, οι εκπτώσεις θα περιορίζονται στο 34% της αξίας ενός προϊόντος, αφαιρώντας ένα μεγάλο ποσοστό της πίεσης που ασκείται στους παραγωγούς.

Επιπλέον, το νέο νομοσχέδιο αποσκοπεί στην προώθηση των τοπικών προϊόντων, των πρακτικών βιολογικής γεωργίας και καλής διαβίωσης των ζώων, εξαλείφοντας την εκτροφή ωοπαραγωγών ορνίθων σε κλουβιά, υποστηρίζοντας τη βιντεοπαρακολούθηση στα σφαγεία και επιβάλλοντας κυρώσεις για την κακομεταχείριση των ζώων. Έως το 2022, στόχος είναι η προμήθεια τοπικών προϊόντων στον τομέα της δημόσιας εστίασης να ανέρχεται στο 50%, εκ των οποίων το 20% θα είναι βιολογικά. Μέχρι την ίδια χρονιά, οι ρυθμιστικές αρχές της Γαλλίας επιθυμούν το 15% της αγροτικής γης της χώρας να έχει πιστοποιηθεί για βιολογική καλλιέργεια.

Παρά τους φιλόδοξους στόχους που θέτει, το νομοσχέδιο έχει ήδη δεχθεί έντονη κριτική τόσο από τη βιομηχανία λιανικής όσο και από τους αγρότες. Σύμφωνα με τον Michel-Edouard Leclerc, διευθύνοντα σύμβουλο της ομώνυμης γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ (Leclerc), το νέο κανονιστικό πλαίσιο θα οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών σε περίπου 3.000 προϊόντα, τα περισσότερα από τα οποία δεν είναι αγροτικά και δεν κατασκευάζονται στη Γαλλία, όπως τα αναψυκτικά της Coca Cola και η Nutella. Όπως δήλωσε ο κ. Leclerc στην εφημερίδα Le Parisien, τα μέτρα δεν θα επιτύχουν τον πρωταρχικό στόχο βελτίωσης του αγροτικού εισοδήματος. Στο ίδιο μήκος κύματος, η Συνομοσπονδία Επιχειρήσεων και Επιχειρηματιών της Γαλλίας (FEEF) τονίζει ότι η αύξηση της προτεινόμενης τιμολόγησης στην πραγματικότητα θα «αποδυναμώσει» τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επειδή θα ωθήσει τους λιανοπωλητές προς τις πολυεθνικές εταιρείες.

Την παραπάνω άποψη ενστερνίζεται το μεγάλο αγροτικό συνδικάτο Confédération Paysanne, το οποίο κάνει λόγο για «χαμένη ευκαιρία». Το γαλλικό συνδικάτο θεωρεί ότι το νομοσχέδιο «αποτυγχάνει να αυξήσει το αγροτικό εισόδημα και να αποκαταστήσει τον συσχετισμό δυνάμεων στην αλυσίδα εφοδιασμού».