Τις ιδιαιτερότητες των φορτηγών σχετικά με τη ρύπανση τονίζουν οι κατασκευαστές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναπτύσσει νέα πρότυπα για ασφαλείς χώρους στάθμευσης φορτηγών στην Ευρώπη για να εξασφαλίσει καλές συνθήκες ανάπαυσης για τους Ευρωπαίους οδηγούς φορτηγών.

Ωστόσο, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και δεδομένης της επείγουσας ανάγκης να μειωθούν δραστικά οι εκπομπές CO2 -στον τομέα των οδικών μεταφορών- για να επιτευχθεί η αναγκαία ουδετερότητα στο κλίμα το 2050, η Επιτροπή προτείνει νέα πρότυπα τα οποία, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, δεν λαμβάνουν υπόψη τις μελλοντικές ανάγκες των φορτηγών μηδενικών εκπομπών. Πρόκειται για τη νέα γενιά φορτηγών που τώρα εξελίσσονται και κατασκευάζονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Κοινό τους γνώρισμα είναι η αποκλειστική χρήση ισχυρών ηλεκτροκινητήρων για την κίνησή τους. Αυτές οι μονάδες παραγωγής ενέργειας τροφοδοτούνται από ηλεκτρισμό που είναι αποθηκευμένος στις μπαταρίες. 

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ένωσε τις δυνάμεις της με 28 άλλους ενδιαφερόμενους -από περιβαλλοντικές ΜΚΟ έως φορείς εκμετάλλευσης μεταφορών- για να συντάξει μια επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εκπροσώπους των κρατών-μελών της ΕΕ, με την οποία εκφράζει αυτές τις ευρείες ανησυχίες.

CO2 από βαρέα οχήματα

Τα σύγχρονα ευρωπαϊκά επαγγελματικά οχήματα είναι κατά ένα τρίτο πιο οικονομικά στη κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με την κατανάλωση που είχε καταγραφεί πριν από 30 χρόνια. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα σύγχρονα ευρωπαϊκά επαγγελματικά οχήματα παράγουν λιγότερη ποσότητα ανά τόνο σε σχέση με τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτή η σημαντική μείωση στις εκπομπές, συνοδεύτηκε από δραστικές μειώσεις των αερίων NOx και των σωματιδίων. Η προσπάθεια που καταβάλλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς , συνέβαλε καθοριστικά στο περιορισμό της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από επικίνδυνους ρύπους που ευθύνονται και για την κλιματική αλλαγή

Οποιαδήποτε στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών CO2 από βαρέα οχήματα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα βασικά χαρακτηριστικά των φορτηγών, αναφέρει η ACEA, π.χ. το σχήμα των οχημάτων, το οποίο εξαρτάται από την καθημερινή αποστολή τους. Κανένα φορτηγό είτε επαγγελματικό όχημα δεν είναι ίδιο με κάποιο άλλο, στον τομέα των ρύπων. Ο ίδιος κινητήρας που χρησιμοποιείται για ένα φορτηγό είτε για ένα τρακτέρ, εκπέμπει ποσότητες CO2, ανάλογα με τις συνθήκες χρήσης, το φορτίο και το γεωγραφικό ανάγλυφο.

Η πολιτική για τη μείωση των ρύπων CO2 πρέπει να στοχεύει στην ανάπτυξη μεθόδων που καλύπτουν τις μεγάλες διαφορές στα οχήματα και τις αποστολές. Για το σκοπό αυτό, η ACEA ενθαρρύνει τη χρήση ενός εργαλείου προσομοίωσης υπολογιστών που βασίζεται σε δεδομένα πραγματικής χρήσης που αντικατοπτρίζουν τις εκπομπές που παράγονται υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Τα φορτηγά και τα λεωφορεία είναι οικονομικά αγαθά. Η αποδοτικότητα καυσίμου είναι βασικό στοιχείο στην απόφαση αγοράς, καθώς το καύσιμο αντιπροσωπεύει το 30% του κόστους λειτουργίας – σχεδόν το ίδιο με το κόστος απασχόλησης των οδηγών. Υπήρξε λοιπόν μια σαφής επιχειρηματική υπόθεση για ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου για δεκαετίες.

Η τεχνολογία των οχημάτων είναι σημαντική, αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την ποσότητα των ρύπων που εκπέμπουν. Η ACEA, επισημάνει τον ρόλο της βελτιωμένης ροής κυκλοφορίας, της έξυπνης και καλύτερης υποδομής, της προσαρμογής της εφοδιαστικής αλυσίδας στο μέγεθος και στις διαστάσεις του οχήματος, της διαθεσιμότητας εναλλακτικών καυσίμων και της καλύτερης συνεργασίας μεταξύ των τρόπων μεταφοράς.

Υπάρχουν επίσης πολλά πράγματα που μπορούν να κάνουν οι οδηγοί φορτηγών για να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου και να περιοριστούν οι ρύποι, όπως η σωστή πίεση των ελαστικών, η σωστή χρήση του οχήματος σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και η βέλτιστη εκπαίδευση των οδηγών. Σε συνδυασμό, όλα αυτά τα μέτρα μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε μόνιμα κέρδη κατανάλωσης καυσίμου και μειώσεις CO2 κατά 3% έως 5%, λένε οι κατασκευαστές.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ