ΙΕΛΚΑ: Εξακολουθούν για τρίτο μήνα να μειώνονται οι τιμές σε προϊόντα των σούπερ μάρκετ
«Αρνητικό» πληθωρισμό στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ για τρίτο συνεχή μήνα καταγράφει το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας που πραγματοποίησε για την πορεία των τιμών, τον Ιούλιο του 2024 έναντι του αντίστοιχου περσινού.
Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στα τέλη Ιουλίου αφορούν αποκλειστικά το κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κατά την προαναφερθείσα περίοδο, με τα συμπεράσματα της έρευνας να βασίζονται στην ανάλυση επί του συνόλου των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.
Οι τιμές των προϊόντων εμφανίζονται μειωμένες κατά 1,56% κατά μέσο όρο εν συγκρίσει με εκείνες του περασμένου Ιουλίου, με την καθαρή μείωση που παρουσιάζει ο δείκτης εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να συνεχίζει την αρνητική τάση που κατέγραφε τους δύο προηγούμενους μήνες (κατά -1,92% τον Ιούνιο και κατά 1,25% τον Μάιο).
Μειώσεις για περισσότερες από τις μισές κατηγορίες
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες προϊόντων, 13 από τις 23 καταγράφουν μείωση τιμών, όπως σημειώνεται. Πιο συγκεκριμένα, μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν στις εξής κατηγορίες τροφίμων: Τα νωπά φρούτα και λαχανικά μειώθηκαν κατά 7,34%, οι βρεφικές και παιδικές τροφές κατά 3,72% και τα τυροκομικά κατά 3,38%. Ως προς τις υπόλοιπες κατηγορίες ειδών με τις μεγαλύτερες μειώσεις, εκεί εντάσσονται τα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού (-6,77%), τα χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-6,32%) και οι τροφές και τα είδη κατοικίδιων (-5,19%).
Αντίστροφα, νωπά ψάρια και θαλασσινά (+5,9%), ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+5,11%), τρόφιμα παντοπωλείου (+3,65%), οινοπνευματώδη ποτά (+3,21%) και μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη (+3,01%) ήταν οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Εποχική ζήτηση του καλοκαιριού, καθώς και υψηλότερες διεθνείς τιμές σε πρώτες ύλες όπως το κακάο και η ζάχαρη μαζί με άλλα κόστη παραγωγής, εκτιμάται ότι επηρέασαν την εικόνα στα περισσότερα από αυτά τα είδη.
Οι καλύτερες, συγκριτικά με το 2023, καιρικές συνθήκες που επικράτησαν το τρέχον έτος, αλλά και η εποχικότητα (ενδεικτικά στα νωπά φρούτα και λαχανικά καταγράφεται μείωση τιμών υψηλότερη του 10%), φαίνεται πως συμβάλλουν στη σταθεροποίηση ή στην αποκλιμάκωση των τιμών, σε συνδυασμό με τις οικονομίες κλίμακας που χαρακτηρίζουν τις μεγάλες αλυσίδες και τον μεγάλο όγκο προϊόντων που διακινούν, ενώ τον δικό της ρόλο διαδραματίζει και η άνοδος στα μερίδια πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Στο ίδιο πλαίσιο, θεωρείται ότι συνέβαλαν και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις.
Ταυτόχρονα, και στη μεγάλη διεθνή εικόνα, η αγορά έδειξε ομαλοποίηση, το ίδιο και η πορεία των τιμών στις πρώτες ύλες, με τους διεθνείς δείκτες πρώτων υλών στα τρόφιμα να καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.