Ισπανία: Το πιο ακριβό «καλάθι του καταναλωτή» των τελευταίων 34 χρόνων – Αυξήσεις στο 95% των προϊόντων

A customer wearing a face mask waits to buy vegetables at the Maravillas market in Madrid, Thursday, May 12, 2022. Russia's war in Ukraine has accelerated inflation across Europe, with prices for energy, materials and food surging at rates not seen for decades. Inflation is expected to hit nearly 7% this year in the 27-nation EU and is contributing to slowing growth forecasts. (AP Photo/Manu Fernandez)

Οι Ισπανοί καταναλωτές διαμαρτύρονται και δικαίως. Το 95% των βασικών προϊόντων που γεμίζουν το κλασικό “καλάθι του καταναλωτή” είναι το ακριβότερο των τελευταίων 34 χρόνων σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποιεί ο Οργανισμός Καταναλωτών και Χρηστών  (OCU).

Ο οργανισμός ανέλυσε 173.392 τιμές σε 1.180 σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων σε όλη την Ισπανία για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι τιμές αυξήθηκαν κατά 15,2% κατά μέσο όρο.

Ακόμα και οι τιμές στα αποκαλούμενα “φθηνά σούπερ μάρκετ” αυξήθηκαν κατά 16,4% από το 2021. Για πρώτη φορά, όλες ανεξαιρέτως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανέβασαν τις τιμές.  Είναι οι μεγαλύτερες αυξήσεις στα 34 χρόνια της ύπαρξης του ελεγκτικού Οργανισμού.

Όπως επισημαίνουν δεν έχουν όλα τα προϊόντα την ίδια άνοδο. Το ηλιέλαιο αυξήθηκε κατά 118% – προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία-, παρά το γεγονός ότι έχει πέσει από τις τιμές ρεκόρ που έφτασε την περασμένη άνοιξη. Ακολουθούν τα cupcakes και η μαργαρίνη (75%) ενώ οι μπανάνες, τα ζυμαρικά, το ελαιόλαδο και το αλεύρι εμφανίζουν αυξήσεις 50% και άνω. Διατηρούνται επίσης οι έντονες αυξήσεις στα γαλακτοκομικά, το κοτόπουλο, τα ζυμαρικά και το ρύζι όπου ο μέσος όρος των αυξήσεων είναι 5,4%.

Συγκεκριμένα όπως προκύπτει από την έρευνα του OCU οι αυξήσεις διαμορφώνονται ως εξής:

Ηλιέλαιο (118%),Cupcakes (75%), μαργαρίνη (75%), μπανάνες (64%), ζυμαρικά (56%), ελαιόλαδο (53%), αλεύρι (50%) και αβγά (47%).

Σαφώς, οι τιμές στα προϊόντα που εμφανίζουν άνοδο είναι πολύ περισσότερες από αυτές που πέφτουν: 64% έναντι 36%, σύμφωνα με τη μελέτη που έγινε για τους θερινούς μήνες. Σε αυτό το τελευταίο ποσοστό είναι προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία υγιεινής (σαμπουάν -5%) και φρούτα (αβοκάντο -10%, ακτινίδιο -6%).

Ωστόσο, σημειώθηκε μεγαλύτερη πτώση σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, κυρίως σε φρούτα και λαχανικά εποχής  και ηλιέλαιο. Ο μέσος όρος των μειώσεων κατά τους θερινούς μήνες ανέρχεται σε 7,3%.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ