Ισχυρό brand σε Δράμα και Ξάνθη η Κόκκινη Φυλή βοοειδών

Το εξαιρετικό κλίμα στην ορεινή Ξάνθη και στη Δράμα ευνοεί την εκτροφή των βοοειδών, κάτι που αποτυπώνεται στην ποιότητα του κρέατος και στα πολύ ευνοϊκά σχόλια που λαμβάνουν οι παραγωγοί από τους πελάτες τους. Με στόχο την περαιτέρω βελτίωση του παραγόμενου κρέατος, αλλά και τη δημιουργία ενός brand που θα επιτρέψει στους κτηνοτρόφους να μείνουν στον τόπο τους και να συνεχίσουν την ενασχόληση, ξεκίνησε το έργο Mountain Meat.

Η νέα πρωτοβουλία χρηματοδοτείται από το Μέτρο 16 «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ», στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014–2020, και ειδικότερα από το Υπομέτρο 16.1–16.2 «Ίδρυση και Λειτουργία Επιχειρησιακών Ομάδων της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας για την Παραγωγικότητα και τη Βιωσιμότητα της γεωργίας». Επικεφαλής εταίρος του έργου είναι η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, ενώ το αντικείμενό του αφορά τη διαχείριση της Κόκκινης Φυλής βοοειδών της ορεινής περιοχής των δύο νομών, μέσω ψηφιακών τεχνολογιών διαχείρισης βοσκότοπων.

Στόχος είναι η παραγωγή κρέατος από γηγενείς και ελευθέρας βοσκής φυλές των ορεινών περιοχών της Ξάνθης και της Δράμας, με τέτοιον τρόπο, ώστε να αναδειχθεί σε brand υψηλής προστιθέμενης αξίας για τις αγορές των αστικών κέντρων.

Εταίροι

Στους εταίρους του Mountain Meat συμμετέχουν το Εργαστήριο Λιβαδικής Οικολογίας του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι εταιρείες ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης και Agromet IKE, ο Κτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Μύκης και διάφορες κτηνοτροφικές μονάδες. Στην πρώτη συνάντηση, η οποία έλαβε χώρα πρόσφατα, πραγματοποιήθηκε η γνωριμία των μελών του Τμήματος Δασολογίας με τους παραγωγούς του Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Μύκης και των περιοχών που δραστηριοποιούνται οι συμμετέχουσες κτηνοτροφικές μονάδες.

Ο Μετίν Κάλφα είναι μέλος στο ΔΣ του συνεταιρισμού, το οποίο αριθμεί 15 μέλη-παραγωγούς βοοειδών στη Μύκη και επιχειρεί να δημιουργήσει προοπτική στο επάγγελμα του κτηνοτρόφου σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. «Το πρόγραμμα αφορά κυρίως τις κρεατοπαραγωγικές φυλές. Προσπαθούμε να φέρουμε στην αγορά τις δικές μας αυτόχθονες, την κόκκινη ελληνική που έχουν οι περισσότεροι κτηνοτρόφοι και τη βραχυκερατική, τις οποίες εκτρέφουμε», εξηγεί.

Η εκτροφή αυτόχθονων φυλών συμβαδίζει με την ευζωία των ζώων, κάτι το οποίο αποτυπώνεται στον τρόπο ζωής των ζώων που εκτρέφουν τα μέλη του συνεταιρισμού. Ο κ. Κάλφα σημειώνει ότι ορισμένοι κτηνοτρόφοι έχουν πιο παραγωγικές βοσκές, ενώ άλλοι αναγκάζονται να σιτίζουν τα ζώα και στον στάβλο. Στο αγρόκτημα Κάλφα εκτρέφουν 50 αγελάδες και μαζί με τα μοσχαράκια αριθμούν 100 κεφάλια.

Να αυξηθεί η ζήτηση ελληνικού κρέατος

Ως νέος άνθρωπος που αγωνιά να δημιουργήσει μια ευκαιρία για τον ίδιο και τους συναδέλφους του, ο κ. Κάλφα περιγράφει τις προσδοκίες που τρέφει για το Mountain Meat. «Μέσω του προγράμματος, θα επιδιώξουμε το ποιοτικά παραγόμενο κρέας να βρει θέση στην αγορά και στις επιλογές των καταναλωτών, με σκοπό να αυξηθεί η ζήτηση σε ντόπιο ελληνικό κρέας και όχι σε εισαγόμενο. Να μπορέσουμε να παραγάγουμε ποιοτικό κρέας για τους καταναλωτές μας και να πληρωνόμαστε».

Ο κ. Κάλφα θέτει και μια άλλη σημαντική παράμετρο, η οποία σχετίζεται με την αδυναμία του καταναλωτή να καταβάλει το αντίτιμο για ποιοτικό κρέας. Παράλληλα με τη δύσκολη χρονικά συγκυρία για την ευρωστία του καταναλωτή, ο ίδιος θίγει τις ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τόπος, καθώς οι παραγωγοί βιώνουν την εγκατάλειψη, με αποτέλεσμα οι συνομήλικοί του να μεταναστεύουν.

«Πολλοί εγκαταλείπουν την εργασία στον πρωτογενή τομέα, τόσο στην Ξάνθη όσο και πανελλαδικά. Οι νέοι δεν ασχολούνται με τη γεωργία ή την κτηνοτροφία». Εκείνος, όχι μόνο εργάζεται μαζί με τον πατέρα του, συνεχίζοντας την παράδοση, αλλά σπούδασε και Ζωική Παραγωγή στο ΤΕΙ Θεσσαλίας, ώστε να αποκτήσει την ανάλογη τεχνογνωσία και να στηρίξει την οικογενειακή επιχείρηση. Γι’ αυτό τονίζει ότι «η επιλογή έγινε από αγάπη και όχι από υποχρέωση».

Εξοικείωση με την τεχνολογία

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει συνολικά τρία χρόνια. Μέσα σε αυτό το διάστημα, από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή θα επιδιώξουν, μεταξύ άλλων, την εξοικείωση του κτηνοτρόφου με την τεχνολογία.

«Θα προσπαθήσουμε να φέρουμε την ιχνηλασιμότητα του προϊόντος στον καταναλωτή, προκειμένου να γνωρίζει την αφετηρία και όλη τη διαδρομή του μέχρι το ράφι ή το τραπέζι του εστιατορίου. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να κερδίσουμε την προστιθέμενη αξία του προϊόντος. Διαφορετικά, δεν βγαίνουν τα έξοδα παραγωγής, η κτηνοτροφία στον τόπο μας καταρρέει. Θέλουμε να παραμείνουμε στον τόπο μας και να μη χρειαστεί να μεταναστεύσουμε στο εξωτερικό. Εάν φύγουν οι νέοι, δεν υπάρχει μέλλον», τονίζει. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Μετίν Κάλφα αναφέρει ότι, προς το παρόν, οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα δεν έχουν επαρκείς ποσότητες για να σκεφτούν τις εξαγωγές, άρα απευθύνονται κυρίως στην ελληνική αγορά. Ο ίδιος έχει σχέδια, αλλά είναι συγκρατημένος, γιατί αναγνωρίζει ότι η ακρίβεια έχει επηρεάσει σημαντικά το καλάθι του ελληνικού νοικοκυριού. Προς το παρόν, οι παραγωγοί αναζητούν εκείνο το target group που θα μπορέσει να πληρώσει την πραγματική αξία του προϊόντος.