Κ. Γκιουλέκας, υφυπουργός Εσωτερικών: «Όραμά μας μια Θεσσαλονίκη που θα πρωταγωνιστεί ανάμεσα στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις»
Τους βασικούς άξονες, στους οποίους ακουμπά το όραμα της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, παρουσίασε ο νέος υφυπουργός Εσωτερικών, Κώστας Γκιουλέκας, με αρμοδιότητα στη Μακεδονία και τη Θράκη. Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε συνέντευξή του στην «ΥΧ», η Θεσσαλονίκη δεν ανταγωνίζεται την Αθήνα, αντίθετα θέλει να πρωταγωνιστεί ανάμεσα στις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ενώ, όπως τονίζει, «εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι να σηκώσουμε τη Μακεδονία και τη Θράκη πιο ψηλά».
Εδώ και λίγο καιρό, είστε ο νέος υφυπουργός Εσωτερικών με αρμοδιότητα στη Μακεδονία και τη Θράκη. Ξεκινήσατε δυναμικά, με μπαράζ συσκέψεων και συντονισμό φορέων υπουργείων για την καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης, της Μακεδονίας και της Θράκης. Βλέπετε να λειτουργεί η επικοινωνία με τους θεσμικούς φορείς, με στόχο πάντα την οικονομική και περιφερειακή σύγκλιση με το κέντρο;
Το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης (ΥΜΑΘ), μέσα στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Εσωτερικών, που έχουμε κάνει με τον υπουργό των Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο, αποτελεί το μοναδικό κυβερνητικό κλιμάκιο στη Βόρεια Ελλάδα και, ως εκ τούτου, διαδραματίζει έναν συντονιστικό ρόλο με όλα τα υπουργεία και τους φορείς για τα θέματα της Μακεδονίας και της Θράκης και εμπλέκεται στους περισσότερους τομείς δράσης του κυβερνητικού έργου.
Αυτήν τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη 850 έργα για την Κεντρική Μακεδονία, συνολικού κόστους 13,5 δισ. ευρώ
Σε ό,τι αφορά την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων, οι τακτικές συσκέψεις του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, που συγκαλούμε, πλέον, κάθε δεκαπενθήμερο, μας βοηθούν να καταλήξουμε σε κάποια απαραίτητα μέτρα για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη, λόγω της κατασκευής του Flyover (σ.σ. υπερυψωμένη λεωφόρος), όπως είναι η δημιουργία μιας «έξυπνης» εφαρμογής, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών και την Google, στα κινητά τηλέφωνα, ώστε να έχουν τη δυνατότητα όλοι οι Θεσσαλονικείς να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κυκλοφοριακή κατάσταση που επικρατεί στις οδούς της πόλης, η πρόβλεψη οι φορτοεκφορτώσεις να γίνονται αποκλειστικά στους οριοθετημένους χώρους και όχι οπουδήποτε αλλού και η εξεύρεση χώρων πρόσκαιρης στάθμευσης σε χώρους φορέων της Θεσσαλονίκης.
Χρόνια εκλέγεστε πρώτος βουλευτής Θεσσαλονίκης, σας γνωρίζει ο κόσμος και τον γνωρίζετε πολύ καλά. Ξέρετε, επίσης, τα προβλήματα και τα ζητήματα που υπάρχουν. Πολλές φορές, όμως, η φωνή της περιφέρειας μοιάζει να μη φτάνει στα κέντρα λήψης αποφάσεων στην Αθήνα. Τι μπορείτε να κάνετε για αυτό; Μπορεί να έχει ουσιαστικό και ρεαλιστικό ρόλο το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης;
Η εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι να σηκώσουμε τη Μακεδονία και τη Θράκη πιο ψηλά. Από την περίοδο των χαμένων ευκαιριών και των διαψεύσεων των ελπίδων και των προσδοκιών, περνάμε στην εποχή των ενεργειών και των πράξεων για την ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης. Από τους μουσαμάδες του ΜΕΤΡΟ της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, εμείς προτιμούμε να μιλάμε με συγκεκριμένα έργα. Όπως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, το πολύπαθο έργο του ΜΕΤΡΟ παραδίδεται στους Θεσσαλονικείς στις 30 Νοεμβρίου. Το Flyover προχωρά με ταχείς ρυθμούς, τα δύο μεγάλα νοσοκομεία, το παιδιατρικό και το ογκολογικό, είναι έργα που θα γίνουν μέσα στα χρονοδιαγράμματά τους και, συνολικά, 850 έργα για την Κεντρική Μακεδονία, κόστους 13,5 δισ. ευρώ, βρίσκονται σε εξέλιξη.
Το ενδιαφέρον αυτής της κυβέρνησης για τη Μακεδονία και τη Θράκη αποδεικνύεται έμπρακτα και από τις συνεχείς επισκέψεις και τη στενή συνεργασία που έχουμε με πολλά παραγωγικά υπουργεία. Έως τώρα, έχουμε συνεργαστεί στο ΥΜΑΘ με τον υπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος ανέβηκε δύο φορές στη Θεσσαλονίκη για τα θέματα της πόλης, τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Κικίλια, τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Γιάννη Κεφαλογιάννη, τον υφυπουργό Δικαιοσύνης, Γιάννη Μπούγα, τον υφυπουργό Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα, τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, Ανδρέα Νικολακόπουλο, τους υφυπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο και Βασίλη Οικονόμου, και τις υφυπουργούς Ανάπτυξης, Άννα Μάνη – Παπαδημητρίου και Ζωή Ράπτη.
Το ΥΜΑΘ έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Έχει, όμως, τεράστιες δυνατότητες, τις οποίες προσπαθούμε, μέσα στον συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης, να τις αναδείξουμε και να τις αξιοποιήσουμε.
Ποιο είναι το όραμά σας για την οικονομική ενδυνάμωση της περιοχής; Ποιες πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι προτεραιότητες και ποιοι οι άξονες για την ανάπτυξή της; Αυτοτελώς και σε συνδυασμό με την εθνική ανάπτυξη.
Οι βασικοί άξονες, στους οποίους ακουμπά το όραμά μας, αλλά και η ρεαλιστική προοπτική για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, είναι οι εξής:
- Η Θεσσαλονίκη Κέντρο Παιδείας και Πολιτισμού. Τα πανεπιστήμιά της, οι σημαντικοί θρησκευτικοί, αρχαιολογικοί, τουριστικοί χώροι που βρίσκονται στη Μακεδονία και στη Βόρεια Ελλάδα, όπως το Άγιον Όρος, η Βεργίνα, το Δίον, ο Όλυμπος, οι βυζαντινοί ναοί και τα μουσεία, δίνουν τεράστιες δυνατότητες για έναν τέτοιον ρόλο.
- Η Θεσσαλονίκη Χρηματοοικονομικό και Χρηματοπιστωτικό Κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Μια «πόλη-στρατηγείο», έδρα επιχειρήσεων, φορέων, τραπεζών.
- Η Θεσσαλονίκη διεθνές Εμπορικό και Διαμετακομιστικό Κέντρο. Το λιμάνι, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας μετά τον Πειραιά, ο εμπορευματικός σιδηρόδρομος και οι οδικές μεταφορές επιτρέπουν να μεταφέρονται από τη Θεσσαλονίκη αγαθά και προϊόντα σε πολύ σύντομο χρόνο στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Η γεωγραφική περιφέρεια, της οποίας προΐστασθε, συνορεύει και με τα Βαλκάνια και με την Τουρκία. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το στρατηγικό γεωπολιτικό πλεονέκτημα; Πώς οραματίζεστε τη συνεργασία, πάντα σε οικονομικό επίπεδο, με τις όμορες χώρες;
Όραμά μας είναι η Θεσσαλονίκη να γίνει μια πρωτεύουσα-πόλη όχι μόνο στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η Θεσσαλονίκη δεν ανταγωνίζεται την Αθήνα, αντίθετα θέλει να πρωταγωνιστεί ανάμεσα στις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Η γεωπολιτική και γεωστρατηγική θέση της, το έμψυχο δυναμικό της και το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα είναι τα εφόδιά της για να την οδηγήσουν στη θέση που της ανήκει και της αξίζει.
Η πόλη μας απέχει ελάχιστα, σε αντίθεση με την Αθήνα, από τις πρωτεύουσες των άλλων βαλκανικών χωρών, τη Σόφια, τα Σκόπια, τα Τίρανα, το Βελιγράδι, την Πρίστινα, την Κωνσταντινούπολη. Η Εγνατία Οδός περνά από τη Θεσσαλονίκη και συνδέει την Ανατολή με τη Δύση, την Ασία με την Ευρώπη και, κατ’ επέκταση, με την ΕΕ. Το λιμάνι της είναι το φυσικό επίνειο ολόκληρης της Βαλκανικής. Όλα αυτά καθιστούν τη Θεσσαλονίκη μια πρωτεύουσα-πόλη που χρειάζεται υποδομές και στήριξη για να προχωρήσει δυνατά στο μέλλον.