Καινοτόμα διατροφικά προϊόντα σερβίρουν Έλληνες φοιτητές

Παντρεύουν την πρωτογενή παραγωγή με την επιστήμη και την τεχνολογία των τροφίμων και δείχνουν το μέλλον της αγροδιατροφής

Καινοτόμα διατροφικά προϊόντα σερβίρουν Έλληνες φοιτητές

Παγωτό από γάλα γαϊδούρας με μέλι και β-γλυκάνη. Γαριδάκι φτιαγμένο με αλεύρι ολικής άλεσης από τη Λήμνο, βιολογικό ελαιόλαδο από τη Μυτιλήνη και σκοτύρι από την Ίο. Θρεπτικό επιδόρπιο γιαουρτιού με βιοενεργά συστατικά από τυρόγαλα και φλοιούς κρεμμυδιών. Φρέσκα ζυμαρικά χωρίς γλουτένη από εναλλακτικά άλευρα φαγόπυρου και φάβας.

Δεν πρόκειται για το μενού ενός νόστιμου πλην όμως απώτερου μέλλοντος, όπου το καθημερινό τραπέζι στρώνεται με ό,τι πιο εκλεκτό διαθέτει η ελληνική γη. Πρόκειται για τρία μόνο από τα 16 συνολικά καινοτόμα προϊόντα, που φέρουν τη σφραγίδα Ελλήνων φοιτητών, οι οποίοι υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους και σε σύμπραξη με την ελληνική βιομηχανία τροφίμων, «πάντρεψαν» την καινοτομία με τις ανάγκες της αγοράς και την πρωτογενή παραγωγή με την επιστήμη και την τεχνολογία των τροφίμων.

Σε μια εποχή που η καινοτομία των αγροδιατροφικών προϊόντων κρίνει σε μεγάλο βαθμό το στοίχημα της επιβίωσης της ελληνικής παραγωγής, αλλά και της μεταποίησης τροφίμων, οι Έλληνες φοιτητές, που συμμετείχαν στον φετινό διαγωνισμό Ecotrophelia, παρέδωσαν οι ίδιοι μαθήματα για το πώς χτίζεται από το μηδέν ένα καινοτόμο brand name.

Κόντρα στην εθνική κατήφεια και στο αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα, 16 πανεπιστημιακές ομάδες φοιτητών –αριθμός ρεκόρ– δημιούργησαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού –που αποτελεί πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων– καινοτόμα προϊόντα διατροφής, αποδεικνύοντας ότι η ελπίδα για τη χώρα μπορεί να έρθει σερβιρισμένη στο πιάτο.

Εμπορικό μέλλον

Συνομιλώντας στη διάρκεια της τελετής απονομής των βραβείων του διαγωνισμού τόσο με τους ίδιους τους δημιουργούς όσο και με τους καθηγητές τους, αλλά και τις εταιρείες τροφίμων που τους συνέδραμαν, το κλίμα που εισέπραξε η «ΥΧ» ήταν πανηγυρικό. Η αίσθηση που αποκόμιζε κανείς δοκιμάζοντας τα προϊόντα των παιδιών είναι ότι πλέον στα φοιτητικά έδρανα, εκτός από όνειρα, «φυτρώνουν» και ιδέες, ικανές να θέσουν τις βάσεις, ώστε προοπτικά και υπό προϋποθέσεις να αλλάξει συνολικά –κάποια στιγμή– το παραγωγικό μοντέλο της χώρας.

Άλλωστε, οι ίδιοι οι φοιτητές θέτουν τον πήχη ψηλά για τα καινοτόμα προϊόντα τους, δρομολογώντας κάποιοι από αυτούς την εξέλιξή τους από μία ευρηματική ιδέα σε ένα προϊόν με εμπορικές βλέψεις. Αποδεικνύουν έτσι στην πράξη ότι το νέο μοντέλο ανάπτυξης, που περιλαμβάνει στροφή της οικονομίας σε προϊόντα υψηλής ποιότητας και τεχνολογικής καινοτομίας, μπορεί να γίνει επιτέλους πράξη.

Ήδη, η εμπειρία του διαγωνισμού έχει αποδείξει ότι τα όνειρα των φοιτητών κάθε άλλο παρά ουτοπικά είναι. Για παράδειγμα, το προϊόν του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, που κέρδισε τον διαγωνισμό το 2011, κατάφερε να βγει στην αγορά και, μάλιστα, να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στα διεθνή ράφια.

Καινοτόμα διατροφικά προϊόντα  σερβίρουν Έλληνες φοιτητές

Με το βλέμμα στην αγορά

Τρία καινοτόμα προϊόντα διατροφής ανέβηκαν φέτος στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου του Ecotrophelia, με το πρώτο μάλιστα εξ αυτών να φτιάχνει… βαλίτσες για το Παρίσι, καθώς στη διάρκεια της έκθεσης Τροφίμων Sial θα διασταυρώσει τα ξίφη του με προϊόντα από όλη την Ευρώπη στον αντίστοιχο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό.

Το πρώτο βραβείο απέσπασε η ομάδα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών με το «Veggi it», ένα γευστικό, υψηλής θρεπτικής αξίας, γεμιστό μπισκότο με λυοφιλιωμένα λαχανικά και β-γλυκάνη, το οποίο διατίθεται και σε «γλυκιά» έκδοση με φρούτα. Το προϊόν δεν θέλει ψυγείο και, κατά τους δημιουργούς του, αποτελεί μια ιδανική επιλογή σνακ για όλους.

Το δεύτερο βραβείο κέρδισε η ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για το προϊόν «GR-Eco salad snack», ένα ημι-αφυδατωμένο υγιεινό σνακ με πλούσια γεύση, υψηλή διατροφική αξία, σταθερό σε θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Το «χάλκινο» του διαγωνισμού έλαβε το τμήμα Χημείας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με το «HALKIDELEAR». Πράσινες ελιές Χαλκιδικής, με μειωμένο αλάτι (>60%) για όλες τις ομάδες πληθυσμού σε έξυπνη συσκευασία σνακ, η παραγωγή των οποίων γίνεται με μηδενική κατανάλωση ενέργειας λόγω της φυσικής ζύμωσης της ελιάς.

Τιμητική διάκριση για την «Καλύτερη Παρουσίαση» απονεμήθηκε στην ομάδα του ΤΕΙ Θεσσαλίας για τα «CRUKIES», ακατέργαστα μπισκότα βρόμης, με χρόνο ζωής στο ράφι τους 12 μήνες, τα οποία αποτελούν πηγή φυτικών ινών και β-γλυκάνης.

Τιμητικό Βραβείο για το «Καλύτερο Πλάνο Μάρκετινγκ & Εμπορίας» απονεμήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου για το προϊόν «Aegean Puffs», ένα καινοτόμο σνακ, υψηλής διατροφικής αξίας, φτιαγμένο 100% από τοπικές πρώτες ύλες από τα νησιά του Αιγαίου.

Νατάσα Φραγκούλη