Οι κολοσσοί του κρέατος ασπάζονται τη χορτοφαγία

Oταν μερικοί από τους μεγαλύτερους παίκτες της παγκόσμιας αγοράς κρέατος αποφασίζουν να επενδύσουν στις εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης, λανσάροντας μπιφτέκια και μπέικον από… καρότα ή κουνουπίδια, εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς ότι η χορτοφαγία δεν μπορεί να ιδωθεί πλέον ως μια παροδική μόδα, αλλά ως μια ισχυρή τάση, που έρχεται να προκαλέσει σημαντικές και, ενδεχομένως, βαθιές ανακατατάξεις στη βιομηχανία τροφίμων.

Έτσι τουλάχιστον την αντιμετωπίζουν κολοσσοί όπως η Tyson Foods, η Νο 1 βιομηχανία κρέατος και κρεατοσκευασμάτων των ΗΠΑ, η οποία παρουσίασε πριν από λίγες μέρες μια σειρά μπέργκερ και «μπουκιών» (nuggets), είτε από αποκλειστικά φυτικές πρώτες ύλες (π.χ. πουρές αρακά) είτε από ένα «υβριδικό» μείγμα φυτικών και ζωικών συστατικών. Τα νέα προϊόντα θα διατίθενται με το brand name «Raised & Rooted» και αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους στα ράφια των αλυσίδων της χώρας μέσα στο καλοκαίρι.

Η εταιρεία δεν σκοπεύει βέβαια να γυρίσει την πλάτη της στο «πραγματικό» κρέας. «Για εμάς, το ζήτημα δεν έχει να κάνει με το “ή”, αλλά με το “και”», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος, Noel White. «Παραμένουμε αφοσιωμένοι στις παραδοσιακές μας δραστηριότητες που συνεχίζουν να αναπτύσσονται, και αναμένουμε να αποκτήσουμε ηγετική θέση στην αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών, η οποία “τρέχει” με διψήφιους ρυθμούς και θα μπορούσε κάποια στιγμή να αντιπροσωπεύει τζίρους δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη βιομηχανία μας», πρόσθεσε.

Τζίροι 140 δισ. στη δεκαετία

Ο επικεφαλής της Tyson Foods δεν είναι ο μόνος που συνδέει τα «κεφτεδάκια από μανιτάρια» ή τις «κρεατοκροκέτες από λούπινο» με τζίρους πολλών δισεκατομμυρίων στο άμεσο μέλλον. Πρόσφατη μελέτη της Allied Market Research αναφέρει ότι η αξία της αγοράς εναλλακτικών προϊόντων κρέατος θα φτάσει τα 5,2 δισ. δολάρια το 2020, η Barclay’s τη βλέπει να εκτινάσσεται στα 140 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη δεκαετία, ενώ η AT Kearney προβλέπει ότι σε 20 χρόνια από τώρα, τα προϊόντα αυτά θα καταλαμβάνουν το 60% της αγοράς κρέατος, περιορίζοντας τις ζωικές πρωτεΐνες στο υπόλοιπο 40%.

Με τη σειρά «Raised & Rooted», η Tyson τοποθετείται απέναντι σε εταιρείες όπως η Impossible Foods, η Whole Foods και, φυσικά, η Beyond Meat, η οποία –όπως είχε γράψει σε σχετικό ρεπορτάζ η «ΥΧ»– τον Μάιο πραγματοποίησε πανηγυρικό ντεμπούτο στη Wall Street, αντλώντας 240 εκατ. δολάρια κατά την αρχική δημόσια προσφορά της (σ.σ. απόδοση 163%, η καλύτερη μεγάλης αμερικανικής εταιρείας τις τελευταίες δύο δεκαετίες) κι έκτοτε η μετοχή της έχει καταγράψει άνοδο άνω του 400%. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι η Tyson κατείχε ποσοστό 6,52% στην Βeyond Meat (αξίας 79 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με το Reuters) το οποίο πούλησε μέσα στον Απρίλιο, λίγες εβδομάδες πριν η τελευταία εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Ο «χασάπης» με τα καρότα και οι flexitarians

Μερίδιο από την ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των υποκατάστατων κρέατος διεκδικούν κι άλλα ηχηρά ονόματα της αγοράς ζωικών πρωτεϊνών – και όχι μόνο. Για παράδειγμα, η επίσης αμερικανική Perdue Foods, που δραστηριοποιείται στην πτηνοτροφία, παρουσίασε πρόσφατα τη σειρά «Chicken Plus» που περιλαμβάνει προϊόντα (π.χ. κοτομπουκιές) παρασκευασμένα από ένα μείγμα κρέατος κοτόπουλου, φυτικής πρωτεΐνης, ρεβιθιού και κουνουπιδιού. Άλλωστε, πέρα από τους «αυστηρούς» (vegans) και μη (vegetarians) φυτοφάγους, μια ανερχόμενη διατροφική τάση παγκοσμίως είναι και οι flexitarians, οι λεγόμενοι «ευέλικτοι χορτοφάγοι», οι οποίοι δεν λένε όχι στην περιστασιακή κατανάλωση κρέατος (λευκού ή κόκκινου).

Το 2018, η Unilever προχώρησε στην εξαγορά της Vegetarian Butcher, μιας ολλανδικής εταιρείας που δημιουργήθηκε από έναν πρώην κτηνοτρόφο, ειδικεύεται στα υποκατάστατα κρέατος και η οποία σημειωτέον –όπως και η Beyond Meat– έχει «χτίσει» ήδη ένα σημαντικό δίκτυο διάθεσης και στη χώρα μας, με παρουσία από την Αττική μέχρι την Άνδρο.