Μ. Μπερκάκης, διευθυντής ΑΟΕΣ Τυμπακίου: «Καλύτερη παραγωγή, τόσο ποσοτικά, όσο και ως προς την ποιότητα του καρπού»
Ο διευθυντής του Αγροτικού Οπωροκηπευτικού Ελαιουργικού Συνεταιρισμού Τυμπακίου, Μανώλης Μπερκάκης, μίλησε στην «ΥΧ» για τη χρήση βιοδεγερτών στην παραγωγή θερμοκηπιακής ντομάτας από παραγωγούς του συνεταιρισμού, στο πλαίσιο του πιλοτικού έργου της Επιχειρησιακής Ομάδας «ΒΙΟ-ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ», το οποίο χρηματοδοτείται από το Μέτρο 16.
Στο Τυμπάκι, σε ένα παραθαλάσσιο μέρος νότια του Ηρακλείου και σε μια περιοχή με πολύ μεγάλη παράδοση στην καλλιέργεια κηπευτικών θερμοκηπίου και ελαιολάδου, ιδρύθηκε το 1945 ο Αγροτικός Οπωροκηπευτικός Ελαιουργικός Συνεταιρισμός Τυμπακίου (ΑΟΕΣ). Ο συνεταιρισμός λειτουργεί από το 2010 ως αναγνωρισμένη Ομάδα Παραγωγών με 134 μέλη σήμερα, οι οποίοι είναι έμπειροι και πιστοποιημένοι καλλιεργητές. Στις εγκαταστάσεις του φτάνουν ντομάτες που καλλιεργούνται σε έκταση 400 στεμμάτων θερμοκηπίων. Συνολικά, τα μέλη του συνεταιρισμού ανέρχονται στα 540. Ο ΑΟΕΣ έχει καθετοποιήσει την παραγωγή του και προσφέρει στα μέλη του ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Λειτουργεί ελαιουργείο, κατάστημα γεωργικών εφοδίων, δημοπρατήριο, πρακτορείο μεταφορών, υποκατάστημα στην Αθήνα, καθώς και Κέντρο Εξυπηρέτησης Αγροτών στο Τυμπάκι.
«Συνήθως, οι παραγωγοί είναι επιφυλακτικοί στο να φύγουν από τη ρουτίνα τους. Ωστόσο, ένα μικρό, αλλά σημαντικό ποσοστό μετέχει σε τέτοιες δράσεις καινοτομίας»Μανώλης Μπερκάκης, Διεθυντής Αγροτικού Οπωροκηπευτικού Ελαιουργικού Συνεταιρισμού Τυμπακίου
Πώς αποφασίσατε να συμμετάσχετε στο πρόγραμμα;
Κάνουμε μια προσπάθεια να περάσουμε τη γνώση που παράγεται στα πανεπιστήμια στην πράξη, δηλαδή στους παραγωγούς. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μπήκαμε και σε αυτό το πρόγραμμα για να δοκιμάσουμε τους βιοδιεγέρτες και πώς αυτοί επιδρούν στην παραγωγή της θερμοκηπιακής ντομάτας. Ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε συγκεκριμένα σκευάσματα, με βάση τις οδηγίες των γεωπόνων από την περσινή σεζόν. Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο καθοδήγησε τους παραγωγούς και έκανε τις μετρήσεις, ώστε να έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα.
Ποια ήταν τα αποτελέσματα της εφαρμογής των βιοδιεγερτών στη συγκεκριμένη καλλιέργεια;
Θετική. Στα περισσότερα θερμοκήπια που έγινε εφαρμογή είχαμε καλύτερη παραγωγή. Σε κάποια, δεν είχαμε θεαματικά αποτελέσματα, αλλά αυτό μπορεί να συνέβη για άλλους λόγους, όπως, για παράδειγμα, η εφαρμογή να μην έγινε σωστά.
Σε τι βοήθησαν οι βιοδιεγέρτες που χρησιμοποιήσατε;
Τα φυτά είναι τώρα πιο υγιή, πιο εύρωστα και, τελικά, κάνουν και καλύτερη παραγωγή ως προς την ποσότητα, αλλά και ως προς την ποιότητα του καρπού.
Ήταν πρόθυμοι οι παραγωγοί να το εφαρμόσουν;
Πάντα υπάρχει ένα ποσοστό που θέλει να εφαρμόσει καινούργια πράγματα. Συνήθως, οι παραγωγοί είναι επιφυλακτικοί στο να φύγουν από τη ρουτίνα τους. Ωστόσο, ένα μικρό, αλλά σημαντικό ποσοστό μετέχει σε τέτοιες δράσεις καινοτομίας.
Η ντομάτα που παράγετε απευθύνεται στην εσωτερική ή στην εξωτερική αγορά;
Καλλιεργούμε κηπευτικά υπό κάλυψη, χειμωνιάτικα. Κάποιοι έμποροι με τους οποίους συνεργαζόμαστε και παίρνουν προϊόντα από εμάς κάνουν και εξαγωγές περισσότερο όμως σε πιπεριές και αγγούρια. Οι ποικιλίες ντομάτας που βάζουμε εμείς καταναλώνεται κυρίως στην ελληνική αγορά.
Έχουν περισσότερη σάρκα και ζάχαρα, αλλά δεν αντέχουν πολύ στις μεταφορές, δεν έχουν διατηρησιμότητα στο ράφι. Το ελληνικό κοινό προτιμάει τις μεγαλόκαρπες ντομάτες, ενώ σε άλλες χώρες προτιμούν τις μεσόκαρπες, όπως αυτές που έχουν στην Ισπανία.
Όσον αφορά τα οικονομικά στοιχεία του συνεταιρισμού, θα λέγατε ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης;
Έχουμε παλαιό δανεισμό, τον οποίο όμως εξυπηρετούμε κανονικά. Η πορεία του τζίρου μας είναι ανοδική, οπότε θεωρώ ότι πάμε καλά. Τώρα, προσπαθούμε να μπούμε στην τυποποίηση του ελαιολάδου. Με την άνοδο των τιμών του ελαιολάδου που σημειώθηκε η προσπάθεια μας αυτή ατόνησε λίγο, μπήκε σε δεύτερη μοίρα, επειδή από τη μια οι τιμές ήταν καλές, αλλά, από την άλλη, η αγορά δεν ήταν σταθερή. Τώρα, όμως, το δρομολογούμε και πάλι. Ο στόχος μας είναι, κυρίως, οι εξαγωγές στο τυποποιημένο ελαιόλαδο, για να μπορέσουμε να πετύχουμε καλύτερες τιμές. Στην ελληνική αγορά, οι προοπτικές για το εμφιαλωμένο δεν είναι μεγάλες.
«Συνήθως, οι παραγωγοί είναι επιφυλακτικοί στο να φύγουν από τη ρουτίνα τους. Ωστόσο, ένα μικρό, αλλά σημαντικό ποσοστό μετέχει σε τέτοιες δράσεις καινοτομίας»