Μ. Βρετανία: Τα νοικοκυριά καταναλώνουν 62% λιγότερο κόκκινο κρέας από ό,τι το 1980

Εντονότερη –και συνεχιζόμενη– η τάση στο βόειο, κερδισμένο το κοτόπουλο

Σε βάθος χρόνου, το κόκκινο κρέας έχει χάσει σημαντικό καταναλωτικό μερίδιο σε σχέση με το κοτόπουλο και τα έτοιμα φαγητά στη Μ. Βρετανία, σύμφωνα με έρευνα από το Συμβούλιο Ανάπτυξης Γεωργίας και Οπωροκηπευτικών του Ηνωμένου Βασιλείου (AHDB), το οποίο αποτελεί βραχίονα του βρετανικού υπουργείου Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων (DEFRA). Σύμφωνα με το Defra Family Food Survey, τα βρετανικά νοικοκυριά μείωσαν τη συνδυαστική κατανάλωση βόειου, χοιρινού και πρόβειου κρέατος κατά σχεδόν 62% από το 1980 μέχρι το 2022, ενώ, στον αντίποδα, το κοτόπουλο κέρδισε μερίδιο.

Το 1980, το συνολικό χοιρινό κρέας ήταν η πιο ευρέως καταναλωθείσα πρωτεΐνη, ακολουθούμενο από το βόειο κρέας, το αρνί, το κοτόπουλο και το ψάρι. Ωστόσο, με τον τρόπο ζωής και τις προτιμήσεις των καταναλωτών να έχουν αλλάξει δραματικά με την πάροδο του χρόνου, τα μερίδια των πρωτεϊνών έχουν διαφοροποιηθεί αναλόγως.

Το βόειο κρέας υπέστη τη μεγαλύτερη μείωση, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, που συνέπεσε με τη σπογγώδη εγκεφαλοπάθεια των βοοειδών (ΣΕB) και τον αφθώδη πυρετό. Η ετήσια κατανάλωση συρρικνώθηκε από τα 14,5 κιλά ανά κάτοικο το 1980 σε 5 κιλά το 2022. Ωστόσο, μια αυξανόμενη ποσότητα κρέατος πέρασε στα έτοιμα γεύματα, τις πίτες, τα αλείμματα και τα κονσερβοποιημένα προϊόντα. Αυτή η εξέλιξη αντισταθμίζει μέρος της τάσης στο βόειο κρέας.

Βραχυπρόθεσμες τάσεις

Εξετάζοντας τις πιο πρόσφατες τάσεις, τα στοιχεία για την αγορά λιανικής δείχνουν ότι οι συνολικοί όγκοι για το βόειο κρέας, το χοιρινό και το αρνί που αγοράστηκε έχουν παρουσιάσει μείωση τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Αιτίες

Από το 2015, όταν ξεκίνησε η καταναλωτική έρευνα του AHDB σε συνεργασία με τη βρετανική εταιρεία έρευνας αγοράς και ανάλυσης δεδομένων YouGov, η τιμή ήταν ένας βασικός παράγοντας για τους καταναλωτές κατά την επιλογή του κρέατος, με την πιο πρόσφατη έκδοση της έρευνας (σ.σ. 2023) να αποτυπώνει ότι το αντίτιμο είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για το 78% των καταναλωτών.

Τόσο η μείωση της κατανάλωσης όσο και η αντικατάσταση των πρωτεϊνών ήταν βασικές στρατηγικές για τους καταναλωτές, ώστε να μειώσουν το κόστος αγοράς των τροφίμων τους. Οι υγειονομικές παράμετροι συντελούν, επίσης, σε αυτές τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, με τους καταναλωτές να αντιλαμβάνονται το κοτόπουλο και το ψάρι ως σημαντικά στοιχεία για μια υγιεινή διατροφή, ως λιγότερο λιπαρά και ως πιθανότερο να καταναλωθούν στο σπίτι τους από ό,τι το κόκκινο κρέας (AHDB/YouGov, Ιούλιος 2015 – Νοέμβριος 2023).

Εκτός σπιτιού

Όσον αφορά το μερίδιο πρωτεϊνών που καταναλώνονται εκτός σπιτιού, τα κόκκινα κρέατα έχουν σημειώσει κι εκεί σταδιακή μείωση από το 2001, με το κοτόπουλο να κερδίζει επίσης όγκο (εκτιμήσεις DEFRA, 2023).