Μάνος Ευσταθίου & Νατάσα Αναγνωστοπούλου: Οι «ἐπιρροές» της Μεσσηνίας και της Αρκαδίας συναντιούνται σε ένα βραβευμένο ελαιόλαδο

Ένα ζευγάρι ελαιοπαραγωγών συνδέει την παράδοση με τη σύγχρονη καλλιέργεια
04/08/2025
10'+ διάβασμα
manos-efstathiou-natasa-anagnostopoulou-oi-epirroes-tis-messinias-kai-tis-arkadias-synantiountai-se-ena-vravevmeno-elaiolado-359353

Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων στην Ελλάδα που έχουν καταφέρει να περικλείσουν σε ένα μπουκάλι εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου τα αρώματα και την παράδοση του τόπου από όπου προέρχεται, τις αναμνήσεις των παιδικών τους χρόνων, την ενασχόληση των προηγούμενων γενιών με την ελαιοκαλλιέργεια σε συνδυασμό με τη σύγχρονη προσέγγιση που ακολουθούν στην παραγωγή και την τυποποίησή του. Ένα τέτοιο παράδειγμα ανθρώπων είναι η Νατάσα Αναγνωστοπούλου και ο Μάνος Ευσταθίου, οι οποίοι έχουν καταφέρει να μετατρέψουν τις επιρροές που έχουν λάβει από τους τόπους καταγωγής τους, σε ένα επιτυχημένο brand ελαιολάδου.

Με σημείο αναφοράς τη Μεσσηνία και την Αρκαδία, οι δυο τους δημιούργησαν πριν από ενάμιση χρόνο την εταιρεία «ἐπιρροές». Αξιοποιώντας τους οικογενειακούς ελαιώνες, συνδυάζουν την εμπειρία του παρελθόντος με σύγχρονες φυσικές μεθόδους καλλιέργειας.

«Τα κτήματά μας στη Μεσσηνία, με τις οικογενειακές ελιές της γιαγιάς μου, Πολυξένης, βρίσκονται στο χωριό Φαρακλάδα, δυτικά της Πελοποννήσου, τις οποίες κληρονόμησε και αξιοποίησε ο πατέρας μου και τα τελευταία χρόνια έχουμε αναλάβει εγώ και ο Μάνος. Η περιοχή έχει βαθιές ρίζες στην ελαιοκαλλιέργεια με υπεραιωνόβια δέντρα και μονοκαλλιέργεια κορωνέικης ποικιλίας», εξηγεί στην «ΥΧ» η Νατάσα.

Αντίθετα, όπως επισημαίνει ο Μάνος, «το χωριό του πατέρα μου, η Κανδήλα Αρκαδίας, βρίσκεται στα όρια με την Αργολίδα και την Κορινθία και δεν έχει την ίδια παράδοση στην ελαιοκαλλιέργεια, όπως η Μεσσηνία. Οι ελιές εκεί φυτεύτηκαν τις δεκαετίες του ’40 και του ’50, ώστε να μπορούν οι άνθρωποι να εξασφαλίζουν το ετήσιο ελαιόλαδο για το σπίτι τους.

Έφεραν, λοιπόν, δέντρα από την Αργολίδα και την Κορινθία όπου κυριαρχεί το μανάκι, ποικιλία η οποία ευδοκίμησε και στο μεγάλο υψόμετρο του χωριού. Στη γύρω περιοχή, δεν υπάρχουν ελιές, αλλά στην Κανδήλα το terroir ευνοεί την καλλιέργειά τους και την καλή τους απόδοση».

Από την ανεπίσημη ασχολία στη σύσταση ενός brand

Αν και οι «ἐπιρροές» μετρούν λιγότερο από έναν χρόνο ζωής, καθώς το 2025 βγήκαν στην αγορά τα τυποποιημένα προϊόντα, η πορεία για να φτάσουν η Νατάσα και ο Μάνος στη σύστασή τους ήταν μεγάλη, καθώς ξεκινά από τα παιδικά τους χρόνια. «Η ασχολία με την ελαιοκαλλιέργεια μετρά πολλά χρόνια για τις οικογένειές μας και εμάς τους ίδιους, καθώς συμμετείχαμε ενεργά σε όλες τις εργασίες παραγωγής του ελαιολάδου τα τελευταία 20 χρόνια.

Εγώ προσωπικά εργαζόμουν σε πολυεθνική και είχα αποφασίσει ότι είναι ένας τρόπος ζωής που μου προσέφερε πολλά, αλλά πάντα αποζητούσα την επαφή με τη φύση και περισσότερο χρόνο με την οικογένειά μου. Εφόσον, λοιπόν, υπήρχε η δυνατότητα να ασχοληθούμε με τις υφιστάμενες εκτάσεις, αποφασίσαμε να κάνουμε μια προσπάθεια», εξηγεί η Νατάσα.

«Ακολουθήσαμε την οικογενειακή παράδοση», συμπληρώνει ο Μάνος. «Αυτό, δηλαδή, που μάθαμε από τους γονείς και τους παππούδες μας και το οποίο προσπαθούμε να περάσουμε και στα δικά μας τα παιδιά. Δεν διακόψαμε ποτέ τη σύνδεση με τους τόπους καταγωγής μας. Ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε ερασιτεχνικά με την ελαιοκαλλιέργεια, πουλώντας το ελαιόλαδό μας σε γνωστούς και φίλους.

Επίσης, κάθε χρόνο πραγματοποιούσαμε αναλύσεις, οργανοληπτικές και χημικές εξετάσεις και αφού είδαμε ότι έχουμε σταθεροποιηθεί σε πολύ καλά επίπεδα και είχε πολύ καλή ανταπόκριση στον κοντινό μας κύκλο, μπήκε σιγά-σιγά το μικρόβιο στο μυαλό μας να περάσουμε στην τυποποίηση του ελαιολάδου μας», συμπληρώνει.

H σύγχρονη προσέγγιση μιας παραδοσιακής καλλιέργειας

Όταν ο Μάνος και η Νατάσα ανέλαβαν τους οικογενειακούς ελαιώνες, είχαν πάρει την απόφαση ότι θα εκσυγχρονίσουν την καλλιέργεια αυτή, σεβόμενοι πάντα τις παραδοσιακές τεχνικές.

Όπως εξηγεί ο Μάνος, «οι γονείς μας είχαν φτάσει μέχρι ένα σημείο την καλλιέργεια. Εμείς προσπαθούμε με επιστημονικό τρόπο, με πολύ διάβασμα και αναλύσεις, να παρέμβουμε στοχευμένα, με ήπιους τρόπους. Έχουμε, λοιπόν, συνδυάσει παραδοσιακές τεχνικές, όπως είναι η χωνεμένη κοπριά, με ήπιες παρεμβάσεις λιπασμάτων, ανάλογα με τις ελλείψεις που παρουσιάζουν τα δέντρα».

Επίσης, πολύ σημαντική για εκείνους είναι η διαδικασία της ελαιοποίησης. «Μετά από αρκετά χρόνια ενασχόλησης με την ελαιοκαλλιέργεια, έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ελαιοποίηση έχει ίδια σημασία με την παραγωγική διαδικασία. Για τον λόγο αυτόν, πραγματοποιούμε την ελαιοποίηση το πρώτο εξάωρο μετά τη συγκομιδή με μηχανικές μεθόδους ψυχρής έκθλιψης. Όσον αφορά την περιοχή της Μεσσηνίας, αυτό είναι αρκετά εύκολο, καθώς υπάρχουν ελαιοτριβεία σε κοντινή απόσταση. Ωστόσο, στην περίπτωση της Κανδήλας στην Αρκαδία, το κοντινότερο ελαιοτριβείο είναι σε απόσταση 53 χιλιομέτρων, οπότε για να πετύχουμε τους συγκεκριμένους χρόνους υπάρχουν οικονομικές και χρονικές θυσίες, ώστε να πάρουμε ένα ποιοτικό αποτέλεσμα», εξηγεί ο Μάνος.

Εκτός από τα παραπάνω, ο ίδιος επισημαίνει ότι «κάτι άλλο που δεν συνήθιζαν τόσο οι παλιοί είναι το ετήσιο κλάδεμα, με διαφορετική βέβαια ένταση κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του κτήματος και της ελιάς, με στόχο την υγεία και την παραγωγικότητα των δέντρων».

Στα σκαριά ένα blend ξεχωριστών συνδυασμών

Εκτός από την Κορωνέικη ποικιλία στη Μεσσηνία και την ποικιλία Μανάκι στην Αρκαδία, το ζευγάρι έχει προχωρήσει στη φύτευση και άλλων ποικιλιών.

Πιο συγκεκριμένα, ο Μάνος εξηγεί ότι «στους ελαιώνες μας στην Αρκαδία έχουν γίνει και άλλες φυτεύσεις με ελληνικές και ξένες ποικιλίες, όπως Κορωνέικη, Αρμπεκίνα, Πικουάλ, Αθηνολιά, Νεμουτιάνα. Η όλη δραστηριότητα βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο. Πρώτος στόχος είναι να δούμε έμπρακτα ποιες ποικιλίες ευδοκιμούν στην περιοχή. Ως δεύτερος στόχος, μακροχρόνια, είναι να δημιουργήσουμε ένα blend με την ποικιλία Μανάκι, ώστε να αναδειχθούν ξεχωριστοί συνδυασμοί, οι οποίοι θα δώσουν μοναδικές γεύσεις».

Λαϊκή τέχνη και φύση τα στοιχεία της συσκευασίας

Η κουλτούρα της παράδοσης έδωσε το ερέθισμα για τη δημιουργία της συσκευασίας του brand «ἐπιρροές», η οποία αντλεί έμπνευση από «τις λέξεις παράδοση, φύση, χρώμα και ελληνικότητα», τονίζει η Νατάσα. Η ίδια συμπληρώνει: «Θέλουμε μέσω της συσκευασίας να αναδείξουμε το ελληνικό στοιχείο και σε αυτό μάς βοήθησε ο Λέανδρος Κατσούρης, που έχει μεγάλη εμπειρία στον σχεδιασμό συσκευασιών. Στοιχεία της φύσης, ζώα, εργαλεία τα οποία χρησιμοποιούσαν παλαιότερα για τη μεταφορά του ελαιολάδου έχουν συνθέσει την εικόνα της συσκευασίας. Επιθυμούμε, κατά βάση, να αναδείξουμε την ελληνικότητα με χρήση στοιχείων από τη φύση, την κοσμική λαϊκή τέχνη, τις παραδόσεις».

Όπως λέει η Νατάσα, οι δυο τους άντλησαν, επίσης, έμπνευση «από βιβλία κεντήματος και λαϊκής τέχνης, τα οποία χρησιμοποιούν την αντικριστή συμμετρία, η οποία αποτυπώνεται και πάνω στη συσκευασία. Υπάρχει, δηλαδή, μια συμμετρία όχι, όμως, με τα ίδια στοιχεία. Χρησιμοποιεί αυτή την τεχνοτροπία που χαρακτηρίζει την ελληνική φολκλόρ τέχνη. Επίσης, η επιλογή των συγκεκριμένων χρωμάτων, αλλά και σχεδίων είναι και μία προσπάθεια να διαφοροποιηθούμε από τις συσκευασίες ελαιολάδου που υπάρχουν στην αγορά και μέχρι στιγμής το έχουμε καταφέρει, καθώς έχουμε λάβει μεγάλη ανταπόκριση από τους συνεργάτες μας, ενώ φέτος κερδίσαμε για τη συσκευασία μας την ασημένια διάκριση στα Specialist Awards. Επίσης, έχουμε λάβει και το χάλκινο βραβείο στο διαγωνισμό του Βερολίνου για την ποιότητα των προϊόντων».

Προώθηση προϊόντων

Τα προϊόντα της εταιρείας βρίσκονται σε αρκετά σημεία της Ελλάδας σε παντοπωλεία, ντελικατέσσεν, κρεοπωλεία, σημεία που ειδικεύονται στο ψάρι, αλλά και σε χώρους που προμηθεύουν σκάφη. Επίσης, έχουν συνάψει και συνεργασίες γευσιγνωσίας με εξειδικευμένους χώρους και εστιατόρια. Γενικά, «είμαστε πολύ επιλεκτικοί στις συνεργασίες μας, καθώς επιδιώκουμε το ταίριασμα στη φιλοσοφία και την αισθητική. Επενδύουμε, δηλαδή, πολύ στις ανθρώπινες σχέσεις και με όλους τους ανθρώπους που έχουμε συνεργασία έχουμε επισκεφθεί τα καταστήματά τους, έτσι ώστε να γνωριστούμε από κοντά και να λύσουμε απορίες σχετικά με τα προϊόντα», εξηγούν.

Επόμενα σχέδια

Στα επόμενα σχέδια της επιχείρησης είναι να προσφέρουν στο κοινό ένα ειδικό προϊόν ελαιολάδου με υψηλή φαινολική περιεκτικότητα και ισχυρή προστατευτική δράση για την υγεία.

Όπως επισημαίνουν, «αυτό θα επιτευχθεί συγκομίζοντας νωρίτερα ένα μέρος της παραγωγής στη Μεσσηνία, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ένα προϊόν με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες. Ήδη, έχει μεγάλη περιεκτικότητα και θα μπορούσε να λάβει χαρακτηρισμό υγείας, αλλά θα θέλαμε να υπερβεί τα 1.000 μιλιγκράμ ανά κιλό, αν και το όριο για τον ισχυρισμό υγείας είναι αρκετά χαμηλότερο. Έτσι, λοιπόν, φέτος θα συγκομίσουμε ένα κομμάτι της παραγωγής στη Μεσσηνία μέχρι τα μέσα Οκτώβρη, όταν κανονικά η συγκομιδή ξεκινά μέσα Νοέμβρη. Εκτός από τα παραπάνω, σε βάθος χρόνου θέλουμε να δούμε και το κομμάτι των εξαγωγών, καθώς ήδη μας έχουν προσεγγίσει από ξένες αγορές. Ωστόσο, θέλαμε να εστιάσουμε πρώτα στην ελληνική με συντονισμένα και σταθερά βήματα και έπειτα να επεκταθούμε».

Ο Μάνος, έχοντας και την επαγγελματική ιδιότητα του δασκάλου, τονίζει καταλήγοντας ότι «τα δέντρα μοιάζουν πολύ με τα παιδιά, γιατί όσο τα φροντίζεις, τα αγαπάς και τα προσέχεις, τόσο αυτά θα σου δίνουν απλόχερα τους καρπούς τους, την καλή τους διάθεση και την ευγνωμοσύνη τους. Ως εκπαιδευτικός, προσπαθώ να ευαισθητοποιήσω τα παιδιά σε ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς, περιβαλλοντικής συνείδησης και επαφής με τη φύση».