Μιχάλης Γιαννίκος: Με ρετσίνα από Ροδίτη και ακόμα δέκα ετικέτες κρασιού κατακτά τις αγορές από την Ασία μέχρι την Αμερική

Εξάγει το 90% της παραγωγής του

Το 1996 μια πυρκαγιά καίει ολοσχερώς ένα οινοποιείο, το οποίο κάποια χρόνια μετά, με τη θέληση και τη δουλειά ενός ανθρώπου, του Μιχάλη Γιαννίκου, αναγεννιέται από τις στάχτες του για να γίνει σήμερα ένα σύγχρονο οινοποιείο στην Κόρινθο και τα βιολογικά κρασιά του να ταξιδεύουν σε αγορές του κόσμου, όπως η Κορέα, οι ΗΠΑ, και η Ευρώπη, με την επωνυμία «Giannikos winery».

Η βάση για τα εξαιρετικά προϊόντα του είναι τα αμπέλια που καλλιεργεί ο ίδιος στην Κόρινθο και στις Μυκήνες, τα οποία απαρτίζονται από ελληνικές και διεθνείς ποικιλίες, με τη ρετσίνα να αποτελεί ένα από τα best seller προϊόντα σε αγορές του εξωτερικού. Μεγαλωμένος ανάμεσά τους και έχοντας πάντα στο μυαλό του τη μακρά ιστορία του τόπου του και της οικογένειάς του στην οινοποίηση ξεκίνησε από το μηδέν με καινούργιους αμπελώνες, όταν κληρονόμησε τη γη από τον πατέρα του.

«Σε νεαρή ηλικία, εντυπωσιάστηκα από τη μακραίωνη ιστορία της οινοποίησης στην περιοχή μας, καθώς και από τα διαφορετικά στυλ των κρασιών, των αρωμάτων και των γεύσεων που μπορούν να παραγάγουν οι ελληνικές ποικιλίες. Ταυτόχρονα, θέλησα να πειραματιστώ με διεθνείς ποικιλίες σταφυλιών για να δω πώς συμπεριφέρονται στο ελληνικό κλίμα. Έτσι, λοιπόν, ο πατέρας μου καλλιεργούσε πορτοκάλια, μανταρίνια, ελιές και λεμόνια.

Όταν πήρα τη γη, τα έβγαλα και έβαλα καινούργιους αμπελώνες με τις ποικιλίες του Αγιωργίτικου, του Ροδίτη και της Μαλαγουζιάς. Επιπλέον, δουλεύουμε με τις διεθνείς ποικιλίες Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah, Chardonnay και είμαστε από τους λίγους στην Ελλάδα που φτιάχνουμε γλυκό κρασί από την ποικιλία Viognier», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Μιχάλης.

Βιολογική καλλιέργεια

Το 2005 αποτέλεσε χρονιά-ορόσημο για την αγροτική επιχείρηση του Μιχάλη, γιατί ήταν τότε που έγινε το πέρασμα στη βιολογική γεωργία, σηματοδοτώντας και το άνοιγμα αγορών ώριμων στα βιολογικά προϊόντα.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, «κάποια στιγμή αντιλήφθηκα ότι όλα αυτά που τρώμε και πίνουμε περιέχουν παρά πολλά φυτοφάρμακα και το κατάλαβα γιατί τα χρησιμοποιούσα και εγώ. Εν τω μεταξύ, έβλεπα ότι ο κόσμος στρεφόταν σε κάτι διαφορετικό και πιο υγιεινό, οπότε αποφάσισα μετά από πάρα πολλή μελέτη και επισκέψεις σε οινοποιεία στη Γαλλία και στη Γερμανία, που χρησιμοποιούσαν βιολογικές μεθόδους, να περάσουμε στη βιολογική γεωργία και οινοποίηση».

Εξαγωγή της παραγωγής

Η απόφαση για το πέρασμα στη βιολογική καλλιέργεια οδήγησε τα προϊόντα σε ένα κοινό που τα αναζητά για την ποιότητά τους και τα χαρακτηριστικά τους. Όπως λέει ο ίδιος, «ξεκινήσαμε με τέσσερις ετικέτες και σήμερα έχουμε φτάσει τις 11, εξάγοντας σε 15 χώρες, όπως η Κορέα, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Ιρλανδία και η Γροιλανδία.

Ξεκινήσαμε με την ελληνική αγορά, αλλά διαπιστώσαμε ότι δεν είναι μια ώριμη αγορά για βιολογικά προϊόντα, ενώ η οικονομική κρίση οδήγησε στο κλείσιμο πολλών βιολογικών μαγαζιών. Σήμερα, δίνουμε απευθείας σε εστιατόρια και σε μικρά μαγαζιά ντελικατέσεν. Αντίθετα, οι αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε είναι μαθημένες και ώριμες στα βιολογικά προϊόντα, επιθυμώντας κυρίως τις ελληνικές ποικιλίες με τις οποίες, όταν τις δοκιμάζουν, ενθουσιάζονται».

Σύμφωνα με τον Μιχάλη, «ένα προϊόν που πάει πολύ καλά είναι η ρετσίνα, η οποία είναι βιολογική, και το ρετσίνι το μαζεύουμε από δικά μας δέντρα, οπότε δεν χρησιμοποιούμε χημικά για να κάνουμε το δέντρο να βγάζει πολύ ρετσίνι. Βγάζει πολύ μικρή ποσότητα ανά δέντρο, δηλαδή 200 με 300 γραμμάρια.

Το άρωμά του είναι μοναδικό, δημιουργώντας μία ρετσίνα υψηλής ποιότητας με βάση τα βιολογικά σταφύλια μας από τη γηγενή ποικιλία Ροδίτης. Το προϊόν κατευθύνεται σε αγορές που δεν έχουμε Έλληνες, καθώς είναι τουρίστες που έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα, έχουν δοκιμάσει το προϊόν και το αναζητούν, αφού η ιδιαίτερη γεύση του και ο τρόπος παραγωγής του είναι μοναδικά».

Οι πρεσβευτές του ελληνικού κρασιού

Κάθε χρόνο τα αμπέλια και το οινοποιείο του Μιχάλη δέχονται επισκέπτες από όλα τα μέρη του κόσμου. Κάθε επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να περπατήσει ανάμεσα στα αμπέλια, να δει τις διαφορετικές ποικιλίες, αλλά και τις καλλιεργητικές πρακτικές, όπως το κλάδεμα ή ο τρύγος ανάλογα με την εποχή. Επίσης, στο κελάρι πραγματοποιείται γευσιγνωσία 4-5 κρασιών, ώστε ο επισκέπτης να γευτεί τα προϊόντα του «Giannikos winery» και να τα αναζητήσει πάλι στη χώρα του.

Επόμενα σχέδια

Η συνεχής εξέλιξη είναι πάντα ένας από τους στόχους της επιχείρησης, γι’ αυτό, όπως εξηγεί ο ίδιος, «κάθε χρόνο προσπαθούμε να κάνουμε κάτι καινούργιο. Τα τελευταία δύο με τρία χρόνια κάνουμε αναμπελώσεις στους παλιούς αμπελώνες και φυτεύουμε ελληνικές ποικιλίες, καθώς οι αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε μας ζητούν περισσότερο τα ελληνικά κρασιά».