Γεωργία Κωστηνάκη: Μονόδρομος η δημιουργία ισχυρού brand name για το ελληνικό ρύζι

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με την Γεωργία Κωστηνάκη, πρόεδρο του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδος

georgia-kostinaki
-Διαφήμιση-
Σπούδασε την αγροτική ειδικότητα που σου αρέσει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ!

Nα δώσει φωνή στις ελληνικές επιχειρήσεις μεταποίησης ρυζιού και παράλληλα να συμβάλει στη δημιουργία ενός ισχυρού brand name για το προϊόν στοχεύει ο νεοσύστατος Σύνδεσμος Ορυζόμυλων Ελλάδος, όπως τονίζει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ» η πρόεδρός του και επικεφαλής της Euricom Ελλάς, Γεωργία Κωστηνάκη. Η επιχειρηματίας αποκαλύπτει επίσης ότι στις βασικές προτεραιότητες του νέου φορέα εντάσσεται και η προώθηση, σε συνεργασία με τους συνεταιρισμούς, συγκεκριμένων ποικιλιών που έχουν «ρεύμα» στις διεθνείς αγορές.

Συνέντευξη στον Γιάννη Τσατσάκη

-Διαφήμιση-
vamvaki prasino skouliki

 – Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία του Συνδέσμου;

Ο κλάδος του ρυζιού στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει δεχτεί πλήγματα από εξωγενείς παράγοντες, με βασικότερο τις εισαγωγές δίχως δασμούς από τρίτες χώρες. Το ελληνικό ρύζι είναι ένα εξαγώγιμο προϊόν και, μέχρι πρόσφατα σχετικά, οι κύριες αγορές μας βρίσκονταν στη Βόρεια Ευρώπη. Με τις αδασμολόγητες εισαγωγές, όμως, από κράτη όπως η Μιανμάρ και η Καμπότζη, αυτές οι αγορές χάθηκαν. Το πρόβλημα είναι ότι, μέχρι σήμερα, από τον χώρο της μεταποίησης δεν υπήρχε καμία οργανωμένη αντίδραση ούτε κάποιος φορέας για να προστατεύσει τα συμφέροντα της ελληνικής ορυζοκαλλιέργειας. Ο στόχος λοιπόν είναι να καλύψουμε το κενό αυτό και παράλληλα, μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό brand name για το ελληνικό ρύζι.

– Πόσα μέλη έχει ο σύνδεσμος και τι ποσοστό της εγχώριας μεταποίησης αντιπροσωπεύει;

Μέχρι στιγμής αριθμούμε 15 μέλη. Πρόκειται για ορυζόμυλους που λειτουργούν νόμιμα, βασική προϋπόθεση για να συμμετάσχει κανείς στον σύνδεσμό μας, για μεγάλες αλλά και μικρότερες εταιρείες που επεξεργάζονται περίπου το 90% της εγχώριας παραγωγής.

– Ποιο θεωρείτε ότι είναι το κλειδί για τη δημιουργία και ανάδειξη ενός ισχυρού brand name στο ελληνικό ρύζι;

Πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντική η κοινή συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις. Πρόκειται για μια τακτική που ακολουθούν εδώ και χρόνια οι ιταλικές επιχειρήσεις. Δε βλέπω τον λόγο να μην κάνουμε κι εμείς κάτι ανάλογο, να έχουμε δηλαδή μια συλλογική παρουσία σε παγκόσμιας εμβέλειας εκθέσεις και να προωθούμε μέσα από αυτές το ελληνικό ρύζι. Μέχρι τώρα βασιζόμασταν σε μεμονωμένες προσπάθειες προβολής κυρίως από μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Το ζητούμενο είναι πλέον αυτή η προσπάθεια να γίνει συλλογικά. Σε αυτό το επίπεδο σύντομα θα αναλάβουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις.

– Ποιες αλλαγές έχουν συντελεστεί στον χάρτη των ελληνικών εξαγωγών αλλά και της καλλιέργειας ρυζιού τα τελευταία χρόνια;

Τα τελευταία χρόνια ως επιχειρήσεις και πάντα και σε συνεργασία με τους συνεταιρισμούς, αλλάξαμε την καλλιέργεια και πλέον ως χώρα καλλιεργούμε σε μεγαλύτερο ποσοστό μεσόσπερμο ρύζι το οποίο απευθύνεται στην Τουρκία και στη Μέση Ανατολή. Αυτό που πρέπει τώρα να κάνουμε είναι να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα του ελληνικού ρυζιού σε σχέση με π.χ. με το ισπανικό ή το πορτογαλικό. Το ελληνικό ρύζι είναι το πιο ποιοτικό της Ευρώπης, και αυτό δεν είναι μόνο δική μας πίστη ή εκτίμηση αλλά κάτι που προκύπτει μέσα από εργαστηριακές αναλύσεις και από τις προσπάθειες που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια για να διαφυλάξουμε την ποιότητά του.

Εναλλακτική καταπολέμηση ζιζανίων στους ορυζώνες μέσω του νέου ΠΑΑ– Πού «συναντά» η πρωτοβουλία σας το εγχείρημα της Διεπαγγελματικής Ρυζιού;

Είμαστε ήδη στη διαδικασία να υπογράψουμε το καταστατικό της Διεπαγγελματικής. Δεν υφίσταται κανένα ζήτημα ανταγωνισμού ή αντιπαλότητας με τους συνεταιρισμούς και τους παραγωγούς. Νομίζω ότι πλέον όλοι έχουμε συνειδητοποιήσει ότι είμαστε μια αλυσίδα και ότι πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να επιτύχουμε τον κοινό στόχο που είναι η προστασία και η προώθηση του ελληνικού ρυζιού.

-Ποιες παθογένειες εντοπίζετε στην ελληνική αγορά και στις οποίες θα μπορούσε να δώσει απάντηση η δημιουργία του Συνδέσμου;

Είναι γεγονός ότι η οικονομική συγκυρία έχει προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Για παράδειγμα, μέχρι πριν κάποια χρόνια, μια εταιρεία έπρεπε να προπληρώσει προκειμένου να προμηθευτεί ρύζι. Με τη δυσκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση που έφερε η κρίση, αυτό άλλαξε σε σημείο που να έχουμε δυστυχώς φαινόμενα όπου εταιρείες διακινούν ρύζι το οποίο δεν έχουν πληρώσει. Δεν θέλουμε να δούμε ξανά τέτοια κρούσματα στην ελληνική αγορά. Στόχος είναι να εξαλειφθεί η πιθανότητα να μείνουν «ξεκρέμαστοι» κάποιοι παραγωγοί, κι αυτό γιατί θέλουμε να συνεχίσει να καλλιεργείται ρύζι στη χώρα μας. Όλες οι επιχειρήσεις του Συνδέσμου έχουμε κάνει επενδύσεις για να επεξεργαζόμαστε ελληνικό ρύζι, να το συσκευάζουμε και να το εμπορευόμαστε σε όλο τον κόσμο.

Κανένας παραγωγός να μην μείνει ξεκρέμαστος εφεξής

-Τι πρέπει να γίνει σε καλλιεργητικό επίπεδο για να διασφαλιστεί το μέλλον της καλλιέργειας;

Ένα από τα θέματα που από την πρώτη στιγμή έθεσα στο διοικητικό συβούλιο είναι ότι θα πρέπει άμεσα να συναντηθούμε ξανά και η κάθε εταιρεία να προτείνει ποικιλίες που την ενδιαφέρουν. Εμείς σαν Euricom Ελλάς γνωρίζουμε ότι κάποιες αγορές ζητούν συγκεκριμένες ποικιλίες οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν καλλιεργούνται στην Ελλάδα. Με τη συνεργασία των συνεταιρισμών και των παραγωγών αλλά και καταρτισμένων γεωπόνων, μπορούμε να βοηθήσουμε ώστε να βρούμε ποικιλίες που μπορούν να καλλιεργηθούν στη χώρα μας και οι οποίες θα έχουν τόσο στρεμματική όσο και βιομηχανική απόδοση.

-Πώς εξελίσσεται η φετινή χρονιά σε εμπορικό επίπεδο;

Η εικόνα αυτή τη στιγμή είναι πολύ καλή. Μιλώντας για το μεσόσπερμο ρύζι, πέρυσι αγοράζαμε την πρώτη ύλη με 240-260 ευρώ/τόνο ενώ φέτος οι τιμές κυμαίνονται από 300 μέχρι 320 ευρώ/τόνος. Σε τέτοια επίπεδα πρέπει να βρίσκεται η τιμή γιατί ο παραγωγός πρέπει να καλύπτει τα έξοδά του και να βγάζει κι ένα σοβαρό κέρδος που θα του επιτρέψει να καλλιεργήσει ξανά. Αυτό το διάστημα έχει προκύψει ένα θέμα με την τουρκική λίρα η οποία έχει υποτιμηθεί, με αποτέλεσμα πολλοί πελάτες μας να δυσκολεύονται να αγοράσουν ελληνικό ρύζι. Αναζητούμε ωστόσο τρόπους για να ξεπεράσουμε και αυτό το σκόπελο και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.

-Διαφήμιση-
gaia epicheirein congress