Ο μπουφές ενός ξενοδοχείου βιτρίνα της γαστρονομίας κάθε περιοχής

Συνέργειες μεταξύ τουρισμού και πρωτογενούς παραγωγής στοχεύει να χτίσει το έργο «Τοπικά & Επώνυμα»

Ο συνδυασμός γαστρονομίας και τουρισμού είναι το μεγάλο ζητούμενο για το τουριστικό προϊόν της χώρας την επόμενη ημέρα μετά την πανδημία. Πώς όμως μπορούν να συνδυαστούν ξενοδοχεία, τρόφιμα και προορισμοί σε ένα πρότζεκτ έτσι που στην πράξη οι τρεις τομείς να αλληλοσυμπληρώνονται και να αλληλοπροωθούνται;

Την απάντηση επιχειρεί να δώσει το έργο «Τοπικά & Επώνυμα», το οποίο οργανώνεται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) σε συνεργασία με το δίκτυο παραγωγών και αγροτουρισμού «Authentic Greece» και το δίκτυο φιλοξενίας «We Do Local» με έδρα στην Κρήτη. Το έργο βασίζεται σε δράσεις ανάδειξης και κοινής προβολής ξενοδοχείων, προορισμών και παραγωγών, χρησιμοποιώντας ως όχημα επιλεγμένα επώνυμα τοπικά προϊόντα. Τελεί, δε, υπό την αιγίδα των υπουργείων Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, ενώ έχει επίσης την υποστήριξη του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου (ΤΟΠ), του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ).

Το «Τοπικά & Επώνυμα» είχε ξεκινήσει να οργανώνεται στα τέλη του 2019, ωστόσο το «πάγωμα» του τουρισμού εξαιτίας της πανδημίας ανέστειλε κάθε δραστηριότητα. Πριν από δύο εβδομάδες ανακοινώθηκε η επανεκκίνησή του. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην προώθηση των τοπικών ποιοτικών τροφίμων στα ξενοδοχεία είναι το γεγονός ότι τα προϊόντα φτάνουν στους επισκέπτες χύμα και ανώνυμα, τουλάχιστον τα περισσότερα από αυτά, και ειδικά όταν προέρχονται από μικρούς παραγωγούς», λέει στην «ΥΧ» ο ιδρυτής του δικτύου «Τοπικά & Επώνυμα», Δημήτρης Βασιλείου.

Αμοιβαία τα οφέλη

Το δίκτυο αναλαμβάνει να συγκεντρώσει τέτοια προϊόντα σε συνεννόηση με τους παραγωγούς σε ένα «καλάθι» και στη συνέχεια να τα προωθήσει σε τοπικά ξενοδοχεία. «Ο μπουφές του ξενοδοχείου μπορεί να λειτουργήσει σαν βιτρίνα της γαστρονομίας κάθε περιοχής και όχι μόνο, εφόσον τα προϊόντα είναι επώνυμα», συμπληρώνει ο κ. Βασιλείου «και με αυτόν τον τρόπο ο τουρίστας στη συνέχεια να αναζητήσει και στο ράφι τα συγκεκριμένα προϊόντα».

Στο ερώτημα τι θα κερδίσουν τα καταλύματα από αυτό, ο ίδιος απαντά: «Τα προϊόντα του δικτύου θα “πωλούν ξενοδοχείο”, μέσα από συγκεκριμένες προωθητικές ενέργειες πχ. κληρώσεις διαμονής στο ξενοδοχείο. Αντίστοιχα, το ξενοδοχείο θα “πουλά” τα συγκεκριμένα και συμβεβλημένα με το δίκτυο προϊόντα, τα οποία θα διαθέτει στον μπουφέ του με καρτελάκια επωνυμίας».

Η ιδέα είναι να προωθήσεις με παράλληλες και αλληλοϋποστηριζόμενες ενέργειες ξενοδοχεία, τρόφιμα και προορισμούς, κάτι που βέβαια προϋποθέτει οι ιδιοκτήτες και οι παραγωγοί να συνεργαστούν. Σε αυτό βοηθά πολύ η δομή της ΠΟΞ, στον οποίο δεν συμμετέχουν μεμονωμένοι ξενοδόχοι αλλά 62 τοπικές ενώσεις ξενοδόχων «κάτι που βέβαια φέρνει και τον συγκεκριμένο προορισμό στο προσκήνιο», λέει ο ιδρυτής του Δικτύου.

Ευρύτερη η γκάμα

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΞ, Γρηγόρη Τάσιο, «η ομοσπονδία γίνεται υποστηρικτής τέτοιων συνεργιών που ενισχύουν το τουριστικό προφίλ της χώρας μας και επανατοποθετούν την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των προορισμών πιο δυναμικά, σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και σκληρού ανταγωνισμού, με επίκεντρο την ελληνική διατροφή, την υγεία και την ποιότητα ζωής».

Όπως προσθέτει ο ίδιος, τα προϊόντα που μπορούν να ενταχθούν στο «καλάθι» που δημιουργεί το δίκτυο θα πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας για την παραγωγή, να «λένε» κάτι διαφορετικό, η καλλιέργεια και η μεταποίησή τους να έχουν γίνει στην Ελλάδα και, ιδανικά, να προέρχονται από πολλές και διαφορετικές περιοχές. «Μας ενδιαφέρει επίσης η γκάμα των προϊόντων, έτσι ώστε να έχουμε μια παλέτα γεύσεων, δεν μπορούμε δηλαδή να εντάξουμε μόνο μέλι και ελαιόλαδα», τονίζει.

Οι παραγωγοί που επιθυμούν να εντάξουν τα προϊόντα τους στο συγκεκριμένο δίκτυο θα πρέπει να συμφωνούν σε συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως καθορισμένο ποσοστό κέρδους, να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές και επίσης να είναι διατεθειμένοι να μπουν στη λογική της κοινής προώθησης με ειδικά βαζάκια και συσκευασίες.