Πατάνε φρένο τα σούπερ μάρκετ, πληγώνει την Κρήτη ο τουρισμός

Ομαλοποιείται σιγά-σιγά το σκηνικό στο οργανωμένο λιανεμπόριο

Ένα διαφορετικό σκηνικό αναδύεται σταδιακά στο οργανωμένο λιανεμπόριο όσο απομακρυνόμαστε χρονικά από την περίοδο του lockdown κι ενώ αρχίζουν να γίνονται ορατές οι συνέπειες από τη μείωση των τουριστικών ροών, αλλά και από την απώλεια εισοδήματος των καταναλωτών.

Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI Ηellas, που αφορούν την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 12 Ιουλίου, είναι χαρακτηριστικά και καταδεικνύουν ότι αφενός η κίνηση στα σούπερ μάρκετ έχει πλέον σε γενικές γραμμές ομαλοποιηθεί, αφετέρου σε περιοχές όπου τα χρήματα που άφηναν οι ξένοι επισκέπτες ήταν ζωτικής σημασίας για το ταμείο των καταστημάτων, το πλήγμα είναι ιδιαίτερα ισχυρό.

Ενδεικτικό εδώ είναι το παράδειγμα της Κρήτης, όπου στο εξεταζόμενο διάστημα οι πωλήσεις με όρους αξίας σημείωσαν πτώση 14% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σε συνέχεια μείωσης 19,4% που είχε καταγραφεί την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου (σ.σ. αμέσως προηγούμενη δημοσιευμένη μέτρηση της IRI). Σημειωτέον ότι στη Μεγαλόνησο αντιστοιχεί ένα μερίδιο σχεδόν 7% της συνολικής πίτας του οργανωμένου λιανεμπορίου. Αρνητικό ήταν το πρόσημο και στη Βόρεια Ελλάδα, όπου οι πωλήσεις υποχώρησαν 3,8% τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου σε συνέχεια απωλειών 12,2% κατά την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου.

Αντίθετα, η Θεσσαλονίκη (που κάνει σχεδόν το 10% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ) εμφάνισε αύξηση 3,7% μετά την οριακή άνοδο 0,8% της τελευταίας εβδομάδας του Ιουνίου, ενώ σε θετικό έδαφος επέστρεψε η Αττική (μερίδιο άνω του 50% στο «καλάθι» του λιανεμπορίου) με τις πωλήσεις να ενισχύονται κατά 2,2% ύστερα από πτώση 3,4% στα τέλη Ιουνίου. Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκαν Κεντρική Ελλάδα (αύξηση 4% μετά από μείωση 3,4%) και Πελοπόννησος (αύξηση 2,9% μετά από μείωση 3,5%).

Συνολικά, οι πωλήσεις στη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου σημείωσαν οριακή αύξηση 0,7% στα 114,49 εκατ. ευρώ, με τoν τζίρο των τροφίμων να παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητος (άνοδος 0,1%), ενώ τα προϊόντα οικιακής φροντίδας και προσωπικής υγιεινής διατήρησαν μια θετική δυναμική, με άνοδο 5,9% και 1% αντίστοιχα. Οι υπόλοιπες κατηγορίες των ταχυκίνητων αγαθών (τα λεγόμενα «FMGCs») κινήθηκαν πτωτικά με ρυθμό 1,4%.

Διψήφια η αύξηση τζίρου στο εξάμηνο

Αν και η εικόνα εμφανίζεται βελτιωμένη σε σχέση με τα τέλη Ιουνίου, είναι φανερό ότι ο κλάδος έχει… κατεβάσει ταχύτητα, όπως αναμενόταν άλλωστε, σε σχέση με το τρίμηνο Μαρτίου – Μαΐου 2020. Έστω κι έτσι, πάντως, η αύξηση των πωλήσεων από τις αρχές του έτους ανέρχεται στο 11,5%, ενώ σε επίπεδο εξαμήνου φτάνει το 12,2%. Τα στοιχεία της IRI πιστοποιούν επίσης ότι τα μεγάλα καταστήματα, εμβαδού άνω των 2.500 τ.μ. (όπου εντάσσονται οι λεγόμενες υπεραγορές ή hyper markets) βγαίνουν αρκετά ενισχυμένα από την κρίση, καθώς ο τζίρος τους παραμένει σε ανοδική τροχιά, με νέα αύξηση 4,7% τον Ιούλιο. Τις δυνάμεις τους διατήρησαν τα σημεία πώλησης εμβαδού 1.000 έως 2.500 τ.μ. που εμφάνισαν άνοδο 0,7%, ενώ τα μικρότερα, αν και «μάζεψαν» τις απώλειες του Ιουνίου, συνέχισαν να κινούνται πτωτικά (μείωση 0,3% για τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. και μείωση 0,5% για αυτά με εμβαδό έως 400 τ.μ.).