Προστασία Καταναλωτή Βουλγαρίας: Οι αλυσίδες λιανικής στρεβλώνουν την αγορά και αυξάνουν τις τιμές των τροφίμων

Οι αλυσίδες λιανικής πώλησης, οι οποίες ελέγχουν το 50-60% της αγοράς τροφίμων, στρεβλώνουν την αγορά, φουσκώνουν τις τιμές, δήλωσε σήμερα στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της Επιτροπής Προστασίας του Καταναλωτή Στόιλ Αλίπιεφ.

Σύμφωνα με δηλώσεις του, οι αλυσίδες παρέχουν παραπλανητικές ή αναληθείς πληροφορίες σχετικά με την τιμή και την ποσότητα του εμπορεύματος. Επίσης, προϊόντα που εισάγονται από την Τουρκία, την Ελλάδα ή άλλες χώρες περνιούνται ως βουλγαρικά, πρόσθεσε ο Αλίπιεφ.

Ο υπουργός Οικονομίας και Βιομηχανίας Νίκολα Στογιάνοφ επεσήμανε ότι συναντάται με εμπόρους λιανικής και παραγωγούς εδώ και μήνες για να συζητούν για τις τιμές των τροφίμων. “Υπό την ιδιότητά μου ως υπουργός έχω δηλώσει ότι υπερασπίζομαι τις επιχειρήσεις, αλλά οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ηθική, γι’ αυτό θα είμαι ασυμβίβαστος σχετικά με αθέμιτες πρακτικές που έχουν ως αποτέλεσμα τις αθέμιτες τιμές για τους πολίτες. Κάθε ένας που συμμετέχει στην αλυσίδα εφοδιασμού μεταθέτει την ευθύνη στους υπόλοιπους, παρόλο που όλοι συνειδητοποιούν ότι υπάρχει πρόβλημα. Θα βρούμε την πληροφόρηση μέσω των επίσημων διαύλων και θα δούμε ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο”, είπε ο Στογιάνοφ. “Έχουμε ενημέρωση για τις τιμές των εμπορευμάτων στο εξωτερικό, γι’ αυτό ανέθεσα στους εμπορικούς ακόλουθους να συλλέξουν πληροφορίες γιατί δεν μπορούμε να είμαστε απολύτως βέβαιοι για τις πληροφορίες που λαμβάνουμε από το κοινό”, τόνισε ο υπουργός.

“Μπορούμε να δούμε ότι οι τιμές λιανικής του γάλακτος και του βουτύρου στο εξωτερικό είναι κατά 20-30% χαμηλότερες σε σχέση με αυτές στη Βουλγαρία”, δήλωσε ο Στογιάνοφ.

Ο υπουργός Γεωργίας Γιάβορ Γκέτσεφ δήλωσε ότι η αγορά τροφίμων πλέον θα παρακολουθείται σε συνεχή βάση: “Οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι, και αυτό άρχισε ταυτόχρονα με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τους τελευταίους δύο μήνες οι τιμές σταθεροποιήθηκαν: τον Ιανουάριο, ο πληθωρισμός στις τιμές των τροφίμων ήταν 24,5%, χαμηλότερος από 26,1% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2022”, δήλωσε ο Γκέσεφ.

Το υπουργείο Γεωργίας έχει εντοπίσει μεγάλη διαφορά μεταξύ των τιμών παραγωγού και των τιμών λιανικής στα αβγά, το βούτυρο, το σκληρό κίτρινο τυρί και το λευκό τυρί άλμης. Ένα λίτρο γάλα στην τιμή παραγωγού κατά μέσο όρο είναι 1,03 λέβα, και φθάνει τα 4 λέβα σε ορισμένα καταστήματα, δηλώνει ο Γκέσεφ.

Η τιμή του αγγουριού έχει εκτοξευτεί επίσης, σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας. “Αυτό είναι κάτι αφύσικο, αλλά περιμένω ότι η τιμή θα μειωθεί μέσα σε 10 με 15 ημέρες”, δήλωσε ο Γκέσεφ. “Έχω ενημέρωση ότι η κατάσταση είναι ίδια στην Αγγλία, όπου αυτό το λαχανικό δεν διατίθεται καν”, πρόσθεσε.

Το υπουργείο του αθροίζει τις παραδόσεις τροφίμων από αλυσίδες λιανικής σε έξι δίκτυα. Όλα δείχνουν υψηλές προσαυξήσεις που κυμαίνονται από 48,8% έως πάνω από 90%. Οι προσαυξήσεις οφείλονται, μεταξύ άλλων, σε διάφορα ποσά που χρεώνονται από τους παραγωγούς: για την προώθηση της γκάμας του προϊόντος, τον κύκλο εργασιών, τις εκπτώσεις, κ.ά. “Τα χρήματα αυτά οι καταναλωτές τα πληρώνουν, αλλά δεν φθάνουν στους παραγωγούς”, σημείωσε ο υπουργός.

“Οι παραγωγοί τρομοκρατούνται όταν τους ζητείται να αποκαλύψουν τις τιμές παράδοσης γιατί φοβούνται μήπως απορριφθούν από τις αλυσίδες διανομής”, δήλωσε ο Γκέσεφ. Συνεπώς, ένα πακέτο 400 γραμμαρίων κίτρινο τυρί κασκαβάλ διατίθεται σε τιμή παράδοσης 8,04 λέβα αλλά στη λιανική πώληση ανέρχεται στα 15,99 λέβα, δήλωσε ο υπουργός, που δεν κατονόμασε τον παραγωγό ούτε την αλυσίδα λιανικής. Σε άλλη περίπτωση, ένα πακέτο 400 γραμμαρίων λευκού τυριού άλμης από αγελαδινό γάλα διατίθεται στην τιμή των 5,64 λέβα αλλά η τιμή στο ράφι της αλυσίδας είναι 10,79 λέβα, που μεταφράζεται σε μια προσαύξηση της τάξης του 91%.

“Όλα αυτά είναι απολύτως νόμιμα”, δήλωσε ο υπουργός. “Η νομοθεσία είναι ελλιπής, και θα λάβουμε δύο γρήγορα μέτρα για να ρίξουμε φως στον τομέα: θα υιοθετηθούν δύο διατάξεις, τις οποίες θα συντάξουν τα υπουργεία Γεωργίας και Οικονομίας, για τη δημοσιοποίηση ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιασμού. Θα υπάρξουν μητρώα όλων των εμπόρων και των αποθηκών πώλησης τροφίμων. Όταν ένα προϊόν διατίθεται για πρώτη φορά στην αγορά, ο έμπορος θα το καταχωρήσει στο μητρώο και διαδοχικά κάθε έμπορος θα αναφέρει τον προορισμό του προϊόντος και την τιμή του, εξήγησε ο Γκέσεφ.

Κρίνοντας από τις προπληρωμές φόρου, τα κέρδη των αλυσίδων λιανικής αναμένεται να αυξηθούν κατά 25%, σύμφωνα με αξιωματούχο της Εθνικής Υπηρεσίας Εσόδων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ