Πρόσθετο τζίρο 1 δισ. έκαναν τα σούπερ μάρκετ το 2020

Υψηλό 15ετίας στους ρυθμούς ανάπτυξης για τις αλυσίδες που «ροκάνισαν» μερίδια από άλλους κλάδους του λιανεμπορίου

Πόδι σε όλες σχεδόν τις υπόλοιπες κατηγορίες του οργανωμένου λιανεμπορίου πάτησαν για τα καλά τα σούπερ μάρκετ το 2020, βάζοντας στο… σακούλι τους πολύτιμους τζίρους και πιστοποιώντας ότι η πανδημία λειτούργησε ως αφορμή για το ξαναμοίρασμα της πίτας στον κλάδο.

Από το πρώτο κιόλας lockdown είχε φανεί ότι η περασμένη χρονιά θα ήταν από τις καλύτερες των τελευταίων ετών σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των αλυσίδων και τα στοιχεία που έδωσε πριν από λίγα 24ωρα στη δημοσιότητα η Nielsen έρχονται να επιβεβαιώσουν και με το παραπάνω την εκτίμηση αυτή. Σύμφωνα με τη Nielsen, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων παρουσίασε αύξηση τζίρου 9,7% στις 52 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 27 Δεκεμβρίου 2020, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, μεταβολή που, όπως σημειώνει η εταιρεία, είναι η υψηλότερη τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας.

Αν, δε, προστεθούν και οι πωλήσεις των τελευταίων ημερών του έτους (διάστημα που παραδοσιακά οι καταναλωτές πραγματοποιούν αυξημένες αγορές λόγω των εορτών), γίνεται αντιληπτό ότι το 2020 έκλεισε για τις επιχειρήσεις του κλάδου με έναν ρυθμό ανάπτυξης πολύ κοντά στο 10%, που «μεταφράζεται» σε ένα νούμερο της τάξης του 1 δισ. ευρώ.

Το πλέον εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι η υπεραπόδοση της κατηγορίας των ειδών bazaar που «στεγάζει» μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, από είδη ένδυσης-υπόδυσης, έπιπλα και χαλιά μέχρι βιβλία, χαρτικά, παιχνίδια και άλλες ηλεκτρικές συσκευές. Οι πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας «έτρεξαν» με ρυθμό 10,7%, ξεπερνώντας την ανάπτυξη τόσο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, η οποία έφτασε το 10,5%, όσο και των φρέσκων/χύμα προϊόντων, τα οποία έκλεισαν τη χρονιά με αύξηση πωλήσεων 7,5%.

Είναι προφανές ότι τα σούπερ μάρκετ κατάφεραν να αξιοποιήσουν προς όφελός τους το διάστημα που το σύνολο σχεδόν της υπόλοιπης λιανικής παρέμεινε κλειστό, ένεκα των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε το τελευταίο δίμηνο του 2020, οπότε και απαγορεύτηκε με κυβερνητική απόφαση η πώληση κάποιων ειδών bazaar από τα φυσικά καταστήματα των αλυσίδων.

Πάνω 9,8% οι πωλήσεις τυποποιημένων τροφίμων

Από τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, η μεγαλύτερη αύξηση (18%) παρατηρήθηκε, σύμφωνα με τη Nielsen, στις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού, ενώ ακολούθησαν τα τυποποιημένα τρόφιμα και τα ροφήματα, με αύξηση 9,8%. Χαμηλότερος συγκριτικά ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης για τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης, που διαμορφώθηκε σε 5,4%.

Όσον αφορά τις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, την προτίμηση των καταναλωτών φαίνεται ότι συγκέντρωσαν οι μεγαλύτερες αίθουσες. Ειδικότερα, τα λεγόμενα hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) αναπτύχθηκαν το 2020 κατά +17,7%, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ (καταστήματα 1.000-2.499 τ.μ.) κατά +9,8%, ενώ χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τις μικρότερες αίθουσες.

Σε γεωγραφικό επίπεδο, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ήταν ανοδικές σε όλες τις περιοχές της χώρας, με τον Νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (+11,8%) και την Κρήτη τη χαμηλότερη (+3,1%), επηρεαζόμενη προφανώς από τη μειωμένη τουριστική κίνηση.