Rabobank: Στοκάρουν σιτηρά τα κράτη, στα γεωργικά εφόδια επεκτείνεται πλέον το e-shopping

Μια σειρά μακροπρόθεσμων αλλαγών, που συνδέονται με την πανδημία και οι οποίες δημιουργούν ένα νέο και, εν πολλοίς, αχαρτογράφητο τοπίο για την παγκόσμια αγορά σιτηρών, εντοπίζει σε πρόσφατη μελέτη της η Rabobank.

Ανάμεσα σε αυτές, η μεταβολή στη συμπεριφορά των καταναλωτών που ξεκίνησε να παρατηρείται από τις αρχές του έτους είναι η πλέον ορατή κι εκείνη που έχει ήδη αφήσει το στίγμα της στα δίκτυα διανομής. «Προ Covid-19, οι Αμερικανοί πραγματοποιούσαν το 51% των γευμάτων τους εκτός σπιτιού. Με τις καραντίνες και τα υπόλοιπα περιοριστικά μέτρα, το ποσοστό αυτό κατρακύλησε στο 5%», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Stephen Nicholson, αναλυτής σιτηρών της τράπεζας, στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με δημοσιογράφους. «Πέραν αυτού, είδαμε να αυξάνεται κατακόρυφα η ζήτηση για προϊόντα όπως το αλεύρι και τα ζυμαρικά, σε σημείο που να αδειάζουν τα ράφια των καταστημάτων λιανικής. Νομίζω ότι κάθε μέρα που περνά εν μέσω της πανδημίας, οι νέες αυτές συνήθειες θα παγιώνονται στη συνείδηση των καταναλωτών», πρόσθεσε ο ίδιος.

Αγορές για «παν ενδεχόμενο»

Ένα δεύτερο στοιχείο που σχετίζεται με την επισιτιστική ασφάλεια, αλλά και με τα θεμελιώδη της παγκόσμιας αγοράς, έχει να κάνει με την τάση για αποθεματοποίηση, αυτήν τη φορά όχι των καταναλωτών, αλλά των κρατών. «Η πανδημία ώθησε αρκετές χώρες να αλλάξουν τη στρατηγική τους όσον αφορά την προμήθεια σιτηρών. Αντί για την κάλυψη των αναγκών “εδώ και τώρα”, πλέον ενεργούν με μότο “να είμαστε έτοιμοι για παν ενδεχόμενο”», σχολίασε ο κ. Nicholson.

Ο ίδιος έκανε ειδική μνεία στην Κίνα, η οποία έχει αυξήσει κατακόρυφα τις εισαγωγές βασικών ειδών, κυρίως καλαμποκιού και σόγιας: «Φαίνεται ότι έχουν μπει σε μια διαδικασία αναπλήρωσης των αποθεμάτων τους. Παράλληλα, όμως, επιθυμούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από μια (παγκόσμια) αλυσίδα εφοδιασμού, η οποία μπορεί εύκολα να “σπάσει” από μια πανδημία ή κάποια άλλη καταστροφή».

Παρόμοια συμπεριφορά επιδεικνύουν και άλλα κράτη και αυτό, σύμφωνα με τον αναλυτή της Rabobank, έχει διπλή ανάγνωση: «Βραχυπρόθεσμα είναι καλό, μακροπρόθεσμα όμως εγκυμονεί τον κίνδυνο συσσώρευσης ενός τεράστιου στοκ, το οποίο θα ρίχνει σαν… σύννεφο τη σκιά του πάνω από την αγορά».

Ψηφιοποίηση όλης της αλυσίδας

Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ωστόσο είναι η πρόβλεψη για την επερχόμενη ψηφιοποίηση της αγροτικής εφοδιαστικής αλυσίδας από την οποία δεν εξαιρείται ούτε το κομμάτι των εισροών. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι αγορές αγροτικών εφοδίων μέσω διαδικτύου θα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος στη μετά-Covid εποχή και αυτό είναι κάτι που θα έχει επιπτώσεις στη λειτουργία τόσο των παραγωγών όσο και των επιχειρήσεων του κλάδου.

«Θα πάμε σε αγορές τύπου Amazon, όπου θα παραγγέλνει κανείς και θα παραλαμβάνει π.χ. τους σπόρους ή τα φάρμακα απευθείας στο χωράφι του, δίχως να χρειάζεται να πάει στο γεωπονικό κατάστημα της περιοχής», σχολίασε ο κ. Nicholson, προσθέτοντας ότι «αυτό ήδη συμβαίνει και δημιουργεί νέες ευκαιρίες για αγρότες που έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στο μέλλον».