Reuters: Νέες αυξήσεις τιμών έρχονται στα τρόφιμα το 2023

Καταστήματα και προμηθευτές θα μετακυλίσουν περισσότερα κόστη στους καταναλωτές, σύμφωνα με τους άμεσα εμπλεκόμενους του κλάδου

Ακόμη περισσότερα χρήματα από ό,τι πέρσι θα κληθούν να δαπανήσουν οι καταναλωτές στις αγορές λιανικής το 2023, σύμφωνα με λιανοπωλητές, εταιρείες καταναλωτικών αγαθών και επενδυτές που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters. Μόνη ελπίδα να μη συμβεί αυτό είναι εάν μειωθεί το κόστος των εμπορευμάτων ή επιταχυνθεί η στροφή σε φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Τις τέσσερις πρώτες εβδομάδες του νέου έτους –έως τις 22 Ιανουαρίου–, οι Βρετανοί καταναλωτές κατέβαλαν ένα ποσό ρεκόρ για αγορές τροφίμων, υπερβαίνοντας κατά 16,7% όσα είχαν δαπανήσει την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Kantar. Ο Mark Schneider, διευθύνων σύμβουλος της Nestle, δήλωσε σε γερμανική εφημερίδα ότι ο μεγαλύτερος όμιλος τροφίμων στον κόσμο θα αναγκαστεί να αυξήσει περαιτέρω τις τιμές των προϊόντων του φέτος, προκειμένου να αντισταθμίσει το υψηλότερο κόστος παραγωγής που δεν έχει μετακυλίσει ακόμη πλήρως στους καταναλωτές.

«Οι κατασκευαστές καταναλωτικών αγαθών θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις τιμές μέχρι να ανακτήσουν την κερδοφορία τους», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Bruno Monteyne. «Ο μόνος τρόπος που μπορεί να σταματήσει αυτό είναι οι καταναλωτές να στραφούν με πιο γρήγορο ρυθμό σε φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας».

Τον Δεκέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης εταιρείας λιανικών πωλήσεων στον κόσμο, Walmart, προειδοποίησε ότι «ορισμένοι προμηθευτές συσκευασμένων αγαθών εξακολουθούν να μας οδηγούν σε μεγαλύτερες πληθωριστικές τάσεις στις τιμές το προσεχές έτος». «Με τους μεγάλους προμηθευτές μας, επιμένουμε σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια που δεν χρειάζεται να επαναδιαπραγματευθούν», δήλωσε στο Reuters εκπρόσωπος του βελγικού εκπτωτικού καταστήματος Colruyt.

Πέρσι, ο μεγαλύτερος όμιλος σούπερ μάρκετ της Μ. Βρετανίας Tesco και η πολυεθνική εταιρεία τροφίμων Kraft Heinz δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν για τις τιμές σε ορισμένα επώνυμα προϊόντα, με αποτέλεσμα πολλά εξ αυτών να εξαφανιστούν από τα ράφια. Αντίστοιχα, αυτόν τον μήνα, η γνωστή μαγιονέζα Hellmann’s της Unilever σταμάτησε να πωλείται στα καταστήματα της Νότιας Αφρικής λόγω του πληθωριστικού της κόστους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesco, Ken Murphy, δήλωσε πως ελπίζει ότι ο πληθωρισμός θα κορυφωθεί μέχρι τα μέσα του 2023 και, στη συνέχεια, θα αρχίσει να υποχωρεί. Ο αναλυτής της Barclays, Warren Ackerman, ανέφερε ότι αν και οι τιμές των βασικών αγροδιατροφικών προϊόντων μειώθηκαν κατά 20% από τις κορυφές του περασμένου Μαρτίου, θα χρειαστεί χρόνος για να αντικατοπτριστεί αυτό στο κόστος των εταιρειών.