Σουέζ: Ζημία 10 δισ. δολαρίων την ημέρα από το μπλοκάρισμα – Αβεβαιότητα για το πότε θα ανοίξει η διώρυγα

Σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα και τη μετακίνηση των αγαθών προκαλεί η ακινητοποίηση του τεράστιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, η οποία έχει κυριολεκτικά κλείσει τη Διώρυγα του Σουέζ.

 

Σύμφωνα με υπολογισμούς φορέων της ναυσιπλοΐας, το μπλοκάρισμα της γέφυρας καθυστερεί τη μετακίνηση εμπορικών αγαθών αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ανά μέρα, το οποίο αντιστοιχεί σε ζημία περίπου 400 εκατομμυρίων την ώρα.

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι κομβικό πέρασμα μεταξύ δύσης και ανατολής και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που παραθέτει το BBC μέσω αυτής διακινούνται αγαθά αξίας περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα προς τα ανατολικά και 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα.

Παρά τις προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου, οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να πάρει ολόκληρες εβδομάδες.

Το Ever Given, με σημαία Παναμά, έχει μήκος όσο τέσσερα γήπεδα αμερικανικού ποδοσφαίρου (περίπου 8 φορές μια πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων) και είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

 

Το βάρους 200.000 τόνων πλοίο είναι ικανό να μεταφέρει 20.00 κοντέινερ.

Σύμφωνα με τις Αρχές της διώρυγας, για την αποκόλλησή του θα χρειαστεί η απομάκρυνση έως 20.000 τετραγωνικών μέτρων άμμου, προκειμένου οι βυθοκόροι να φτάσουν σε βάθος 12 με 16 μέτρων, το οποίο θα επιτρέψει στο πλοίο να συνεχίσει το ταξίδι του.

Το Ever Given ανήκει στην ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία Shoei Kisen KK. Σε δελτίο τύπου, η Shoei Kisen ζήτησε συγγνώμη από άλλα σκάφη που παραμένουν κολλημένα.

Η εταιρεία δήλωσε στο CNNi ότι υποθέτει ότι θα απαιτηθούν αποζημιώσεις για το περιστατικό, αλλά το κύριο μέλημά της τώρα είναι η αποκόλληση του πλοίου.

Αβεβαιότητα για τον χρόνο που απαιτείται προκειμένου να αποκολληθεί το πλοίο και ανοίξει και πάλι η διώρυγα

Θα χρειαστούν ημέρες ή εβδομάδες για να ανοίξει η διώρυγα του Σουέζ; Οι προσπάθειες συνεχίζονται σήμερα για να αποκολληθεί ένα τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 400 μέτρων που εδώ και τέσσερις ημέρες έχει προσαράξει κλείνοντας αυτή την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα.

Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη και το οποίο γνωστοποίησαν χρήστες του Διαδικτύου τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.

Από την Τετάρτη, η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.

«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρίας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει το πλοίο.

Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.

Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».

«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».

Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.

Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.

Πηγή: cnn.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ